Leépít a Tesco Lengyelországban
HírekNagy-Britannia legnagyobb szupermarket lánca bejelentette: négy hipermarketet és egy kereskedelmi központot bezár Lengyelországban. Tavaly a Tesco 62 áruházat zárt be, amivel 1,5 milliárd font megtakarítást érnek el 2020-ra. A lengyel döntés egyik oka a vasárnapi boltzár bevezetése.
Nagy-Britannia legnagyobb szupermarket lánca, a Tesco bejelentette: négy hipermarketet és egy kereskedelmi központot bezár Lengyelországban, olvasható a dw.com hírportálon. A vasárnapi kereskedés tilalma és a diszkontok növekedése jelentősen rontott a kiskereskedő vállalat eredményein.
A bezárásra kerülő négy szupermarket közül kettő az ország déli, kettő az északi térségében fekszik. A Poznan közelében található Komorniki raktárházat 2016-ban adták át és közel 120 Tesco-üzletet látott el Nyugat és Észak-Lengyelországban.
A Tesco tavaly augusztusban nyilatkozott arról, hogy 13 veszteség-termelő áruházának bezárását tervezi Lengyelországban, ami az üzletek száma alapján Thaiföld mögött a brit vállalat második legnagyobb „tengerentúli” piaca. Mindez 2,200 munkahelyet sodor veszélybe.
Az elmúlt évek gazdálkodási problémái a vállalatot vezetési rendszerének egyszerűsítésére, az áruházi adminisztráció csökkentésére és a veszteség-termelő egységek bezárására késztették. A hús, a hal és az édesség-ágazatok esetében például a továbbiakban már nem alkalmaznak szakképzett munkaerőt. Bezárják az alkalmazottak számára üzemeltetett személyzeti étkezdéket is.
Martin Behan, a Tesco Poland ügyvezető igazgatója szerint az intézkedések a nyereségesség javítását célozzák. „A veszteség-termelő egységek bezárása állandó eleme egy kereskedelmi vállalkozásnak. Ezek a változtatások napi munkánk részét képezik, céljuk a lengyelországi teljesítmény arra a szintre történő felemelése, amelyet a Tesco más közép-európai országokban elért” tette hozzá az ügyvezető igazgató.
A tavalyi évben a Tesco egy átszervezési program során 62 áruházat zárt be annak érdekében, hogy 2020-ra 1,5 milliárd font (mintegy 552 milliárd forintnak megfelelő összeg) megtakarítást érhessen el.
A vasárnapi boltzár
Az intézkedés egyik oka, hogy Lengyelországban vasárnap a boltokat kötelező zárva tartani.
„Ismét elveszítettünk néhány üzleti napot, ami megköveteli, hogy folyamatosan javítsuk a hatékonyságot és a termelékenységet egy egyébként is éles versenypiacon” mondta Dave Lewis, a Tesco vállalatcsoport vezérigazgatója.
Matt Simister, a Tesco Central Europe vezetője szerint a vállalat a vasárnapi tilalom feldolgozása érdekében a nyereségességre összpontosítja figyelmét. Ezt szolgálják a bolt-bezárások és az áruházi műveletek egyszerűsítése is.
A lengyel kormány februárban azt közölte, hogy áttekinti a vasárnapi bolt-zár következményeit. Sokan abban reménykednek, hogy az idei, választási évben enyhíteni fognak a rendelkezés szigorán.
A diszkontok versenye
Az új előírások legkevésbé a diszkontokat érintették. A Biedronka és a Lidl például, amelyek a legolcsóbb láncok közé tartoznak, péntekenként és szombatonként akár 70 százalékos árengedményt alkalmaznak és e napokon meghosszabbították a nyitvatartási időt is. Tevékenységük a költségek alacsonyan tartása érdekében leegyszerűsített: alacsony létszámú személyzettel dolgoznak, akik a készlet-feltöltést tekintik elsőszámú feladatuknak és korlátozottan állnak a vevők rendelkezésére. Általában hosszabb a pénztárak előtt várakozó sor is. A Tesco nehezen bírja az ellenük folytatott árversenyt.
Visszaeső forgalom
A Tesco Európa egyik legnagyobb kiskereskedelmi vállalata: az elmúlt pénzügyi évben forgalma elérte az 51 milliárd fontot (mintegy 18 752 milliárd Ft-nak megfelelő összeg). A 2018-as évben azonban a thaiföldi és lengyelországi leányvállalatok gyenge eredményei miatt az első félévi nyereség-előrejelzést nem sikerült valóra váltani.
A közép-európai régióban az értékesítés - a gyenge lengyelországi üzletvitel következményeként - 2 százalékkal csökkent.
A nyereség Ázsiában 29,1 százalékkal, Közép-Európában 3,3 százalékkal esett vissza, amelyet részben ellensúlyozott az Egyesült Királyságban és Írországban elért 47,6 százalékos növekedés.
A Tesco 27,4 százalékos részesedéssel vezeti a brit élelmiszer-piacot, első helyét azonban elveszíti, ha a Sainsbury valóban kivásárolja a Walmart tulajdonában álló Asda áruházait.
A Tesco két legnagyobb riválisának összeolvadása mögött részben az Aldi és a Lidl diszkont-láncok megerősödése áll, amelyek egyre nagyobb teret nyernek Nagy-Britannia kiskereskedelmi piacán.
Dave Lewis kijelentette: bár hosszú ideje arra törekszik, hogy leépítse a vállalat nemzetközi hálózatát, elkötelezett a lengyelországi és a thaiföldi jelenlét mellett egyaránt.
„Thaiföldön mi vagyunk a piacvezetők, még mindig az ottani leányvállalat a legnyereségesebb tagja a Csoportnak és jelentős a további növekedési lehetőség” tette hozzá.
A Tesco körülbelül 460 ezer embert foglalkoztat, akik közül 300 ezren Nagy-Britanniában dolgoznak. A vállalat jelen van Indiában, a Cseh Köztársaságban és Magyarországon is.