Egyedülálló innovációs pályázatot és támogatási programot hívott életre az MVM Csoport; az Edison programra az okos jövő lehetséges technikai megoldásain dolgozó startup-ok, spin-off-ok, kis- és középvállalkozások, illetve felsőoktatási hallgatók, magánszemélyek jelentkezhettek, a győztesek segítséget kapnak ötleteik megvalósításához.
Az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. meghatározó gazdasági szerepe mellett minden eddiginél nagyobb hangsúlyt fektet a kutatás és a fejlesztés támogatására. A jövőt innovatív és versenyképes megoldásokkal képzeli el a cégcsoport. Új ötletek felkarolása, energetikai technológiák fejlesztése, modern üzleti megoldások bevezetése szerepel a legnagyobb nemzeti tulajdonú társaságcsoport terveiben, melynek hátterét stabil pénzügyi alapokkal és motivált, képzett munkavállalókkal kívánja biztosítani.
Az MVM Csoport az okos jövőre készülve hívta életre az MVM EDISON programot, amely a híres és rendkívül termékeny feltaláló iránti tiszteletből kapta ezt a nevet, ám a betűk külön-külön is fontos fogalmakat, építőelemeket takarnak:
Energy, Design, Innovation, Smart, Open és Network.
Az MVM EDISON program négy pillérre épül, amit a „in4” stratégia fogalmaz meg. A négy „I” betű jelentése: inkubátor, indukátor, innovátor és indikátor, melyek önmagukban is igen érdekes területek.
Inkubátor
A program célja egyrészt egy saját igényekre szabható startup ökoszisztéma kiépítése, amely a jelenleg hazánkban fellelhető energetikai, energiatudatossági, oktatási témájú hardverfejlesztések és kapcsolódó szoftverfejlesztések, a fenntartható design, valamint a jelentős társadalmi és gazdasági hatás kiváltására képes fejlesztések, magvető fázisban lévő ötletek inkubálására alkalmas. Ezen projektek teljes körű támogatásának érdekében indult el a LIGHT UP! innovációs pályázat és startup verseny. A program az inkubáción túl továbbképzéssel és mentorok bevonásával járul hozzá a termékek, fejlesztések sikerességéhez, piacra segítéséhez. A pályázat szakmai partnere az IBM. A pályázat kétfordulós, melynek a második fordulójában a kiválasztott projektek egy 8 alkalmas mentorprogramban vehettek részt, ami teljes körű szakmai segítséget nyújtott a magvető fázisban lévő projektek piacra segítéséhez.
Indukátor
Az inkubáció alapja, az a kiépített szakmai partnerhálózat, ami felügyeletet és támogató infrastruktúrát nyújt így a magvető kezdeményezések lehetőséget kapnak, hogy önjáró projektekké fejlődjenek.
Az MVM EDISON mögött ezért egy folyamatos párbeszéd generálására alkalmas hálózat épül ki, olyan szakmailag hiteles állami és piaci partnerekkel, mint például a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH), a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft., az IBM, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, a Hipavilon, a Fiatal Vállalkozók Szövetsége (FIVOSZ), a Lechner Tudásközpont, Okos Jövő Innovációs Klaszter (OJIK), az IVSZ, a BME, a MOME, vagy a DUE. Az MVM Csoport mellett ezek az intézmények biztosítják a program tudástőkéjét, valamint a korábban felállított stratégiai kezdeményezésekkel szemben ez a partneri hálózat adja a legkoncentráltabb gyakorlati tudást, az energetikától az üzletmenedzsmentig terjedően. Emellett pedig ez a hálózat hivatott részt venni a hazai smart city fejlesztések alulról építkezését biztosító városi okos város stratégiák megalkotásában.
Innovátor
Az innovátor pillér magja egy saját fejlesztésű térbútor család, amely fenntartható energiával látja el saját és felhasználói igényeit. A térbútorok a környezetbe illeszkedően teremtik meg az MVM márka állandó jelenlétét a társadalom mindennapi életében, a fővárosban, és az ország legforgalmasabb pontjain, elérhető közelségbe hozva ezzel a cégcsoportot.
A térbútorok segítségével károsanyagkibocsátás nélkül tölthetőek elektromos eszközök, telefonok, tabletek és laptopok, valamint – követve a nemzetközi trendeket – WIFI hotspotként is működhetnek és számos smart city applikáció használatát teszik lehetővé (konferencia menedzsment, tömegközlekedési, turisztikai támogatás, interaktív játékok, statisztikai adatok gyűjtése, stb.). A térbútorok egyediségét az interakció biztosítása adja, hiszen a felhasználók saját maguk is számos játékos formában „termelhetnek energiát”.
Indikátor
A program egyik legfontosabb célja a széles társadalmi edukáció, amely nélkül az innovációknak nem alakítható ki befogadóközeg. Az edukációs pillér csomópontja egy online/offine stúdió, ahol a program kapcsolódó eseményeinek nyilvánossága megteremthető (konferencia, előadás, workshop), valamint teret enged olyan bemutatóknak és tájékoztatóknak, amik naprakészen mutatják be az energetika és design kapcsolatából született termékeket, hogy ezzel ösztönözzék fejlesztésre és alkotásra a fiatal generációt.
Az edukációs pillér elősegíti az MVM Csoport imidzsének újrapozicionálását és a tudatosan felépített innovációs struktúra közép és hosszút ávon a vállalat általános megítélését fejleszti. Az MVM Csoport példájával bizonyosságot nyer, hogy egy állami vállalat szektorspecifikus, illetve azon túlnyúló innovatív programok folytatásában is képes sikeres lenni, amennyiben megszerzett tapasztalatával, tudásával a fényre lépés lehetőségét örökíti át a fiatal szakmai utánpótlás számára.
Ez az Edison üzenete az energetika megújuló jövőjének. Az MVM EDISON program megvalósításának első lépéseként MVM Edison Light Up! startup versenyt hirdetett a cégcsoport azzal a céllal, hogy felkutassa és felkarolja az energetikai, energiatudatossági, kreatív ötleteket. A pályázati felhívásra első körben, több mint száz beérkező innovációs terv közül a zsűri négy kategóriában tizenkét nyertes projektet hirdet, amik fejenként egymillió forintos fejlesztési támogatásban részesülnek. Ezt követően a díjazottak mentorprogramon vesznek részt, mely végén négy végső nyertes pályázat maximum 50 millió forint összegű magvető befektetésre és inkubációs/akcelerációs szolgáltatásainak igénybevételére kap lehetőséget, hogy a jövő meghatározó vállalkozásává váljon. (X)