Itt egy cég, amely nem Nagy-Britanniát, hanem az EU-t hagyná el a Brexit miatt
HírekSajtóértesülések szerint a Nissan a brit piacra fókuszál majd, ha a Brexit hard verziója valósul meg, és vámok vonatkoznak majd az autóexportra.
A Nissan azt fontolgatja, hogy hard Brexit esetén felszámolja a gyártást az EU-ban, hogy termelését az Egyesült Királyságban lendítse fel – számol be a Guardian a Financial Times értesülése alapján.
Ha az Egyesült Királyság és az EU közötti, márciusban induló kereskedelmi tárgyalások kudarcba fulladnak, és az autóexportot vámok sújtják, a japán vállalat a brit autóeladásokra fókuszál majd.
A múlt év végén kidolgozott tervezet szerint a Nissan fenntartaná gyárát az angliai Sunderlandben, és piaci részesedését 4%-ról 20%-ra tornászná fel a szigetországban. Ezzel egy időben bezárná az amúgy is nehézségekkel küszködő barcelonai furgongyárát, és leállítaná franciaországi üzemét is.
A Nissan ugyanakkor tagadta, hogy ilyen terv készült volna, de arra is felhívta a figyelmet, hogy sunderlandi gyáruk, akárcsak az európai üzemeik súlyos kockázatoknak lennének kitéve, amennyiben az Egyesült Királyság számára nem sikerülne biztosítani a vámmentes hozzáférést az EU piacához.
A Nissan szóvivője szerint a Brexit minden lehetséges szcenárióját modellezték, és arra az eredményre jutottak, hogy
ha a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) vámtarifáit alkalmazzák majd, akkor az mind az EU-ban, mind az Egyesült Királyságban folytatott gazdasági tevékenységüket kedvezőtlenül érintené.
David Bailey, aki az ipari stratégiák és fejlesztések professzora az Aston Business Schoolban, azt mondta, hogy a Nissan terve nagy valószínűség szerint csupán egyike a cég által kidolgozott számos lehetőségnek.
A Nissan bizonyára készít jövőre vonatkozó forgatókönyveket, ugyanakkor nem világos, mely tervük tekinthető véglegesnek. Ez a terv lehetséges válasz egy hard Brexitre, de nem gondolom, hogy kivitelezhető lenne.