Kitekintés a korszerű oktatástechnológiára
ElemzésekTanulni, oktatni digitális technológia nélkül – lehet, de nem érdemes. Ráadásul a tanulás már régen nem csupán az iskola kereteire korlátozódik, hiszen tanulunk a világhálón éppúgy, mint a nem formális tanulás keretei között múzeumokban, szakkörökön, koncerteken, élményközpontokban is. A hamarosan induló új tanévben is egyre nagyobb szerepet kell hogy kapjon a digitális oktatás, ennek apropóján érdemes áttekinteni 2023 legnagyobb oktatástechnológia rendezvényének tanulságait, tapasztalatait.
A londoni BETT Show a világ egyik legnagyobb oktatástechnológiai eseménye 1985 óta. A 2023 tavaszán megrendezett legutóbbi rendezvényen több mint 600 kiállító mutatta be az oktatás digitális újdonságait, technológiáit és szolgáltatásait a mintegy 30 ezer látogatónak. A BETT Show-nak számos célja van, többek között az oktatási intézmények és a technológiai cégek közötti kapcsolatok erősítése, a pedagógiai innovációk bemutatása, valamint az oktatási piac trendjeinek megismerése.
A BETT Show mindig ablak az oktatás világára, jelen esetben a COVID-19 utáni időszakra, amikor annak ellenére csökkent az érdeklődés a digitális oktatási megoldások irányában, hogy azok a szakértő kezekben jócskán bizonyítottak. A kiállításon évtizedek óta jelen vannak a vezető informatikai vállalatok, mellettük a feltörekvő startupok és nagyon sok ország, így Magyarország is képviselteti magát.
A kiállításon járva kirajzolódik, hogy a tanulás már nem csak adatok, információk megjegyzéséről szól, hanem olyan képességek és készségek fejlesztéséről, amelyek a 21. században elengedhetetlenek a boldoguláshoz. A Világgazdasági Fórum által megfogalmazott Oktatás 4.0 keretrendszer a tudás és információ mellett a készségek-képességeket, valamint az attitűdöket és értékeket javasolja az oktatás fókuszába helyezni. Ezek jelennek meg a londoni BETT Show oktatástechnológiai megoldásaiban, hiszen nagyon nagy hangsúlyt kap a kreativitás, a kommunikáció, az együttműködés, a kritikus gondolkodás, a problémamegoldó képesség, de egyebek mellett a digitális kompetencia és a programozás is.
A programozás és a robotika alap
A programozás nélkülözhetetlen eszköz a világ megértéséhez és alakításához, úgy, ahogyan az írás/olvasás, számolás, az idegen nyelvek ismerete is az. A BETT Show legerősebb témája néhány éve egyértelműen a programozás és az ahhoz kapcsolódó tevékenységek támogatása. Nagyon sok gyártó jelent meg technikai megoldásokkal és számos tananyag, illetve szoftver is felbukkant a kódolás-programozás tanításához, tanulásához.
A legtöbb termék az alábbi területeket célozta meg: robotika, programozás, IOT és okosotthon típusú megoldások, problémamegoldás, alkotómunka, oktatási célú ipari robotok, mesterséges intelligencia, programozási környezetek, tananyagok.
Mesterséges intelligencia
Hiába van jelen évek óta a mesterséges intelligencia (MI) a mindennapokban is, de a ChatGPT előretörésével ez a fogalom milliók számára vált láthatóvá. Az MI minden tekintetben egy hype-folyamat csúcsa közelében van, ezért az oktatási megoldások is szükségesnek érzik hangsúlyozni a használatát. Az arc- és képfelismerés eddig is jelen volt, de nem szükséges ismernünk a működését ahhoz, hogy használjuk. Vannak azonban olyan területek, ahol elengedhetetlen az MI-alapok ismerete annak érdekében, hogy kihasználjuk az előnyöket és elkerüljük a hátrányokat. Az is fontos, hogy minél többen tisztában legyenek azzal, hogy a digitális világ működésében a mesterséges intelligencia már megkerülhetetlen.
A tartalomelőállítás területén találkozhatunk pozitív és negatív tapasztalatokkal is. Jelenleg még a szakértők között is nagyon széles skálán mozog a mesterséges intelligencia életünkre gyakorolt hatásának megítélése. Érdemes kitapasztalni és a tanulóknak is megmutatni, hogyan lehet segítségül hívni a mesterséges intelligenciát a tanulás támogatására és milyen korlátokkal kell számolni. Jelenleg az egyszerűbb, tesztjellegű feladatok tömegét lehet generálni automatikusan, azonban a hibák mellett a fő gond, hogy ezzel olyan feladattípust támogat az MI, amelyre szükség van ugyan, de túl van értékelve már most is.
A mesterséges intelligencia oktatási alkalmazási lehetőségei megjelennek már a tanárképzések tematikájában is, így például a Pénziránytű Online Digitális Akadémia legújabb képzései már erre a területre is kitekintenek.
Még mindig a VR…
A virtuális valóság (VR) évtizedek óta újabb és újabb formában színesíti az edutainment tárházát, de széleskörű elterjedése eddig akadályokba ütközött. A technológia látványos, nagymértékű bevonódást kínál, de rendkívül magas az ára, nehezen követhető a tanulók tevékenysége és szükség lenne az elérhető digitális tartalmak bővítésére is. Ennek ellenére a VR-alkalmazások jelen vannak, technikailag fejlődnek a szemüvegek és a kontrollerek tekintetében is.
A kiterjesztett valóság (AR) korántsem olyan nehezen bevezethető, mint a VR, még sincs elegendő jó minőségű tartalom. Magyarországon üdítő kivételnek számítanak a Pénziránytű Alapítvány tankönyvei, amelyekben már évek óta jelen van ez a technológia. Az Alapítvány gondozásában frissen elkészült, a következő tanévtől a 8. és 12 évfolyamos tanulók pénzügyi tudatosságának fejlesztését célzó Állampolgárok pénzügyei munkafüzetek is már a kiterjesztett valóság élményével teszik még befogadhatóbbá a tudást.
A játékok világa üzen
Mindannyian tudjuk, hogy az e-sport évek óta nagyon komoly üzlet és sok fiatalt mozgat meg, a BETT Show is egyre erőteljesebben jeleníti meg ezt a területet. Annak ellenére, hogy nagyon sok e-sportos standdal, kipróbálható játékkal, élő közvetítéssel és e-sportolóval találkozhattunk a kiállításon, nem sikerült az iskolai oktatáshoz való szerves kapcsolódást bemutatni.
A különféle interaktív felületek szintén a játékos tanulást támogatják. Nem új a technológia, de ezúttal talán minden eddiginél többféle megoldást láthattunk, melyek fejlesztik az együttműködést, a csapatmunkát és - ami nagyon fontos,- mozgással egészítik ki a tanulást. Habár a költségek változóak, általában magasak az iskolák számára, azonban kifizetődő lehet olyan helyszíneknek, ahol sokan fordulnak meg (pl. múzeumok, élményközpontok, kulturális intézmények).
Oktatási alkalmazások
A 2023-as BETT Show egyik tapasztalata, hogy a digitális tartalmak, tananyagok sokkal kisebb mértékben voltak jelen, míg a pedagógiai-módszertani munkát rugalmasan támogató eszközök és a szimulációs környezetek továbbra is népszerűek. Ez utóbbira jó példa a hazai MoneySim játék, amelyben a játékosok különböző élethelyzeteket kipróbálva ismerhetik meg a mindennapi életben felmerülő pénzügyi problémákat és hozhatnak döntéseket, azonnal megismerve azok hatásait a személyes pénzügyekre.
Ebben az évben is volt magyar stand a BETT-en a HEPA szervezésében, ahol néhány, korábban is ismert cég állított ki (pl. Maker’s Red Box, Abacusan, EduARdo, Practiwork, SkillToolkit, Maxwhere) és voltak magyar cégek, amelyek önállóan mutatkoztak be (pl. Mozaik, BOOKR Kids, Logiscool).
A BETT Show nagyon sok korszakot, technológiai és társadalmi változást élt meg 1985 óta, és bizonyára most is keresi az útját a pandémia, a brexit és a gazdasági nehézségek időszakában. Ha valaki egy helyen szeretne ennyi terméket, megoldást kipróbálni, informálódni, eszmecserét folytatni szakemberekkel, kitekintést kapni arról, hogy merre halad a világ oktatástechnológiai szempontból, akkor még mindig a BETT Show a legjobb választás.
A fotók a szerző Főző Attila László felvételei.