Mao kedvenc itala a világ legnagyobb forgalmú alkoholja lett
HírekA Kweichow Moutai piaci kapitalizációja nagyobb mint a legnagyobb nyugati italgyártóké, például az AB InBev, a Diageo és a Heineken tőzsdei értéke összesen. A cirokból készült párlat a kínai elit italává vált, gyűjtők és spekulánsok reménykednek a további áremelkedésben.
Kínában 1,4 milliárd ember él. Ha ezek elkezdenek inni, akkor abból nagyon sok fogy.
Közhely, de igaz. Mert mit csinál az ember, ha karanténban van? Otthon iszik - csak kevesebbet.
A globális korlátozások nyomán az italgyártók árfolyama világszerte beszakadt, a bárok és az éttermek bezárásával forgalmuk zuhanórepülésbe fordult át. Nem úgy a legnagyobb kínai italgyártóé.
A Moutai részvények árfolyama február óta csaknem a felével nőtt - kapitalizációja így nagyobb lett, mint a Coca-Cola és a Walt Disney együtt számolt értéke. A piaci kapitalizáció elérte a 260 milliárd dollárt. (A magyar GDP kb. 160 milliárd dollár.)
Mindez úgy következett be, hogy az alkohol eladások az első negyedévben 2015 óta legalacsonyabb szintre süllyedtek a kontinensnyi országban.
Nem úgy a Moutai-nál! A cég értékesítései 13 százalékkal nőttek az első negyedévben, a profit margin, az adózott eredmény és az árbevétel aránya 92 százalék. A vállalat Kína legértékesebb cégévé vált.
Adódik a kérdés, hogy ha csökkentek az alkohol eladások, akkor a Moutai eladásai hogyan nőttek?
Úgy, hogy az ital spekulációs, befektetési célponttá vált. A Moutai különleges helyet foglal el a kínai társadalomban, kultúrában.
A baijiu (pajcsiu, szó szerinti fordításban “fehér párlat”) tulajdonképpen egy erjesztett cirok pálinka, illetve ennek számtalan variációja. A polgárháború alatt a Mao által vezetett Kínai Népi Felszabadító Hadsereg egy ideig a Guizhou (Kujcsou) tartományban lévő Maotai városban állomásozott, és persze derekasan kóstolgatták a helyi italgyár termékeit - ebben is Maóval az élen. A városban már a Ming-dinasztia idején, az 1500-as években is állítottak elő ilyen italt, nagy hagyományú szeszről van tehát szó.
Mao tábornokai visszaemlékezéseikben szót ejtenek arról, hogy az ital segített nekik a hosszú menetelés során szerzett sebeik begyógyításában.
Csou En-laj, a kínai nyitás egyik elindítója ezzel a pálinkával koccintott Nixon amerikai elnökkel, annak legendás, 1972-es kínai látogatása során. (Arról nem emlékeznek meg a diplomáciai feljegyzések, hogy vajon Nixon hogy bírta az állítólag rettenetes utóízű pálinkát lenyomni a torkán.)
A Maotai a kínai elit italává vált, a politikai tárgyalások, az üzleti bankettek, a családi események során - az erőt, a társadalmi megbecsülést szimbolizálja.
Egy üveggel belőle egyike a legjobb ajándékoknak, márpedig a kínaiak nagyon szeretik ajándékokkal elnyerni a fontos emberek jóindulatát.
Státuszszimbólum jellege miatt a Maotai a gyűjtők egyik kedvence lett.
Az aukciókon 2000 renminbitől (kb. 300 dollár) akár 300 ezer renminbiig (kb. 44 ezer dollár) is szórhat az ár, minőségtől és évjárattól függően.
A cirok (és a vele összekevert különböző gabonák és ízesítő anyagok) erjesztése 10 hónapig tart (a whiskeynél ez csupán egy-két hét), ami eleve korlátot szab a kínálatnak és így teret enged az áremelkedésnek. A kínai töménypiac 2014 és 2019 között csaknem 30 százalékkal bővült - a magasabb jövedelmű emberek száma ez idő alatt viszont becslések szerint több mint duplájára, 2 millióra emelkedett. Ha abból indulunk ki, hogy mennyire elterjedt a magasabb jövedelműek körében a Maotai, akkor érthető az áremelkedés szédítő tempója.
Elemzők szerint ebben azonban szerepe van annak is, hogy a gyártó szándékosan fogja vissza a kínálatot, igyekszik luxustermékké pozícionálni az italt.
Ez részben sikeres is, a gyár eladásainak csaknem fele becslések szerint spekulációs, a további jövőbeni áremelkedésre számító vásárlás. Az árképzés szorosan követi a kereslet-kínálat alakulását - például márciusban, amikor Peking feloldotta a koronavírus járvánnyal kapcsolatos korlátozásokat, 10 százalékkal ugrott meg a kiskereskedelmi ár.
Az elmúlt évek építőipari robbanása szintén jót tett a keresletnek - nincs olyan kivitelezési- vagy hitelszerződés, amelyet ne Moutai-val pecsételnének meg. Az eladások több mint 95 százaléka belföldön történik meg, a részvények iránt viszont egyre nő a külföldi befektetők érdeklődése - a hongkongi tőzsdére bevezetett papírok 2018-ban kerültek be a feltörekvő piacok számára benchmarkként szolgáló MSCI Emerging Markets indexcsaládba, ez további vásárlásokat generált.
A részben állami tulajdonban lévő gyár sikerével a tartomány is jól jár. Tavaly a részvények 4 százalékát egy fejlesztési alapba helyezték, ebből a kisvállalkozásokat támogatják és infrastrukturális beruházásokat valósítanak meg.
A Moutai társadalmi beágyazottsága alkalmas arra, hogy egyfajta indexként is használják. Néhány elemző a korrupció szintjét próbálja meg megbecsülni az ár és az eladások alakulásából. Ha nő a kereslet, valószínűleg nő a korrupció is, hiszen az italt előszeretettel használják politikai és üzleti befolyásszerzésre.
Amikor Hszi Csin-ping 2013-ban hatalomra került és átfogó, minden korábbinál szigorúbb harcot hirdetett meg a korrupció felszámolására (értsd: a politikai ellenfeleivel való leszámolásra) egy palack kiskereskedelmi ára csaknem a felére zuhant, a részvények árfolyama pedig több mint 30 százalékkal esett. 2016-ban aztán újra elindultak felfelé a jegyzések - Hszi a saját embereit ültette a kulcspozíciókba, akik híven az ősi kínai hagyományokhoz, elkezdtek saját zsebre is dolgozni.
A korrupció és a hatalmi összefonódások egy másik sajátos vetülete a gyár viszonya a terjesztőkkel. A hivatalos forgalmazók egy palack eladott Moutai után 969 renminbit kapnak, ami nagyjából a fele a kiskereskedelmi árnak. A kisker árak az elmúlt tíz alatt a négyszeresükre emelkedtek, a Moutai nagyker árai viszont csak a duplájukra. Az eladások több mint fele ezen a gyárhoz - és a párthoz - jól bekötött terjesztői hálózaton keresztül valósul meg.
A cég jövőbeni teljesítményét tőzsdei elemzők légiói igyekeznek megbecsülni.
A probléma azonban az, hogy ha az árszint fenntartása érdekében korlátozzák a gyártás, akkor a jövőbeni árbevétel növekedés két módon következhet be. Vagy a kiskereskedelmi ár emelkedik, és/vagy a nagyker és a kisker ár közötti rés szűkül. Előbbi kockázatos, mert sok elemző szerint már a jelenlegi árszint is lufi. Utóbbi viszont azt jelentené, hogy a befolyásos terjesztői hálózat árréséből csíp le a gyár - ez ellen az érintettek mindent el fognak követni.
A cég közölte, hogy igyekeznek növelni a közvetlen eladásokat, megpróbálják kikapcsolni a terjesztőket. A közvetlen értékesítési ár mindössze 1500 renminbi (kb. 6 ezer forint), ami jelentősen alatta marad a terjesztők 2000 renminbis árának.
Befolyásuk visszaszorítása láttán a terjesztői hálózat bojkottal fenyeget.
A megoldás ismerve a kínai ügymenetet valószínűleg a kettő között lesz - a terjesztők kénytelenek lesznek elfogadni forgalmuk valamelyes csökkenését, a gyár így tudja bevételeit növelni. A megállapodásra szinte biztos, hogy Moutaival koccintanak majd.