Ön tudja, hogy percek alatt lenyomozhatja kocsija előéletét?

Hírek2019. jan. 20.Növekedés.hu

Sok változást hozott az újesztendő az autópiacon. Elindult egy olyan központi adatbázis, ahol a gépjármű előélete pillanatok alatt visszakereshető, sőt a kárbejelentő lap ezentúl elektronikusan is kitölthető. Ezen felül módosult a tanulóvezetők vizsgáztatási rendszere is. Végre tisztulást hozhat az autópiacon, hogy a saját ügyfélkapuján keresztül mostantól bárki lekérdezheti egy-egy vásárlásra kiszemelt, itthon forgalomba helyezett gépkocsi „életútját”. Így szinte pillanatok alatt kiderülhet, hogy az eladó sumákolt-e avagy valós adatokat közölt az értékesítésre felkínált kocsival kapcsolatban. Noha már korábban is lehetett érdeklődni a különböző szervezeteknél egy-egy gépjármű előéletéről, annak „tisztaságáról”, ám mostanra a Belügyminisztérium egyetlen internetes felületen egyesítette a különböző hivatalok autó-nyilvántartási adatait.

A rendszám alapján megtudhatók a gépjármű műszaki adatai, például a kilométeróra valós állása, a baleseti előélet, és elérhetőek az eredetiségvizsgálaton készült fényképek is. Ellenben a tulajdonos személyes, illetve biztosítási adatai továbbra sem publikusak.
A Jármű Szolgáltatási Platform nevű program egyelőre tesztüzemben működik, az élesítés pár hét múlva várható, február elején. Az adatbázis csak a Magyarországon forgalomba helyezett járműveket tartalmazza, ebben a körben lehet keresni, korlátlanul és ingyenesen. A szolgáltatás azonban nem csak a vevőnek hasznos. Azok a tisztességesen dolgozó kereskedők is fellélegezhetnek, akik versenyhátrányba kerültek a piacot besározó csaló nepperek miatt. Ez utóbbiak gyakran az áruházak parkolóiban, benzinkutaknál és egyéb kétes helyeken, azaz telephely nélküli helyszínen kínálják megvételre a visszatekert kilométerórával, fényesre glancolt műszerfallal az új köntösbe öltöztetett autót. Aki keres, az többnyire talál is, az adatbázisban. Az új autótulajdonos így szembesülhet azzal, hogy valaki korábban manipulálta a kilométerórát. Ilyenkor nincs más lehetőség, mint megtévesztésre vagy kölcsönös megtévesztésre hivatkozva feljelentést tenni. Ez utóbbi azt jelenti, hogy az egyik fél sem tudott arról, hogy a kilométerórát visszatekerték. Leggyakrabban akkor fordulhat elő ez az eset, ha az autó már sokadik gazdáját cseréli és a korábbi tulajdonosát is megtévesztették. Ha a csalásra fény derül, a jogszabály alapján, visszavásárlás is lehetséges. Az eladó ez alól nem bújhat ki, ha pedig a járművet időközben jelentős mértékben használták, akkor ennek értékcsökkentő hatását le kell vonni a visszajáró vételárból. Az óra manipulálása akár egy éves szabadságvesztéssel is sújtható, ám nem tudni arról, hogy valaha is alkalmazták volna ezt a legsúlyosabb szankciót. A Magyar Autóklub az elsők között kampányolt amellett, hogy létre kell hozni egy olyan központi adatbázis-rendszert, amely a lakosság segítségére van abban, hogy megtudják a tulajdonosok, hogy valójában milyen műszaki állapotú, mennyit futott, milyen magyar előélettel rendelkező autót vásároltak.  „Ezekkel kapcsolatban szinte folyamatosan érkeznek a megkeresések hozzánk, de rengeteg a panasz a biztosítók kárrendezési eljárásaival kapcsolatban is” – mondta a Növekedés.hu-nak Kovács Kázmér ügyvéd, a Magyar Autóklub Jogi Bizottságának elnöke.
A szakértő szerint sok tulajdonos vett jóhiszeműen olyan autót, amelyről azt hitte, hogy sérülésmentes, ám amikor baleset történt, akkor derült ki, hogy a kocsinak már komoly múltja van.
„Ezért többnyire azt javaslom, hogy inkább a Magyarországon forgalomba helyezett járművek iránt érdeklődjenek, mint a sokszor bizonytalan eredetű, külföldről behozott használt autók iránt. Ám ha mégis, akkor szakértővel vagy szakszervizzel feltétlenül ellenőriztessék a külföldi előéletet, hiszen ma már a márkaszervizek rendelkeznek az adott gépjárműre vonatkozó előéleti adatokkal. Ám az is lényeges, hogy ezt ne a vásárlást követően, hanem azt megelőzően végeztessék el, és ha az eladó ehhez nem járul hozzá, akkor álljanak el az az üzlettől, még akkor is, ha látszólag vonzó az ajánlat, amiről így le kell mondani. Sőt, a márkaszervizekben az is kiderül, ha sufnituning történt külföldön, hiszen akkor a gépjármű az adatbázisban nem szerepel” – hívta fel a figyelmet az ügyvéd.
Ennek ellenére rengeteg a kétes eredetű, külföldi autó a magyar utakon. Tavaly több mint 150 ezer használt autót hoztak be külhonból, amelyek 80 százaléka szinte biztosan már manipulált órával fut, miután átlagos életkoruk több mint 12 év.
Így akár évente százezernyi „tekerésről” is lehet beszélni. A Datahouse adatai  alapján az éllovas 5575 darabbal a Focus volt, kétharmad arányban benzines motorral. Ezt alig lemaradva követte az etalon: a Golf. Érdekes módon a benzinesek előnye itt egészen minimális, tehát vagy jobban bízunk a Volkswagen dízelekben, vagy kevésbé a benzinesekben. A dobogóra felfért még az Astra H, jelentős, kétezer darabos lemaradással. Ha viszont ebből hozzászámoljuk az összes generációt és változatot, hajszállal nyeri a kompaktok kategóriáját. A Totalcar figyelt fel rá, hogy a listához érdemes még hozzátenni a Priust, ami ezer körüli darabszámával nem jelentős tétel, ha viszont hozzávesszük, hogy kiugróan magas arányban Budapesten helyezték forgalomba, meg is van a „taxisok kedvence” kategória nyertese. A közép kategóriában a Passat nyert 5 ezer darabbal, háromnegyedük dízeles. Ennek az az oka, hogy Németországban a bizalom több okból is erősen megingott a Volkswagen botrány miatt az utóbbi években, így magyarországi szemmel jó vételnek számít. Szeretjük a BMW-t és az Audit is, szép számmal találhatók a magyar utakon ezekből is. Köztük, sajnos sok a lestrapált, ezért a kilométeróra manipulálása itt igen gyakori.
Sajnos a minisztériumi rendszer ugyan a külföldről behozott autók előéletét nem tartalmazza, de ahogy a jármű itthon forgalomba kerül, már megtalálgató az adatbázisban. A piac tisztulása tehát idővel várhatóan tényleg bekövetkezik.
A szigorításokra már csak azért is szükség van, mert tavaly – a külföldről használtan behozottakon kívül – 136 ezer új gyártású személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, ez pedig 17 százalékkal több, mint 2017-ben – derül ki a Carinfo adataiból. Kishaszon-járművekből több mint 22 ezer darab indult el az utakon, 14 százalékkal múlva felül az előző, 2017-es évi mennyiséget. Gyarapodott a teherautók, a buszok és a motorkerékpárok száma is, viszont traktorból kevesebbet vettek. Az importőrök további bővülésre számítanak, várakozásaik szerint az idei bővülés akár a 205 ezer új darabot is elérheti. S bár a piac rendületlenül hízik, még bőven van hová fejlődnünk: míg az Európai Unióban átlagosan 587 gépkocsi jut ezer lakosra, Magyarországon csupán 394 darab. Az összes tagállam átlagában az autók átlagos kora 11 év, nálunk több mint 14 esztendő.
Az újév a tanulóvezetők számára is hozott újdonságot: megváltozott a vizsgáztatási rendszer. Ennek hatására csökkenhet az akár 5-6 hetes várakozás idő, és lehetőség van az esti vagy hétvégi vizsgáztatásra is.
Továbbá az eddig köztisztviselőként dolgozó, majd ettől az évtől céges alkalmazotti státuszba került vizsgabiztosok magasabb fizetést kaphatnak, így mérséklődhet a korrupció, kevesebb lehet a „borítékos” fizetés. Mindez annak köszönhető, hogy már nem a közlekedési hatóság szervezi a tanulóvezetők vizsgáztatását, hanem az állam által alapított cég: a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. A Közlekedés Tudományi Intézethez tartozó új vállalat a Totalcar információi szerint legalább 4 milliárdos forgalmat kezel majd, s az eddigi készpénzes megoldás helyett bankkártyával is lehet majd fizetni.
A kárbejelentési rendszernél is történtek fejlesztések, ugyanis elindult a Magyar Biztosítók Szövetségének új, digitális rendszere.
A baleset után az okostelefon segítségével is intézhető a kötelező gépjármű felelősség biztosítási károk bejelentése. Ez a fajta elektronikus ügyintézés egyenértékű a hagyományos, „kék-sárga” nyomtatványon történő bejelentéssel, de annál gyorsabb és egyszerűbb a folyamat, sőt a hibák is kiküszöbölhetők. A pontosságra szükség is van, hiszen messze nem alakult fényesen 2018 első 10 hónapja a közlekedési balesetek szempontjából. A rendőrség adatai szerint összesen 14159 személyi sérüléssel járó közúti balesetet okoztak az autósok. Ezek harminc százaléka a gyorshajtás, tíz pedig az alkoholfogyasztás miatt történt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy átlagosan minden tizenkettedik balesetért az ittas sofőrök a felelősek. A sok változásnak köszönhetően talán javul a közlekedési morál és tisztul az autópiac, és kevesebb lesz a csaló nepperek száma. BGA