Bombaüzlet a netes kereskedelem
HírekHazánkban is tarol az internetes kereskedelem, 545 milliárd forint forgalmat bonyolítottak belföldön tavaly a magyar webáruházak. Különösen látványos a különbség a 10 évvel ezelőtti 46 milliárdos eredményhez képest. Szinte érezni a virtuális tolongást egy-egy internetes Black Friday akciónap alatt, ám óvatosan a webshopokkal, nem mind az, aminek látszik. Negyedszer rendezték meg az idén az Amazon nagy nyári akcióját, amely egyre inkább az egyik legnagyobb online bevásárló nappá növi ki magát. A tavaly már 30 órásra duzzadt Amazon Prime Day a Black Friday-hez hasonló nagyságrendű kedvezményeket kínált: többek között tévéket, laptopokat, porszívókat, fűnyírókat lehetett rendkívül olcsón beszerezni. De vajon mindenben korrekt volt a gigacég? A Prime Day ezúttal július 16-án, hétfőn délben kezdődött, és 17-én éjfélig tartott, vagyis az akció még hosszabb lett, 36 órán át lehetett válogatni az olcsóbb termékek között, amelyeknél, mint már megszokhattuk előre azért felsrófolták az árakat. Ügyes kereskedői húzásról volt szó és itt jön egy újabb csavar: az akció csak az Amazon Prime előfizetőknek volt elérhető, tehát aki részt akart benne venni, annak muszáj volt feliratkoznia erre a prémium szolgáltatásra. Az Amazon egy hónapja húsz százalékos áremelést jelentett be, röviddel azután, hogy Jeff Bezos alapító a részvényeseknek küldött levelében közölte: a szolgáltatás globálisan immár több mint 100 millió felhasználóval büszkélkedhet. A Prime éves tagsági díja ennek „örömére” ezután a korábbi 99-ről 119 dollár lett. Ravasz húzás!
A cég egyébként elképesztő adatokat tett közzé: 2018 első negyedévében az eladások 43 százalékkal nőttek. Bár az Amazon Prime-ot főként az amerikaiak használják, már 8 országban elérhető. Magyarország nincs ezek között.
Az Amazon videos szolgáltatása viszont itthon is működik, azonban az amerikaihoz mérten meglehetősen szűkös kínálattal. A Prime webshop előfizetői több mint egymillió termékhez aznapi kiszállítással férhetnek hozzá, ebből több tízezret akár 1 óra alatt megkaphatnak, és az Amazonon árult több mint 230 millió termék bármelyikére legfeljebb kettő napot kell várakozniuk. Mindettől függetlenül a „sima” Amazon nálunk is a legnépszerűbb webáruházak közé tatozik. Csak úgy, mint az eBay, a Wish, az AliExpress, Etsy, Fever, és a sor a végtelenségig sorolható.
Napjainkra eljutottunk odáig, hogy több tucat külföldi honlap áll a magyarok rendelkezésre is, hogy gyorsan, egyszerűen és olcsón szerezzék be a megrendelni kívánt termékeket. Azonban van egy olyan tulajdonságuk a hazai piacra betörő webboltoknak, amelynek köszönhetően forgalmuk az egekbe szökött.
A kulcsszó, a nyelvezet, amely magyarra is beállítható. Ezzel pedig ledöntötték az utolsó falat is, amely a hazai vásárlók és a külföldi webáruházak között tornyosult.Sőt, ott tartunk, hogy a Google keresőjébe beírt magyar kifejezésekre, mint például estélyi ruha, társasjáték, bicikli, okostelefon, telefontok, kerti törpe, leggyakrabban külföldi származású, de magyar nyelvű weboldalakat dob ki elsőként. Ám vannak olyan idegen cégek, amelyek ennél is tovább mennek: sokan azt hiszik, hogy megtévesztésig magyar oldalról rendelnek, ám a postázási áraknál derül ki, hogy ez bizony drágább szállítás lesz, a legtöbbször tengeren túlról. Sovány vigasz, hogy a magyar boltoknál sem menő már az ingyenes házhozszállítás, noha mára már alig akad olyan e-bolt, amely ne alkalmazna valamilyen vásárlásösztönző eszközt. Döntő többségük továbbra is árengedményekkel csábítja vásárlóit, az ingyenes kiszállítás már nem üzlet nekik. A tavalyi évben az árengedményeknek, kuponoknak, csomagajánlatoknak és a törzsvásárlói kedvezményeknek nőtt a népszerűségük. Először szárnyalta túl az ötszáz milliárd forintos álomhatárt a magyar online kiskereskedelem nettó forgalma a 2017-es teljes évre vonatkoztatva, méghozzá 27 százalékos ugrással. Összesen 545 milliárd forint forgalmat bonyolítottak belföldön a hazai webáruházak 2017-ben. Különösen látványos a különbség a 10 évvel ezelőtti 46 milliárd forintos eredményhez képest, amelyhez viszonyítva több mint tízszeres a növekedés.
Nálunk is jól látszik a black friday piacalakító hatása, mert a teljes negyedik negyedéves online költés több mint ötöde, csaknem nettó 27 milliárd forint egy napon realizálódott – derül ki az eNet statisztikájából.
A legfrissebb adatokból az is látható, hogy az e-kereskedelem egyre nagyobb szeletet harap ki a teljes kereskedelmi forgalomból, három éven belül másfélszeresére nőtt, tavaly már elérte a 6,2 százalékot ez az arány.
Főként a számítástechnika, szórakoztató elektronika, ruházat és sportruházat, játék és ajándék kategóriába tartozó termékek vezetik az eladásokat már évek óta az online vásárlások során. Az ötödik helyen viszont idén egy kis változás látható, ugyanis a lakberendezés futott be a háztartási gépek és fehéráru megszokott helyére.
Számszerűsítve 2017-ben a megrendelések összértékének 73 százalékát a futárszolgálatok és a webáruházak saját futárai kézbesítették, valamint 47 százalékát készpénzzel és 10 százalékát bankkártyával fizették a vevők a futároknak. Emellett természetesen jelentős arányban vannak a külföldről vásárlók is hazánkban: 2015 óta 1,5 millió főről 2,7 millió főre nőtt a külföldről is vásárlók száma Magyarországon, ebből csak az elmúlt egy évben félmillió fővel gyarapodott ez a tábor.
Becslések alapján 2017-ben összesen közel ezer milliárd forintot költöttek el a magyar vásárlók a hazai és a külföldi webáruházakban.
Ha pedig ez a gyors növekedési ütem folytatódik, akkor a belföldi forgalom önmagában is 2-2,5-szeresére nőhet, és ezzel önmagában is el fogja érni az ezer milliárd forintos hazai forgalmat.
B.G.A.