Csoportos per indul a pénz visszaadását megtagadó európai légitársaságok ellen

Hírek2020. máj. 5.Növekedés.hu

Az a brit jogi iroda, amely 2018. évi adatkezelési jogsértése miatt csoportos pert vezet a British Airways ellen, most az Air France, a KLM és a Ryanair légitársaságokat fenyegeti hasonló eljárás kezdeményezésével, olvasható az euronews.com hírportálon. A három vállalat nem hajlandó visszatéríteni azoknak az utasoknak a befizetéseit, akik utazása a COVID-19 járvány miatt meghiúsult.

Az SPG Law jogászai azt mondták az Euronews munkatársának: „rendkívül gondosan tanulmányozzák a helyzetet” és arra kérik az elégedetlen jegyvásárlókat, keressék meg őket a csoportos per ügyében.

A KLM, a Ryanair és az Air France nem voltak hajlandóak az utasok befizetéseinek visszautalására, annak ellenére, hogy az EU jogszabályok értelmében ezt hét napon belül meg kellett volna tenniük.

Az Air France és a KLM arra igyekszik rávenni az érintett utasokat, hogy olyan repülőjegy-utalványokat fogadjanak el, amelyek csupán a kibocsátás után egy évvel válthatóak vissza.

A Ryanair eredetileg azt ajánlotta, hogy 20 napon belül megtéríti a befizetett összegeket. Most azonban azon az állásponton van, hogy minden, erre vonatkozó kérés „sorban áll mindaddig, amíg a Covid-19 járvány el nem múlik”.

Az SPG Law közölte: a következő napokban dönt arról, folytatja-e a csoportos kereset előkészítését. Nem zárta ki, hogy további légitársaságok magatartását is megvizsgálja.

Az úgynevezett „no win, no fee” (ha nem nyerjük meg a pert, nem számítunk fel szakértői díjat) jogi iroda 8 000 panaszost képvisel a British Airways elleni ügyben. A brit légitársaság jogsértő ügykezelési eljárásai lehetőséget adtak arra, hogy 500 000 utas személyi adatait ellopják.

Az Iroda képviselője, Chris Neill szerint azt követelik, hogy a légitársaságok utalják vissza az utasok befizetéseit és fizessenek büntető jellegű kártérítést, amely becslése szerint személyenként akár 1 150 euró (mintegy 409 ezer forint) is lehet.

A kártérítés fedezi az eljárási költségeket.

Chris Neill azt mondja: ügyfeleik visszakapják a teljes befizetett összeget, az irodának azonban a megítélt kártérítések 50 százalékára szüksége van ahhoz, hogy az eljárás gazdaságilag ésszerű lehessen.

A kereset jogi alapja minden bizonnyal „az az idegeskedés és kényelmetlenség” lesz, amelyet az utasok a légitársaságok „minősíthetetlen magatartása” miatt kénytelenek voltak elszenvedni.

Az eljárás kezdetben az Egyesült Királyság lakosaira épül, de bevonásra kerülhetnek külföldi ügyfelek is.

Az Air France és a Ryanair az Euronews megkeresésére nem válaszolt. A KLM egy e-mailt küldött: „Egy esetleges per ügyében pillanatnyilag nem kívánunk véleményt nyilvánítani”.

Az Euronews munkatársa beszélt néhány mérges KLM-ügyféllel, akik sikertelenül próbálták visszakapni pénzüket.

A Vancouver-ben élő Asmik Sardaryan férjével és két gyermekével Amszterdamon keresztül Moszkvába akart utazni. Elmondta: „körülbelül 2 600 eurót fizettünk. Felháborító és kétségbeejtő, hogy nem kapjuk vissza, hiszen a tengeren túli utazásokra nem egyszerű összerakni a pénzt. Tényleg felháborítónak tartjuk, hogy a vállalat nem tartja tiszteletben a törölt járatok esetében jogszabályilag előírt visszatérítési kötelezettséget”.