Rossz terv mentén próbálja Európa behozni Kínát? Szakértők beszéltek a Draghi-jelentésről
HírekA Magyar Külügyi Intézet kerekasztal-beszélgetést tartott "What Does the Draghi Report Mean for EU Competitiveness?" címmel. A résztvevők dr. Mernyei Ákos, nagykövet, az MKI elnöki tanácsadója, Philip Pilkington, az MKI vezető kutatója és dr. Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhelyének vezetője voltak.
Mernyei Ákos elmondta: A Draghi-jelentés számos kiemelkedően fontos megállapítást tartalmaz. Így például rögzíti, hogy az USA, Kína és az EU, mint a világ három, gazdaságilag legerősebb hatalma közül az EU a legnyitottabb, neki vannak a legmagasabb energiaárai és ő az, amely a legkevésbé kész megvédeni magát. Ugyancsak fontos, hogy a Draghi-jelentés felismerte, hogy a dekarbonizáció nem állhat magában, hanem annak tekintettel kell lennie az iparpolitikára.
Kiemelendőek a jelentésnek a védelmi politikáról és Európa védelmi képességeinek javításáról szóló gondolatai is.
A napjainkban zajló globális gazdasági átrendeződések tekintetében hozzátette:
Látnunk kell, hogy Európa veszélyben van, azonban még mindig kevésbé veszélyes, ha önálló pólusként próbálunk viselkedni a világgazdaságban, és gazdaságilag megpróbálunk semlegesek maradni, és kereskedni a világ minden részével, mint ha blokkosodunk, mert akkor Európa be fog szorulni, s erőforrás- és nyersanyag-szűkössége miatt több és sokkal nehezebben kezelhető szűk keresztmetszetet kellene kezelnie.
Philip Pilkington az európai versenyképességgel kapcsolatban rámutatott: „A zöld agenda mostanra annyira átfogóvá vált, hogy látszólag szinte minden problémára megoldást kínál. A Draghi-jelentés azt állítja, hogy a zöld energia alkalmazásával Európa csökkenteni fogja az energiaköltségeket, ám minden közgazdásznak tudnia kellene, hogy azért támogatjuk a zöld energiát, mert drágább, nem pedig olcsóbb, mint a fosszilis tüzelőanyagok.
A Draghi-jelentés energiapolitikája gazdasági szempontból nem állja meg a helyét.Ezen túlmenően a versenyképesség növelése érdekében protekcionizmust is javasol – ez ellentmond minden olyan nemzetközi kereskedelmi elvnek, amelyet már az alapképzés szintjén is tanítanak. Ha vámokat vetünk ki az európai autóiparra, az európaiak kénytelenek lesznek gyengébb minőségű autókat vásárolni.
Nem lesz lehetőségük arra, hogy megfizethető áron új, magas színvonalú kínai autókat szerezzenek be, és másodrangú járműveket kell választaniuk. Ez azt jelenti, hogy a Volkswagen, a Renault és minden hasonló vállalat elveszíti nemzetközi piaci részesedését. Ezeket az európai márkákat többé nem fogjuk látni például Újdelhiben. És éppen ezért ellenzi az autóipar a vámokat.”
Sebestyén Géza szerint teljesen egyértelmű, hogy Európa lemaradásban van a versenyképesség terén, s a digitalizáció is egy olyan terület, ahol Európa nem teljesít jól. „A jelentés ezen részével a magyarok is egyetérthetnek.
Nagyon fontos megérteni, hogy olyan dolgokat kell tennünk, amelyek valóban működnek, mert itt az európai versenyképességről, vagy inkább annak hiányáról beszélünk.” „Ha megnézzük a zöld iparágakat, például az elektromos autókat, az akkumulátorokat, a napenergiát – három nagyon fontos szektort a zöld átmenetben –, Európa sehol sincs. Feláldozzuk a hagyományos iparunkat azzal a céllal, hogy a legjobbak legyünk a zöld átmenetben, de még a térképen sem vagyunk.
Ezenkívül feláldozzuk a meglévő iparágainkat is. Minden jó mérnök Kínába megy, mert úgy látják, hogy itt nincs jövőjük.” – tette hozzá.