"Rasszista edzőcipőt" dobott piacra, majd meghátrált a Nike
HírekÚj nap kezdődött ma a Nike életében, ugyanis a korábban kiadott, heves vitákat keltő új modelljüket kivonták a forgalomból. Éppen július 4-én, az amerikai függetlenség napján.
A speciális kiadású cipők visszavonására azért volt szükség, mert a rajta lévő embléma állítólag rasszista jelentéssel bír, írja a BBC. A cipőn azt a zászlót láthatjuk, amely a függetlenségi háború idején készült. A zászlót 13 csillag díszíti, az Amerikai Egyesült Államok eredeti gyarmatait képviselve.
Aggodalomra ad okot, hogy esetleg akaratlanul is, de megsérti és elrontja a nemzet leghazafiasabb ünnepét.
– nyilatkozta a Nike.
Colin Kaepernick, korábbi NFL hátvéd, aki a Nike Just Do It kampányának arca, elmondta a sportruházatokat gyártó cégóriásnak, hogy a zászló egyértelműen sértő, hiszen a rabszolgaság korszakához kapcsolódik.
A cipő körül kialakult vita csak úgy tombol, a Twitteren pedig felháborodtak a „hazafiatlan” visszavonás miatt.
Doug Ducey, Arizona kormányzója visszavonta az 1 millió dolláros támogatást, amit a Nike kapott volna egy új gyár építésére. Ted Cruz szenátor elmondta, hogy soha többet nem vásárol majd a cég edzőcipőiből. Mitch McConnell, aki a szenátus többségi vezetője, pedig ezt mondta:
„Ha olyan politikai környezetben élünk, ahol az amerikai zászló ellentmondásos érzéseket kelt az amerikaiakban, akkor úgy gondolom, hogy probléma van.”
Amerika az identitással kapcsolatos harcok melegágya, és a politika rákényszeríti az embereket, hogy saját maguk döntsenek arról, hogy melyik oldalon állnak.
– mutatott rá Rita Clifton, márkaszakember.
A Nike szívesen használja a társadalmi vitákat arra, hogy népszerűsítse a márkáját. Legutóbbi provokatív húzásuk az volt, hogy Kaepernicket választottak a Just Do It szlogen 30. évfordulójának ünneplésére. A sportoló arról híres, hogy az egyik mérkőzéseken letérdelt a nemzeti himnusz alatt, így tiltakozva az afroamerikaiakkal szembeni rasszizmus ellen. Ez a tiltakozás többek közt Donal Trump személye ellen is irányult.
Az akkor kialakult vita semmilyen hatással nem volt a Nike eladási számaira. Ezzel az akcióval talán sokakat bosszantottak, de sikerült megragadniuk a 18-34 éves korosztály figyelmét.
Haigh szerint ez a mostani ügy egy tévedés:
A Nike ellentmondásos dolgainak többsége ugyanazon a politikai vénán mozog. Amerika egy oldala mellé állnak a vitás akciókkal, általában azok mellé, akiknek hátrányosabb a helyzetük.
Továbbá kifejtette, hogy ez a lépés valószínűleg több embert idegenít el a márkától, mint amennyit bevonz. Ezért meglepő, hogy a cég első körben mégis a cipők kiadása mellett döntött.
Rita Clifton ezt nyilatkozta: „A Nike nagyon ritkán rontja el ezeket a dolgokat. Általában nagyszerű érzékkel találják el a megfelelő hangot.”
Annak ellenére, hogy a különleges cipőket visszahívták a viszonteladóktól, néhánynak sikerült kikerülnie az üzletekből. Az emberek pedig most több, mint 2000 dollárt ajánlanak egy-egy ilyen lábbeliért az interneten.