A magas költségek, a kiélezett versenyhelyzet és a munkaerőhiány csak néhány azok közül tényezők közül, amelyek napi szinten kihívás elé állítják a szálloda és vendéglátó iparban tevékenykedő vállalkozókat. Jó hír, hogy szinte minden felmerülő problémára született már megoldás egy-egy technológiai fejlesztésnek köszönhetően.
A pincér végre megérkezik az asztalunkhoz, hogy felvegye a rendelést. Toll, cetli, macskakaparás. Elírja, félreérti, áthúzza, újraírja. Közben érkeznek a kérések, hogy cukor nélkül meg mogyoróallergia és gluténmentes is. A konyha felé tartva még ketten megállítják. Mire beér, hogy leadja a rendelésünket már a pohár aljáról szürcsöljük az italunkat. Ismerős, igaz?
Erre a problémára nyújtanak megoldást a legújabb éttermi felhő alapú szoftverek.
A rendelésfelvevő modult a felszolgálók akár saját mobilkészülékükre is letölthetik, majd a vendégek kívánságait egyetlen gombnyomással továbbítják a konyhába.
A szakácsok azonnal megkapják a rendelést egy kisebb méretű konyhai nyomtatón keresztül, és kezdődhet is a munka. Időveszteség, félreértés nélkül. A rendelés beküldésével egyidőben a számlát is megnyitja a rendszer, amely egyszerűen módosítható: például: asztalcsere esetén, vagy megbonthatóvá tehető, ha a vendégek külön szeretnének fizetni.
A gyorséttermek számára is egyre több hatékonyság növelő megoldás érkezik a piacra. Az egyik legújabb fejlesztés, az alap éttermi rendszerre ráépülő modul (add-on), amely az ügyfelek számára egy ingyenesen letölthető applikációt jelent.
Ezek segítségével a vendég bárhonnan megrendelheti a kiszemelt menüt, odaérve rögtön átveheti azt, így nem kell többé ebédideje felét várakozással töltenie.
Az éttermek számára ez nem csak a gyorsabb kiszolgálás lehetőségét teremti meg, de értékes ügyféladatokat is jelent, amelyeket a vendégelégedettség növelésére használhatnak.
Ki ne örülne, ha üzenetet kapna a kedvenc étterméből, hogy születésnapja alkalmából meglepik őt egy szelettel a kedvenc süteményéből?
Ön-check in és housekeeping valós időben
A takarító személyzet koordinálása gyakori probléma a nagy méretű házak esetén, vagy ha a recepció és a vendégszobák külön épületben helyezkednek el. Erre jó megoldás lehet a Clock felhőalapú szállodai szoftver egyik modulja, a takarítók mobilkészülékére letölthető egyszerű alkalmazás, amelynek segítségével folyamatos összeköttetésben vannak a recepcióval.
A szoba státuszát pillanatok alatt, valós időben változtathatják attól függően, hogy takarítás előtt, közben vagy után vannak-e, sőt ha műszaki hibát észlelnek arról is rögtön értesíthetik a recepciót vagy a karbantartókat.
A minibár ellenőrzés is a múlté, hiszen a legmodernebb készülékek már jelzést küldenek a központi rendszernek, és automatikusan ráterhelik a vendégszámlára a fogyasztást.
Az ügyfélélmény és a hatékonyság növelésére - az éttermekhez hasonlóan - a szálláshelyek számára is elérhetőek az egyedi arculattal és felhasználóbarát kezelőfelülettel rendelkező alkalmazások.
Ezek a vendég készülékére letöltve a szállásfoglaláson túl használhatóak a gyors kommunikációra, a keresztértékesítésre, de akár arra is, hogy még érkezés előtt kiküldjék a szállodai bejelentő ívet kitöltésre.
Ha ez megtörténik a rendszer belépteti a vendéget, aki a legújabb fejlesztésű zárrendszereknek köszönhetően érkezés után mobil készüléke segítségével nyithatja az ajtót és el is foglalhatja a szobát.
A költségek csökkentése érdekében az éjszakai portásokat sok szálláshelyen már egy KIOSK helyettesíti, amely a személyes okmányok beolvasása és a szükséges adatok felvétele után kiadja a kulcskártyát a vendég számára.
Robotok a recepción
Mint ahogyan számos más szektorban, úgy a szállodaiparban is az élen járnak a japánok, ami a technológiai újításokat illeti.
2015-ben nyitotta meg kapuit Nagasakiban a Henn na Hotel, az első olyan szálláshely, amelynek személyzete kizárólag robotokból áll.
A kezdeti sikereket egy újabb ház nyitásával ünnepelték meg, nem sokkal később Tokióban. A szálloda anyavállalata, a H.I.S. Co. pedig eredetileg 8 további szálloda nyitását tervezte.
Henn na Hotel recepció
Ez év elején azonban a cégcsoport bejelentette, hogy ”kirúgja” robot alkalmazottainak több mint a felét, mivel azok sok esetben nem tudták megfelelően ellátni feladataikat: a recepciós munkakört ellátó dinoszaurusz robotok például képtelenek voltak beolvasni a vendégek útlevelét, a szobában lévő mini android pedig egész éjjel zavart egy vendéget azzal, hogy válaszolgatott annak horkolására. Az elbocsájtott robotok helyére a cég humán alkalmazottakat vett fel.
Az európai szállodaiparban is kezdi felütni a fejét a legmodernebb robottechnológia. A belga székhelyű Zora Robotics például hotelek számára is készít olyan intelligens gépeket, amelyek a bejáratnál üdvözlik a vendégeket és információt szolgáltatnak számukra, de akár konferenciákon is bevethetők.
Magyarországon bár robotok még nincsenek, de tavaly megnyílt az első okoshotel, a KViHOTEL. Ennek különlegessége, hogy a vendég ha nem akar, nem is találkozik élő személyzettel, mivel minden elintézhető a hotel saját applikációján keresztül, ráadásul éjjel-nappal elérhető virtuális asszisztensek segítenek bármilyen felmerülő kérdés esetén.