A legendás vállalkozó épp megérte évtizedeken át remekül működő birodalmának bukását

Hírek2018. máj. 1.Növekedés.hu

Az utolsó 1-2 évben az eredetileg amerikai, de nemzetközivé vált Toys „R” Us, játékokkal foglalkozó áruházlánc nehézségeiről lehetett hallani. A céget nem sikerült megmenteni: 800 amerikai üzletét bezárják. Az alapító, aki a sokáig sikeres birodalmat felépítette, épp megérte ezt: nemrég halt meg, 94 éves korában, igaz, már nem az övé volt a cég.

Jól ráérzett

Az amerikai Charles Lazarus a második világháborús katonai szolgálatból visszatérve, mint oly sok társa akkoriban, azt tervezte, hogy vállalkozásba kezd. Végül 1948-ban vágott bele, és miután akkor indult az úgynevezett baby boom, az időszak, amikor sokkal több gyerek született, mint korábban. Úgy döntött, hogy bababútor boltot nyit Washingtonban, de a lelkes vevők babajátékok iránt is érdeklődni kezdtek, így bővítette a választékot, majd igény jelentkezett a nagyobb gyerekeknek való játékokra.

Évtizedekig a csúcson

Lazarus, látva az óriási keresletet, átalakította üzletét az igények szerintire 1957-ben, megalkotta a később ikonikussá vált Toys „R” Us nevet, melyet egybeírtak a nagy R-t megfordítva, és így különösen egyedi lett az elnevezés. Sorra nyitni kezdte az üzleteket Amerika-szerte, 1966-ban pedig egyesült egy másik játék üzletlánccal, a nevet megtartva, így Amerika legnagyobb játék áruházlánca jött létre, amely több mint 800 üzletet nyitott az idők során. A cég 1978-ban ment tőzsdére. Az üzletlánc verhetetlen lett kategóriájában: olyan gondosan és hatékonyan szervezte meg a teljes játékszektor lefedését, hogy a kisebb üzleteket csakúgy, mint a nagyobb áruházak játékrészlegeit kiszorította a versenyből. Idővel Amerikán kívül is terjeszkedni kezdett: először Kanadában nyitott üzleteket, több mint 80-at, majd jött Nagy-Britannia több mint 100 üzlettel, Dél-Afrika 67, Ausztrália 45 áruházzal. Japánban 160 áruház, nyílt Kínában összesen 100, de Európa és Ázsia sok országában vannak üzletek, a szomszédos Ausztriában is, régiónkban pedig Lengyelországban.

A nehézségek

Az egyeduralkodó üzletlánc nehézségei akkor kezdődtek, amikor megjelent a Walmart, mint a termékek rendkívül széles palettáját olcsón árusító gigantikus áruházlánc, és felvette a versenyt a lényegében monopolhelyzetben lévő céggel. 1998-ban már több játékot adott el a Walmart, mint a Toys „R” Us. Ráadásul akadtak további jelentkezők is, mint például az Amazon, ami egyúttal jelezte a webáruházak megérkezését. A cég nem tudott megfelelően reagálni ezekre a kihívásokra, majd 2005-ben egy konzorcium felvásárolta, a társaság részvényét kivezették a tőzsdéről, zártkörű lett. A kihívásokkal azonban nem sikerült hosszútávon megküzdeni: a számtalan webáruház, az Amazon és a diszkontláncok mellett nem tudták megfelelően működtetni az óriás áruházláncot, így tavaly szeptemberben csődvédelmet kért a cég, hogy átstrukturálja 5 milliárd dolláros adósságát. A csődvédelem csak az amerikai és a kanadai láncra vonatkozott, a világ többi országában lévő áruházakat nem érintette.

Az üzletek zárnak, a név fogalom marad

Ezután felgyorsultak a sajnálatos események: decemberben bejelentették, hogy megválnak több brit üzlettől, majd januárban, hogy bezárnak közel 200 amerikai üzletet, végül március folyamán a cég felszámolási eljárás alá került, melynek során bezárják összes amerikai és brit üzletét, meg is kezdődött az árukészlet kiárusítás a boltokban. A nyereségesen működő kanadai láncra vannak jelentkezők, és olyan befektető is akad, aki megvenné a márkanevet, és az üzletek egy részét maga üzemeltetné. Kérdés így, hogy sikerül-e megmenteni valamilyen szinten a legendás nevet. Maga Lazarus 1994-ig dolgozott vezérigazgatóként a cégnél, akkor vonult nyugdíjba. Így már kívülről kellett néznie jól felépített és évtizedekig piacvezető cégének küzdelmeit, majd hanyatlását. 94 évesen, március 22-én halt meg, pár nappal azután, hogy bejelentették az amerikai üzletek bezárását. Cége 70 évig működött, és az egyik legsikeresebb vállalkozásként tartották számon Amerikában Rengeteg gyerek sajnálja a cég megszűnését: játékaikat ugyan megveszik nekik máshonnan olcsóbban is, de a Toys „R” Us nekik egy fogalom volt, egy életérzés, egy játékbirodalom szinonimája. Fellegi Tamás