Amerikai legendák külföldi kézben

Hírek2018. jan. 22.Növekedés.hu

A globalizáció kapcsán általában arról beszélünk, hogy a nagy amerikai multinacionális cégek hogyan terjeszkednek szerte a világban és vásárolják fel az európai, vagy akár ázsiai kisebb márkákat. A folyamat azonban kétirányú. A Business Insider összegyűjtött néhány olyan legendás amerikai márkát, amelyek immár külföldi kézben vannak. Azt gondolnánk, hogy nincs annál “amerikaibb”, mint beleharapni egy Whopperbe, aztán leöblíteni egy Budweiserrel. Külföldi cégek termékeit fogyasztják így az amerikaiak.

Budweiser

A jelenlegi tulajdonos az Anheuser-Busch InBev, egy belga sörkonglomerátum

A sörösdobozokon ugyan ott szerepel az “America” felirat, valójában azonban egy belga cég termékéről van szó. A Budweiser története 1850-ig nyúlik vissza, amikor is a német Adolphus Busch St. Louisba költözött és egy helyi sörfőző, Eberhard Anheuser lányát vette el feleségül. Partnerek lettek, Busch átvette az üzlet irányítását és kikísérletezte a ma is népszerű lager típusú sör amerikai verzióját. A sörgyár hamarosan a legnagyobb sörtermelő lett Észak-Amerikában. A társaságot 2008-ban vásárolta meg a belga InBev 52 milliárd dollárért.

Ben & Jerrys

Jelenlegi tulajdonos: a holland-brit Unilever

A Ben & Jerry Európában kevéssé ismert, de a tengerentúlon az egyik legnépszerűbb fagyimárka. Ben Cohen és Jerry Greenfield 1978-ban megvásároltak egy használaton kívüli benzinkutat és fagyiüzemet létesítettek benne. A brandet 2000-ben vásárolta meg az Unilever 326 millió dollárért.

Burger King

A jelenlegi tulajdonos a kanadai Restaurant Brands International

James McLamore és David Edgerton 1954-ben Miamiban nyitotta meg akkor még meglehetősen szerény hamburgerezőjét Insta Burger King néven. 18 centért árulták a hamburgereket. Három évvel később a cég nevéből elhagyták az “Insta” szócskát, viszont a konyhában felszereltek egy gázüzemű grillsütőt és kitalálták a Whopper márkanevet.

A két tulajdonos 1967-ben adta el az akkor már étteremlánccá terebélyesedő hálózatot a Pillsbury Company-nak, amely hamarosan a második legnagyobb gyorséttermi hálózattá vált a McDonald’s mögött. A Burger King a következő évtizedekben többször is gazdát cserélt, majd nyilvános, tőzsdén jegyzett társasággá vált 2006-ban. A vállalatot 2010-ben vásárolta fel egy private equity cég, a 3G Capital és így ismét magántulajdonba került. A kanadai Restauran Brand International, a jelenlegi tulajdonos akkor jött létre, amikor a Burger King egyesült a kanadai kávé és fánk hálózattal, a Tim Horton’s-szal. A cég mögött továbbra is a 3G Capital áll.

Lucky Strike

A jelenlegi tulajdonos a British American Tobacco, egy brit dohánymulti.

A Lucky Strike egykor Amerika legnagyobb forgalmú cigaretta márkája volt. A céget 1871-ben alapították Virginiában, hamar felvásárolta egy nagy amerikai dohánykonglomerátum. A cég a ‘70-es években került brit kézbe, a British American Tobacco vette meg.

General Electric (háztartási gép divízió)

Jelenlegi tulajdonosa a Haier, egy kínai fogyasztási elektronikai cikkeket gyártó vállalat.

A General Electric háztartási gépei majdnem egy évszázadon át az amerikai fogyasztási szektor emblematikus termékei voltak. A “Made in America” logó szinte az amerikai álmot képviselte. Ez azonban hamarosan megváltozhat. A társaságot a világ legnagyobb háztartási gép gyártója, a kínai Haier vásárolta meg 2016-ban 5,4 milliárd dollárért.

American Apparel

A jelenlegi tulajdonos a Gildan Activewear, egy kanadai ruházati cég

A kaliforniai márka jelmondatában is szerepel a “Made in USA”. (Made in USA - Sweatshop Free) A cég az egyik legnagyobb észak-amerikai ruhaipari vállalkozás. A társaság üzleti modellje jó két évtizeden át sikeresen működött, azonban 2015-ben csődbe mentek. A kilábalás két évig tartott, ezt követően, 2017-ben a kanadai Gildan vette meg 88 millió dollárért a márkaneveket és néhány ruhagyártó gépsort.

Holiday Inn

A jelenlegi tulajdonos a brit InterContinental Hotels.

Az első Holiday Inn-t Kemmons Wilson amerikai üzletember nyitotta Memphisben, Tennessee államban. Wilson és családja egyszer elutazott Washingtonba. Egyszerűen nem talált olyan kényelmes és megfizethető szállodát, amelyben a család meg tudott volna szállni. Az általa alapított szállodalánc tulajdonosa 1988 és 1990 között az InterContinental Hotels Group volt (IHG), jelenleg az IHG anyavállalata a tulaj.

Hellman’s

A jelenlegi tulajdonos a holland-brit Unilever

A majonézt a franciák találták ki, de az amerikai konyhák nagy részében a Hellman’s képviseli ezt az élelmiszert. Richard Hellmann német bevándorló 1905-ben, New Yorkban nyitott egy kis fűszeres boltot. Saját készítésű majonézének olyan sikere volt, hogy elhatározta: önálló márkanévként is elkezdi gyártani és árusítani. A céget 1932-ben a Best Foods vásárolta fel, amely az amerikai nyugati parton már komoly majonéz-érdekeltségekkel rendelkezett. A Best Foods-ot aztán 2000-ben az Unilever vette meg 20,3 milliárd dollárért. A két márka jelenleg is egymástól elkülönülten üzemel. A Hellman’s majonézt az Egyesült Államok keleti, míg a Best Foods majonézét a nyugati országrészben árulják.