A japán igazságügyminiszternek írt nyílt levélben tálalt ki a volt Nissan vezér
HírekA japán igazságszolgáltatási rendszer és a japán nacionalista vállalati törekvések áldozatának állítja be magát a dollár tízmilliók sikkasztásával vádolt Carlos Ghosn. A Nissan-vezér a Financial Times hasábjain nyílt levélben konkrét vádakkal támadta Maszako Mori japán igazságügy-minisztert, illetve a hatóságokat.
A kettős mérce és a hamis információk áldozata vagyok címmel megjelent írásában Ghosn úgy fogalmaz, hogy a 2018 novemberi letartóztatása óta szerzett tapasztalatai azt mutatják, a japán igazságszolgáltatási rendszer egyáltalán nem védi a gyanúsítottak és a vádlottak emberi jogait. – Brutálisan elszakítottak a családomtól, a barátaimtól és az általam vezetett cégektől. Őrizetben tartottak, miközben az ügyészek arra igyekeztek rábírni, hogy olyan bűnöket valljak be, amelyeket nem követtem el – panaszolja véleménycikkében a libanoni-brazil-japán üzletember.
Mindennek pedig az volt a célja, hogy elmozdíthassák az autókonszern éléről, és "a nacionalista szemlélettel átitatott japán vállalati elvek" érvényesülhessenek.
Lesújtó véleményt fogalmazott meg a fogva tartása körülményeiről is: hónapokon át börtönben tartották, minden nap órákon át faggatták, miközben csak napi 30 perc sétát engedélyeztek neki.
A letartóztatását követő 14 hónapon belül nem tűzték ki a tárgyalás időpontját. Ráadásul a japán igazságszolgáltatás nem kötelezi arra a vád képviselőjét, hogy hogy megmutassa a védelemnek a bíróságon felhasználni szándékozott bizonyítékokat.
Azt viszont lehetővé tette, hogy olyan bizonyítékokat jussanak vissza a Nissanhoz, amelyek esetleg hasznosak lehettek volna Ghosn számára.
Amikor óvadék ellenében nagy nehezen szabadlábra helyezték, akkor sem engedték, hogy a feleségével tartsa a kapcsolatot. – Biztos voltam abban, hogy Japánban nem lesz részem tisztességes eljárásban, és ott fogok meghalni. Ezért hagytam el az országot tavaly decemberben – magyarázza Ghosn a tokiói házi őrizetből való szökését. Nem hajlandó elárulni, hogyan hagyta el Japánt, de sajtóhírek szerint egy hangszertokban csempészték ki az otthonából, majd Oszakából egy magánrepülőgépen utazott Törökországon át szülőhazájába, Libanonba, ahol jelenleg is tartózkodik.
Masako Mori, japán igazságügyminiszter, akit Ghosn személyes elfogultsággal és kettős mécével vádol
Ghosn szerint a japán hatóságok most is hamis híreket terjesztenek róla: ezzel arra céloz, hogy a szigetországban sikkasztással és adócsalással vádolják, illetve azzal, hogy pozíciójával visszaélve érdemtelenül jutott kifizetésekhez. A vád szerint a saját anyagi veszteségeit is a Nissannal fizettette ki, illetve az egyik leányvállalat számlájáról egy hozzá köthető számlára utaltatott összegeket. –
Igazából ezek legitim kifizetések voltak, amelyeket a Nissan több magas rangú vezetője jóváhagyott, és hozzám semmi sem jutott ezekből – védekezik a volt Nissan-vezér.
A japán hatóságok azt is állítják, hogy elsősorban a részvényesek és a befektetők védelmében léptek fel ilyen keményen. Ghosn szerint ez visszafelé sült el, hiszen a bebörtönzését követő káosz és a hatalmi küzdelmek eredményeként
a Nissan részvényárfolyama eddig több mint 30 százalékkal esett vissza, a társaság piaci értéke 10 milliárd dollárral csökkent, a nyereség 95 százalékkal zuhant, és 12 500 munkahely megszűnését jelentették be.
Eközben utódja, Hiroto Saikawa, a Nissan vezérigazgatója nyilvánosan beismerte, hogy ő is túlzott mértékű javadalmazást kap, mégis a helyén maradhat. – E kettős mérce alapja a velem szembeni elfogultság – írja az üzletember. Mint korábban többször is kifejtette, úgy gondolja,
meghurcolásának valós indoka az, hogy a japán Nissan meg akart szabadulni iparági szövetségesétől, a francia Renault-tól.
A Nissan mintegy húsz éve hívta segítségül a Renault-t, mert a csőd szélén tántorgott.
A franciák bevásárolták magukat a bajba került cégbe, és Carlos Ghosn végezte el a vállalati átszervezés piszkos munkáját. Noha a franciák nem szerették a stílusa miatt, Japánban a legjobban fizetett topmenedzserré vált.
Azt nem tudni, az üzletember mennyire sáros az ellene felhozott vádakban, de a francia sajtó egyetért abban, hogy az elmúlt években a színfalak mögött hatalmi harcok kezdődtek az autócsoportnál. A Nissan japán felsővezetése a Renault többségi tulajdonában lévő vállalat feletti irányítás és tulajdonjog visszaszerzésével próbálkozott illetve próbálkozik. A napokban is olyan hírek terjedtek el, hogy megszűnhet a már több mint két évtizede fennálló szövetség a Nissan és a Renault között, a hírt azonban mindkét vállalat cáfolta.
– Ilyen körülmények között nem nagyon volt lehetőségem arra, hogy bizonyítsam az ártatlanságomat – jelenti ki Ghosn. Véleménye szerint az ő esete is bizonyítja, hogy Japánban továbbra is megsértik az emberi jogokat, amit egy 2013-as ENSZ vizsgálat, valamint 1000 japán jog szakértő közös levele is alátámaszt.
Tisztelem a japánokat és a kultúrájukat, de szerintem az ország a jelenlegi vezetőinél jobbat érdemel - összegez Ghosn.
Az Interpol nemzetközi rendőri szervezet egyébként elfogatóparancsot adott ki a volt Nissan-vezér ellen, amelyet Bejrútban megkaptak az illetékes hatóságok, de Tokió és Bejrút között nincs kiadatási egyezmény.