Ismét dél-afrikai tulajdonba kerül a magyar Extreme Digital

Hírek2019. márc. 21.F. T.

Egyesül a romániai székhelyű, de dél-afrikai tulajdonoban lévő eMAG és a magyar Extreme Digital. A közép-európai piac meghatározó szereplői kívánnak lenni.

Az előző befektető

Az Extreme Digital a 2000-es évek elején jött létre egy kis hazai vállalkozásként, majd gyors növekedésbe kezdett, ahogy bővült a hazai e-kereskedelem. A kereslet a műszaki cikkek iránt volt a legnagyobb egész a közelmúltig, így a cég is erre a szegmensre fókuszált. 2015-ben a cég tőkét vont be a dél-afrikai Steinhoff által, de ez a Steinhoff későbbi botrányai miatt nem volt fenntartható, a két alapító tulajdonos tavaly visszavásárolta részesedését.

Hazai piac

A magyar kereskedők által bonyolított e-kereskedelem értéke a GKI Digital kutatása alapján tavaly 500 milliárd forint körül volt, ez 17 százalékos növekedés, tehát még mindig nagy ütemű a piacbővülés. A nem magyar oldalak (Amazon, E-bay, Alibaba) által bonyolított hazai forgalom további 500 milliárd forint lehet a becslések szerint, így a teljes piaci forgalom bő 1000 milliárd körül lehet.

Az online kereskedelem jól kiegészíti az offline értékesítést, van is átfedés a kettő között, például sok webáruháznak van átvevőhelye, boltja. Eddig döntő volt a műszaki cikkek aránya a netes vásárlásban, ez most már a napi fogyasztási termékekre is kezd átterjedni.

A legnagyobb

Az Extreme Digital 36 milliárd forintos árbevételt ért el tavaly 100 ezer termék árusításával, a műszaki cikkek kereskedelméből és egyben az online piacból így egyaránt 10 százalékot hasít ki. A hazai piac mellett még 8 országban vannak jelen, ez a forgalom 20 százalékát hozza. A GKI Digital számai alapján az Extreme Digital a legnagyobb árbevételű cég a magyar piacon, és továbbra is a legnagyobbak akarnak lenni.

És az is marad

Ezt a célt szinte biztosan meg is tudják valósítani, hisz a tulajdonosok úgy döntöttek, hogy újra partnert vonnak be, de most sokkal átgondoltabban, mint előző alkalommal. Most azonban nem tőkeemelésről van szó, hanem arról, hogy két piaci résztvevő fuzionál, egyesíti erejét. A partner az eMAG, az egyik legnagyobb eddigi hazai versenytárs, amely a dél-afrikai Naspers csopothoz tartozik. A szerződést aláírták, beadják a versenyhivatalhoz a kérelmet,  a tranzakció a 3. negyedévben zárulhat, a de a teljes összeolvadás átnyúlhat a jövő évre.

Tervek

Az eMAG Románia piacvezető cége, de itthon is nagyon jelentős piaccal rendelkezik. A tervek szerint az egyesült cég a nemzetközi piacokon is fel tudja venni a versenyt a konkurensekkel, ez azonban magyar piacról fog zajlani, itt lesz a központ. A célzott irány leginkább Közép-Kelet Európa, a térségben meghatározó pozícióra tör majd a cég, és bíznak benne, hogy eredményesen tudják felvenni a versenyt a nagy nemzetközi hálózatokkal is.

Az új cég vezetésében az Extreme Digital alapítói, Várkonyi Balázs és Kelemen Gyula vezető szerepet fognak vállalni.

Márkanév

A Növekedés.hu kérdésére Várkonyi Balázs azt válaszolta, hogy még nem döntöttek, melyik márkanevet fogja használni az egyesült cég, de mivel most mind a kettő nagyon erős, valamilyen módon szeretnék mindkettőt megtartani.

Azt  is megkérdeztük, hogy nincs-e hátránya annak, hogy a kudarcot valló dél-afrikai befektető után most újra dél-afrikai hátterű céggel működnek együtt. Várkonyi Balázs szerint ez inkább csak egy érdekesség, a két cég összehasonlíthatatlan, a Naspers egy sokkal komolyabb, nagyobb cég amerikai bázissal, a dél-afrikai háttér nem befolyásolja a jövőt a cégek rendkívül eltérő mivolta miatt.