A koronavírus elhozta a plexiüveg-korszakot

Hírek2020. ápr 29.Növekedés.hu

A koronavírus-járvány világszerte átalakítja a szolgáltatási szektort, különösen a kiskereskedelmet, és főleg azokban az esetekben, amelyekben fertőzésveszéllyel járó közvetlen  kapcsolat szükséges az eladó és a vevő, vagy a szolgáltató és ügyfele között. Így egyre inkább központi szerepbe kerül a járvány előtti mindennapok egy kevésbé fontos anyaga, a plexiüveg, amelynek gyártói a válság legnagyobb nyertesei közé kerülhetnek.

A járvány annyira felhajtotta a termék iránti keresletet, hogy a német feltalálójáról elnevezett vállalat központi üzemében már négy műszakban állítják elő ezt az üvegszerű, átlátszó, nem hasadó és könnyen megmunkálható műanyagot. 

Már a vírus terjedésének legsúlyosabb időszakában, a gazdaságot szinte teljesen megbénító járványlassító korlátozások heteiben is szupermarketek, drogériák, benzinkutak, gyógyszertárak ezreiben jelent meg a pénztárosokat, gyógyszerészeket a vásárlóktól elválasztó műanyag lap. Ráadásul a cseppfertőzéssel terjedő kórokozók átadását akadályozó plexipanel diadalútja várhatóan csak a járvány lecsengése után indul el igazán, mert egyre több üzletben és a gazdaság mind több területén vetik majd be.

A műanyagnak ezt a fajtáját Otto Röhm német vegyész fejlesztette ki és jegyeztette be márkanévként 1933-ban.

A feltaláló nevét viselő vállalat 1935 óta gyárt plexiüveget, a világszerte 3500 embert alkalmazó cég németországi központi üzemében, a Darmstadt melletti Weiterstadtban 150 ember kizárólag ezzel a termékkel foglalkozik. Egyébként csak a Röhm-termékeket lehet hivatalosan plexiüvegnek nevezni, a más gyártók által előállított hasonló lapoknak akrilüveg a hivatalos elnevezésre.

A plexilap iránti kereslet március végére elérte a járvány előtti szint 10-12-szeresét. A Röhm vezetői szerint azonban ez még csak a kezdet, hiszen ahogy lazulnak az új típusú koronavírus miatt elrendelt korlátozások és újraindul a gazdaság, egyre több „védőfalra” lesz szükség a továbbra is terjedő kórokozó ellen.

A plexiüvegek így megjelenhetnek az orvosi rendelőkben, elválaszthatják a taxisofőrt az utastól, az éttermek, vagy éppen játéktermek vendégeit egymástól, de akár a gyárakban is felállíthatnak műanyag falakat a munkaállomások között. Az ötlet már felmerült az gépjárművezetés-oktatásban is, és olvasni olyan olasz cégről, amely szerint a biztonságos strandoláshoz plexipaneleket kellene telepíteni a tengerparton egy-egy napernyő körül csoportosuló családok, baráti társaságok közé. Svájcban azzal a gondolattal is foglalkoznak, a fertőzésveszély miatt lezárt idősotthonok lakói a műanyag fal révén biztonságosan fogadhatják a rokonaikat.

A hatalmas kereslet komoly nyereséggel jár együtt, mert az akrilüveg viszonylag olcsó, könnyen formálható, és a belőle készült termékeket nagy haszonnal lehet értékesíteni.

A Die Welt című német újság riportja szerint az anyag beszerzési ára kilogrammonként 3 euró, így egy 3,6 kilogrammos, 1 négyzetméter területű, 3 milliméter vastag akrillap 10 euró körüli ráfordítással előállítható, egy standardnak számító, 60x70 centiméteres kasszapulti plexilapért viszont 85 eurót is elkérnek a gyártók.