Kínai cégek tömték be a foci világbajnokság szponzori réseit 

Hírek2018. jún 14.Növekedés.hu

Bár a Labdarúgó Világbajnokság szponzori bevételei a legutóbbi időszakban változékonynak bizonyultak, az elmúlt két évtized során  erőteljes növekedést mutattak. A 2015-2028 közötti időszakban kétszer annyi szponzori támogatás érkezett, mint az 1999-2002-es ciklusban. Mint ahogyan minden négy éves ciklusban, ezúttal is a világbajnokság alkalmával keletkezik a Labdarúgó Világszövetség, a Fifa szponzori bevételeinek többsége. A 2010. évi, egyéb események kapcsán érkezett szponzori bevételek értéke például alig érte el a 25, 2014-ben pedig a 49 millió dollárt.   A Nielsen Sport tanulmányának eredményei szerint azonban az ez évi, oroszországi Labdarúgó Világbajnokság számai elmaradnak a 2014. évi brazíliai esemény alkalmával regisztrált értéktől. A Fifa szponzori bevételei a két esemény között 1,629 milliárd dollárról 1,450 milliárd dollárra estek vissza (1 US dollár = 272,78 Ft). A piackutató világcég, a Nielsen szerint ennek oka, hogy a 2015-18 évek közötti szponzori időszakot „nehezebb eladni”, mint a korábbi két Világbajnokság esetében. A Fifa vezető testületét 2015 májusában súlyos korrupciós botrány rázta meg. Ezt követően egy sor, hagyományos Fifa-támogató szponzor, így a Johnson & Johnson, a Castrol és a Continental hátat fordított a szervezetnek. A Világbajnokság szponzorainak döntő többsége európai, észak-amerikai és ázsiai. Az afrikai vállalatok a 2010. évi, dél-afrikai világbajnokság, a dél-amerikaiak a 2014. évi brazíliai esemény alkalmával kötöttek szerződéseket. Idén azonban egyik térségből sem volt érdeklődő. Növekszik viszont az ázsiai szponzorok jelenléte, amelyek a 2018-as rendezvény esetében már a megállapodások 39 százalékát képviselik. Az ázsiai növekedés mögött pedig az első ízben jelentkező kínai cégek állnak. „Egy sor új szponzor, közöttük számos kínai, szerencsére segítséget nyújtott a Fifa-nak a vihar átvészelésében” véli a Nielsen Sport. Az űrt kínai vállalatok töltötték be, így a legnagyobb kereskedelmi ingatlanos cég, a Wanda Group, amely a Fifa hét hivatalos partner-cégének egyikévé lépett elő (a többiek a Coca Cola, az Adidas, a Gazprom, a Qatar Airways, a Visa és a Hyundai/Kia). A Wanda egyik vállalata az InFront Media, az a sport-marketing cég, amely 26 ázsiai térségben birtokolja a 2018. és 2022. évi világbajnokságok média-jogait. Ugyanakkor a 2018. évi torna öt hivatalos szponzora közül három, a televízió-és hűtőgép gyártó Hisense, az okostelefon-fejlesztő Vivo és a tejipari óriás Mengniu kínai vállalat.   A Mengniu kizárólagos jogot szerzett arra, hogy a világbajnokság stadionjaiban joghurt-italokat és jégkrémet árulhasson.  „A Fifa bízik abban, hogy a 2022-es, qatari világbajnokság idejére visszatér a növekedési szakasz” idézi a BBC honlapja a Nielsen Sport ügyvezető igazgatóját, Glenn Lovettet. „Számítanak arra, hogy a Közel-Kelet márkái a térségben megrendezésre kerülő első világbajnokságot fel kívánják használni ismertségük erősítésére. Bíznak abban is, hogy az új elnök, Gianni Infantino által 2016-ban bevezetett új reformok kedvező visszhangra találnak a szponzorok körében.” A reformok között szerepelnek a futball fejlesztését célzó beruházások, a Fifa irányítását és az átláthatóságot erősítő új előírások bevezetése és a résztvevők körének szélesítése. A női játékosok számát 2026-ra a jelenlegi kétszeresére, 60 millióra tervezik növelni. 

A kínai futball, köszönhetően az erőteljes kormányzati támogatásnak, lendületesen fejlődik. Az ország nagyon szeretne a lehető leggyorsabban megrendezni egy világbajnokságot.
"A Fifa kínai szerződései azt jelzik, hogy az ország nagyvállalatai beálltak a labdarúgás fejlesztésére és egy világbajnokság rendezési jogának elnyerésére irányuló nemzeti törekvés mögé” mondta Glenn Lovett. A Nielsen szerint a foci iránti érdeklődés a kínai városi lakosság körében a 2013. évi 27 százalékról a 2017-es esztendőben 32 százalékra emelkedett. Azok körében, akik úgy nyilatkoztak, hogy szeretik a sportágat, három-negyed a 34 év alattiak aránya.

SIKERSZTORIK
Mit tennének a milliárdosok, ha mindenüket elvesztenék?
Bill Gates és Warren Buffett, akik egyébként hosszú ideje jó barátok, megosztották gondolataikat arról, mit tennének, ha mindenüket elvesztenék és a nulláról kellene felépíteniük az életüket.
Siker2018. ápr 28.
Vagyonokat keresnek a topmenedzserek, de milyen áron?
Ez a munka hatalmas nyomással jár – ezt pedig a magánéletüket viseli meg.
Siker2018. dec 6.
Hogyan szerezte mesés vagyonát a Rockefeller család?
Mohó, pénzéhes kapitalista vagy egy üzleti zseni, aki a semmiből építette fel magát? Rockefeller nem volt jó képességű gyerek mégis a világ leggazdagabb embere lett – miközben egy valamire mindig kínosan ügyelt.
Siker2018. júl 29.
5 kifejezés, amelyet a sikeres emberek soha nem használnak
Nem figyelünk eléggé a beszélgető partnerünkre.
Siker2018. nov 30.
40 éves nőként hozott létre dollármilliárdos vállalkozást
Therese Tucker feláldozta nyugdíjkori megtakarításait, hitelkártyái teljes keretét és felvett lakására egy második jelzáloghitelt is. Súlyos kockázatot vállalt, de bejött.
Siker2019. jan 11.
Egy fiatal srác 100 millió fontos sportruházati márkát rakott össze Nagy-Britanniában
Nehéz elképzelni, hogy az alapításkor 19 éves Ben Francis-nak honnan volt ideje és energiája létrehozni és vezetni a Gymshark-ot.
Siker2018. okt 18.