Optimisták a legsikeresebb magyar vállalatok

Hírek2018. aug. 21.Növekedés.hu

Magyarország legmagasabb üzleti potenciállal bíró vállalkozásai derűlátók és optimisták a jövőt illetően, magukat abszolút piacvezetőnek és innovátornak tartják. Technológiai újítók, de infrastrukturális fejlesztésekkel csak egyharmaduk számol. Jövőbeni sikeres működésük számos tényezőtől függ, melyre a vállalkozások felének korlátozott a ráhatása. A legjobban az értékes munkaerő elvándorlása és a külföldi vállalatok versenyelőnye miatt aggódnak – derült ki az UniCredit Bank és az Inspira közös, a hazai kkv-szektort elemző kutatásából. Az UniCredit Bank 600 fős mintán végzett reprezentatív kutatása során cégvezetőkkel vagy tulajdonosokkal készített mélyinterjúkat. Az 51 millió és 1,5 milliárd forint közötti éves árbevétellel rendelkező kkv-k (körülbelül 77 000 cég) közül kiszűrte azokat (mintegy 20 000 cég), amelyek a vállalkozás jelenlegi piaci helyzete és teljesítménye, innovációs tervei és jövőbeni várakozásai alapján a legmagasabb üzleti potenciállal rendelkeznek. Milyen egy magas üzleti potenciállal bíró vállalkozás ma Magyarországon?

  • 91 százalékuk magyar tulajdonú,
  • 1/3-uk családi vállalkozás,
  • sok közöttük az 51-100 millió forint éves árbevételű (többségében induló, startup) cég, de jelentős az 1 milliárd forint fölötti árbevételűek aránya is,
  • 44 százalékuk a központi régióban működik,
  • optimisták, piacvezetők és újítók,
  • túlszárnyalták előzetes üzleti tervüket, és szinte minden gazdasági mutató tekintetében növekedésre számítanak.
  • Hisznek az innovatív megoldások bevezetésében

A magas üzleti potenciállal bíró kkv-k hisznek abban, hogy saját piacuk szereplői egyre több innovatív megoldásba fognak befektetni. Innováció terén a számlázási rendszert, az ügyfélnyilvántartó CRM-et, a logisztikai és a vállalatirányítási rendszereket említik. A beruházásösztönző EU-s és kormányzati pályázati lehetőségekben nem igazán bíznak, de optimisták a tekintetben, hogy a piaci kereslet jelentősen növekedni fog minőségi termékeik és szolgáltatásaik iránt.
  • Legnagyobb kihívásnak a minőségi munkaerő elvándorlását és a külföldi vállalatok versenyelőnyét tekintik

A kutatásból kiderül, hogy az elmúlt három év kedvező makrogazdasági környezete, a bővülő gazdaság, az erősödő belföldi vásárlóerő és a javuló versenyképesség ellenére nem tapasztalható hurrá-optimizmus még a legderűlátóbbak között sem. A cégek rendkívül optimisták a magyar vállalkozások adóterhei, az adózási szabályok átláthatóságával kapcsolatban, ugyanakkor a minőségi munkaerő külföldre vándorlása, és vele a munkaerőpiac kínálati oldalának mennyiségi szűkülése és minőségi gyengülése valamennyi cég számára aggasztó tény. Emellett a kedvező piaci környezet adottságait kihasználó külföldi vállalatok verseny- és erőfölényét említik még veszélyforrásként.
  • A családi vállalkozások működésére kevésbé, a nagyobb cégek eredményeire jobban hatnak a külső tényezők

A kutatás egyik meglepő eredménye, hogy míg a családi vállalkozások piaci környezettől, EU-s pályázati rendszertől és minőségi munkaerőtől függetlenül saját lábakon állnak, bíznak a termékeik és szolgáltatásuk erejében, és nem tartanak a felbukkanó konkurensektől, addig az egyébként általában optimistább (magas árbevételű) nagyvállalatok több mint 50 százaléka gondolja azt, hogy jövőbeni sikeres működése sok külső tényezőtől függ, amelyekre csak korlátozott a ráhatásuk. A magasabb árbevételű cégek sikerességét alapvetően meghatározza az állami szabályozás és a hazai adózási környezet. Fontos az eredményük szempontjából, hogy milyen beszerzési és előállítási áron tudnak majd szolgáltatni, és a legfontosabb kérdés a fejükben, hogy találnak-e itthon minőségi munkaerőt.