Mi lesz a kamionforgalommal? - Jöhetnek az áruk Olaszországból?
HírekA Növekedés.hu úgy tudja, hogy a lezárások ellenére a hazánk és Olaszország közötti áruszállító tranzitforgalom továbbra is zavartalanul működik.
Ahogy a koronavírus-járvány lassan behálózza az egész világot, egyre több szektor kerül nehéz helyzetbe. A betegség terjedése az autó és a turisztikai ipar mellett a logisztikai ágazatot is érzékenyen érinti. Már csak azért is, mert Európában a felállás szinte napról napra változik. A karantén alá vont területek nagysága folyamatosan nő. A fuvarozóknak pedig most ehhez a kiszámíthatatlan helyzethez kell igazodniuk.
Gulyás Gergely szerdán az operatív törzs rendkívüli sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a már korábban bejelentett korlátozó intézkedések nem érintik a fuvarozást. Ennél többet azonban nem mondott.
Első körben a logisztikai cégek különféle megelőző intézkedéseket vezettek be.
A GLS-nél például úgy döntöttek: a vállalat az üzleti utak helyett a halaszthatatlan megbeszéléseket telefonhívással, illetve videó konferencia szervezésével helyettesíti. A telephelyeik több pontján kézfertőtlenítőt, eldobható papírtörölközőt helyeztek ki. Illetve leszögezték: amennyiben egy alkalmazott a vírusfertőzés első jeleit mutatja, akkor a vezetés kérni fogja az illetőt, hogy maradjon otthon és azonnal forduljon orvoshoz.
A gyorsan terjedő ragályt a nagy cégek hamar megérezték. A DHL-nél például arról számoltak be, hogy náluk a DHL Express és DHL Global Forwarding részlegeket - illetve különösen a Kínába érkező és onnan induló - nemzetközi szállítmányokat érinti leginkább a járvány.
A közleményük szerint a krízis negatívan befolyásolja a csoport EBIT-jét is, ami számokban 60-70 millió eurót tesz ki.
Most, hogy Olaszországot gyakorlatilag teljesen lezárták, a társaságoknál csak nő a bizonytalanság.
Itthon a 4000 fuvarozót tömörítő NiT Hungary (Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete) kedden levélben fordult az Operatív Törzshöz. Ebben külön kiemelték, hogy a tagvállalatoknak arra a kérdésre sem tudnak biztos választ adni, hogy a vállalkozások végezhetnek-e fuvarozási tevékenységet Olaszország területén.
A lapunknak a Waberer’s mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy a legutolsó konzuli tájékoztatás szerint az áruk szabad mozgásának korlátozása nem került bevezetésre, a szigorúbb korlátozás alá eső területeken árufelvétel és lerakat is lehetséges, illetőleg a Magyarországból Olaszországba és az Olaszországból Magyarországba irányuló áruszállító tranzitforgalom továbbra is zavartalanul működik.
Egyébként még korábban február 24-én, amikor az olasz hatóságok – akkor még az északi gócpontoknál – elrendelték a karantént, a Waberer’s a lezárt területekre leállította a fuvarfeladatokat és a további fuvarvállalást. A hatósági bejelentéseknek megfelelően a vesztegzár alá vont területeken kívül a fuvarok teljesítése a tervezett le- és felrakási időpontok szerint a tájékoztatásuk szerint azóta is rendben zajlik. Mint hozzátették: a gépkocsivezetőket a maximális biztonság érdekében a szükséges eszközökkel, így például kézfertőtlenítővel, arcmaszkkal és gumikesztyűvel látják el. Lapunknak azt írták:
Mivel a lezárt terület a fuvarfeladataink rendkívül kis részét teszik ki, jelentős hatásról jelenleg nem beszélhetünk. A fuvarfeladatok jövőbeni alakulásáról, a leállítások hatásáról pontos adatok nem állnak rendelkezésünkre.