Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Egy magányos milliárdos veszélyezteti a Lufthansa állami mentőcsomagját

Hírek2020. jún. 19.Növekedés.hu

Heinz Hermann Thiele, egy idős, 79 éves milliárdos azzal fenyeget, hogy részvényfelvásárlással megakadályozza a Lufthansa megmentését célzó kormányzati segélycsomag elfogadását. A dw.com hírportálon olvasható cikk szerint a légitársaság figyelmeztetett: ha a segélyakció meghiúsul, lehet, hogy csődvédelmet kell kérnie.

Olaf Scholz német pénzügyminiszter tagadta, hogy a szövetségi kormány mentőcsomagját az összeomlás veszélye fenyegetné. Arra számít, hogy a részvényesek a kormányzati segítség mellett szavaznak annak ellenére, hogy annak feltételeit a legnagyobb részvényes, Heinz Hermann Thiele élesen bírálja.  

Heinz Hermann Thiele általános megdöbbenést okozott, amikor követelte, hogy a Lufthansa utasítsa vissza a mentőcsomag feltételeit. Különösen ellenzi, hogy a kormány 20 százalékos üzletrészt és két igazgatósági helyet kapjon a légitársaságban, ami a 9 milliárd eurós, adófizetői pénzekből származó pénzügyi segélycsomag feltételei között szerepel. Feltételeket szabott meg az Európai Bizottság is. Jóváhagyását akkor adhatja meg, ha az EU versenytörvényeinek megfelelően a légitársaság Frankfurt és München repülőterein versenytársainak 24 „slot-ot, le-és felszállási jogot enged át.

A Lufthansa részvényesei június 25-én találkoznak az ügylet jóváhagyása vagy elutasítása céljából. A döntéshez a megjelentek létszámának kétharmadának szavazatára van szükség.

Heinz Hermann Thiele fenyegetésére a Lufthansa azt írja: kénytelen lehet hitelezői védelemért folyamodni, ha az ügylet nem kapja meg a szükséges részvényesi támogatást.

A rendkívül gazdag, 79 éves Heinz Hermann Thiele, aki a kereskedelmi jármű és vasúti fék-berendezéseket gyártó Knorr-Bremse többségi tulajdonosa, kritikus megjegyzéseit a Frankfurter Allgemeine Zeitung lap munkatársának adott nyilatkozatában fogalmazta meg.

Közölte azt is, hogy részvénytulajdonát Európa legnagyobb légitársaságában 15 százalékra növelte. Azt javasolta, hogy a segélycsomagot ne közvetlenül a kormány, hanem az állami tulajdonban álló fejlesztési bank, a KfW biztosítsa a Lufthansa részére.

A Lufthansa, mint ahogyan a teljes légiközlekedési ágazat, az utazások járvány miatt bekövetkezett drámai visszaesése miatt rendkívül komoly károkat szenvedett el.

Bírálta a segélycsomag-megállapodást Michael Theurer, az ellenzéki Szabad Demokrata Párt (FDP) tekintélyes tagja is.

A német kormány nagy kockázatot vállal. Az az igény, hogy közvetlen részesedést szerezzen a Lufthansában, több százezer alkalmazott munkahelyét teszi kockára. Mindez teljesen felelőtlen.

Vanessa Golz, aki a Deka befektetési alap munkatársaként követi a Lufthansa helyzetét és rendelkezik a légitársaság 0,9 százalékos tulajdonával is, azt állítja: az idő sürget.

Az a szándék, hogy a részvényesek helyzete javuljon, üdvözölhető, az arányosság tiszteletben tartása azonban fontos. A feladat most az új Lufthansa stratégiájának lehető leggyorsabb kidolgozása. Ha ez nem sikerül, mindenki veszít: a Lufthansa alkalmazottjai, az adófizetők és a részvényesek egyaránt.