Hurrá, nyaralunk, de hogyan vegyünk repülőjegyet?

Hírek2018. máj 27.Növekedés.hu

A repülés mindenkié – hirdette korábban egy légitársaság, és valóban. Ha hosszabb utat akarunk megtenni, nem kényszerülünk véget nem érő földi utazásra: majdnem minden célpont közelébe eljutunk repülővel, ráadásul megfizethető, esetenként kifejezetten alacsony áron. A választás, a jegy megvásárlása azonban nem mindig egyszerű.

Régen és most

A repülőjegy megvásárlása az internet korszaka előtt egész más volt, mint most: be kellett menni egy utazási irodához, vagy egy adott légitársasághoz, és megkérdezni, mit ajánlanak. Az egyetlen előnye az volt ennek a módszernek, hogy megnézték helyettünk a legjobb ajánlatokat, nekünk elég volt közülük választani, míg most időnként hosszasan kell böngésznünk, miután saját magunk végezzük el a feladatot. A kontinensek közti utazásra nem volt rossz ez a módszer, de Európán belül csak drága és kötöttségekkel rendelkező jegyeket ajánlottak (például kinn kellett tölteni a szombat éjszakét, különben még sokkal drágább lett volna az amúgy is drága jegy). A jegyárak kötöttek voltak, azaz két város között, ahol többnyire csak két légitársaság repült (a két nemzeti), bármikor utaztunk, ugyanannyi volt az ár, a kereslet-kínálat nem határozott meg semmit, hol tele volt minden repülő, hol üresen mentek.

Sokkal olcsóbb, mint 20 éve

Az árakról csak annyit, hogy a diszkont (fapados) légitársaságok megjelenése előtt, az ezredforduló környékén a Malév és a British Airways egységesen 80 ezer forintért adott egy Budapest-London repülőjegyet, szombat éjszakát kötelezően kint töltve. Ma ennél sokkal olcsóbban lehet utazni, ennyit akkor kell csak fizetni, ha valaki az utolsó pillanatban, a legfrekventáltabb időszakban megy, mondjuk, amikor a kint dolgozók egyszerre térnek vissza szabadságukról.

Ingyenebéd és akadálypálya

Ezek az idők szerencsére rég elmúltak, jött az internet és a fapadosok, melyeket sokan szidnak, pedig nekik köszönhetjük a versenyt, az olcsó repülés lehetőségét.
Eleinte olyan gyors volt a változás, hogy amíg bemutatkoztak ezek a légitársaságok, ingyen is lehetett repülni: egy forintos, egy eurós jegyeket kínáltak, nem is keveset, és akkor még különszolgáltatásokat sem számoltak fel nekünk.
Ez persze csak a kezdet volt, a bevezetés, kedvcsináló: aki szemfüles volt, élt vele. Ma már azonban kialakult piac van nagy versennyel, és az utas sokszor elveszik a részletek között.
A légitársaságok időnként valóságos akadálypályát állítanak a vásárlónak, amin, mire végigjut, sokkal többet fizet, mint amire a foglalás kezdetén gondolt.
Ez azonban törvényszerű: a légitársaságok csak úgy tudnak olcsó jegyeket kínálni, ha valahol behozzák a kieső bevételt.

Amire szükségünk van

Így viszont az utasnak kell döntenie, mit szeretne ebből, és mit nem, és persze elég ügyesen kezelni a foglalási rendszert ahhoz, hogy tényleg csak azt vegye meg, amire szüksége van. Ez elsősorban a diszkont légitársaságok oldalaira vonatkozik, de van sok olyan cég is, amelyik a légitársaságok ajánlataiból választ nekünk, és némileg egyszerűsítve, de rendszerint kissé drágábban kínálja fel nekünk a jegyet. Mielőtt belevágunk a jegyvételbe, el kell dönteni, mik a legfontosabb szempontok: az utazási célpont, az időpont vagy az ár, illetve ezek kombinációja, és az is lényeges, hogy mennyi poggyászt akarunk vinni, sőt, legújabban az is, hogy útitársunk mellett akarunk-e ülni (ez korábban természetes volt, most bevételi forrás lett némelyik társaságnak).

Kötött hely és időpont

Ha az adott célpont és az időpont kötött, lehetőségeink értelemszerűen beszűkülnek. Meg kell néznünk, az adott napra és az adott városba milyen járatok vannak. Ehhez nem feltétlenül kell a légitársaságok honlapját egyenként megnéznünk, vannak jó összehasonlító oldalak is, melyek közül kettőt említünk: skyscanner.net és azair.eu, de lehetőségként adódnak az utazási irodák oldalai is. Ha az adott napot és célpontot megtaláltuk, jó esetben több járat is van és választhatunk, rosszabb esetben egy lehetőség kínálkozik. Az ár a kötöttség miatt adott: szerencsés esetben épp nem drága az adott járat, de sokszor igen, különösen, ha frekventált időszakra esik, mint iskolaszünet, vagy hosszú hétvége, esetleg nyári főszezon. Néhány dologban azonban ekkor is van választási lehetőségünk: ha diszkont légitársasággal utazunk, ki kell választani, hogy kellenek-e külön szolgáltatások, amik más társaságoknál esetleg benne vannak az alapárban.

Alapár és extrák

Az alapár újabban némelyik társaságnál azt jelenti, hogy külön ültetnek útitársunktól, rövid idővel az indulás előtt intézhetjük a beszállókártya megszerzését (ha nem tesszük meg a neten, a reptéren igen drágán lehet csak), és csak kézipoggyászt vihetünk magunkkal. Nos, ha valakinek az ár a legfőbb tényező, ráadásul egyedül utazik, vagy nem zavarja, ha azt a 2-3 órát nem útitársával tölti, és kevés csomagot visz, akkor maradhat az alapárnál. A legtöbben viszont értelemszerűen útitársuk mellett akarnak ülni, így ahol ezért fizetni kell (Wizz Air és Ryanair jelenleg), ott ezt nem lehet elkerülni, igaz, nem túl nagy összegért, és akkor az ülőhelyfoglalást és beszállókártya-kinyomtatást is jóval az utazás előtt el lehet intézni. Ha viszont egy szabványos kisbőröndnél nagyobb vagy több poggyászt viszünk, az már rendszerint egy komolyabb tétel, ráadásul minden járaton más, útvonaltól és szezontól függően.

Óvatosan fizessünk

Mindemellett ajánlanak nekünk biztosítást, útlemondást bizonyos feltételekkel, elsőbbségi beszállást, és ki tudja, milyen egyéb szolgáltatásokat, ráadásul úgy, hogy nem is könnyű őket kikerülni, vagyis bejelölni, hogy nem kérjük.
Éppen ezért, mielőtt megnyomnánk a fizetés gombot, mindig gondosan nézzük meg a fizetendő összeget, hogy tényleg annyi-e, amennyinek gondoltuk, nem került-e bele véletlenül olyan tétel, amit nem akartunk. Ha már fizettünk, nincs visszaút.
Értelemszerűen ezért az útvonalra és a dátumra is nagyon kell figyelni, utólag változtatni csak drágán lehet.

Bárhová, bármikor, olcsón

Most megnézzük, mi a helyzet, ha rugalmasabbak vagyunk, viszont olcsón szeretnénk repülni. Ebben az esetben szinte korlátlanak a lehetőségek, csak győzzük végignézni őket. Ilyen esetben célszerű az említett összehasonlító oldalakat igénybe venni: nem csak egy adott napot vagy célpontot állíthatunk be, hanem megnézhetjük például egy egész hónap legolcsóbb árait is adott helyre, de még akár azt is, hogy hová lehet a legolcsóbban utazni.

Átszállással

Van olyan opció is, hogy minimum és maximum hány napot szeretnénk kint tölteni, és persze lehet körutazást is tenni, úgy, hogy egyirányú jegyekkel megyünk akár sok útszakaszon. Mindemellett megkérdezik, hajlandók vagyunk-e átszállni, akár többször is, esetleg az éjszakát egy adott átszállóhelyen tölteni. Sokszor egyébként egy nem túl messze levő városba úgy lehet a legolcsóbban elutazni, hogy nagy kerülővel, átszállással: például Velencébe Berlinen keresztül fillérekért el lehet jutni. Ennek akkor van értelme, ha valakit nem zavar, hogy többet repül (esetleg még élvezi is), de még inkább, ha mindjárt a közbeékelődő várost is megnézi. Mindezt sokszor egy itthoni belföldi vonatjegy áráért, ami azért nem lebecsülendő dolog. Fellegi Tamás