Ryanair tulaj: a keményebb feltételek legalább eltakarítják a versenytársakat
HírekA Ryanair főnöke, Michael O'Leary kijelentette: arra számít, hogy az ágazat bármilyen árháborújából az ő légitársasága húz hasznot.
A „mesterségesen alacsony árak” és az „árak lefaragásával vívott háborúk” azonban egy-két évig leapaszthatják a nyereséget.
Michael O'Leary a légitársaság jelentésének közzétételé követően adott nyilatkozatot. A Ryanair nyeresége tavaly közel egyharmadával, 1 milliárd euróra (mintegy 326 milliárd forint) csökkent, mert az üzemanyagköltségek emelkedtek és a viteldíjak csökkentek. Európa legnagyobb fapados légitársasága idén is zsugorodó nyereséggel számol, mivel a jegyárak akár 2 százalékkal olcsóbbá válhatnak.
A Ryanair egy útra szóló átlagos jegyára tavaly 37 euró (mintegy 12 ezer forint) volt, 6 százalékkal alacsonyabb, mint az előző évben. A visszaesést ellensúlyozták azonban a szolgáltatások, így a szállodarendelés és az autóbérlés bevételei.
Az idei pénzügyi évben a társaság óvatos árpolitikát követ és az év második felére semmiféle rálátása nincs - mondta O'Leary.
A vállalat tájékoztatása szerint az idei év első felében a foglalások kissé ugyan meghaladták a tavalyi év szintjét, de
a jegyárak alacsonyabbak és arra számítunk, hogy ez a tendencia 2019 folyamán tartós marad.
Michael O'Leary azt mondta:
Őszintén szólva egy olyan időszakban vagyunk, amikor kialakulóban van egy, az árak lefaragása útján vívott, egy-két éves háború. Ez a Ryanair-nak kedvez, mivel a mi költségszintünk a legalacsonyabb. A nyereség ezt egy-két évig meg fogja szenvedni, és azt hiszem, ez az, amire részvényeseinknek számítaniuk kell. Ugyanakkor számomra világos, hogy a következő négy-öt évben négy vagy öt nagy európai légitársaság-csoport kialakulásának lehetünk szemtanúi.
Michael O'Leary a Ryanair-re, a Lufthansa-ra, az IAG-ra (a British Airways tulajdonosa), az Air France-KLM-re és, valószínűleg az Easyjet-re utalt. Más légitársaságok összeolvadása „bizonyos árfelhajtó hatást” idézhetnek elő, mondta a vezérigazgató.
Az árak újra emelkedni fognak, mivel jelenleg mesterségesen alacsonyak.
Bár az utasok száma 7 százalékkal növekedett, ez év elején a Which? fogyasztó-védelmi szervezet felmérésén a hatodik, egymást követő évben a Ryanair-t választották az Egyesült Királyság legkevésbé kedvelt, rövid útvonalakat repülő légitársaságának.
Neil Sorahan, a Ryanair pénzügyi igazgatója azt mondta a BBC munkatársának: a légitársaság különösebben nem aggódik a felmérések eredményei miatt. A legfontosabb, hogy a gépek menetrend szerint megérkeznek.
A mi utasaink örömmel fogadták, hogy az átlagos jegyár 37 euró volt, 6 százalékkal olcsóbb, mint tavaly. Ugyanakkor továbbra is sokat költenek kiegészítő szolgáltatásainkra (szállodák, autóbérlés stb.) ami segít a kieső bevétel pótlásában.
Neil Sorahan szerint feleslegesen nagy kapacitás áll a piac rendelkezésére. Megítélése szerint ez az oka a légitársaságok csődhullámának, így a Primera, a Flybme és a WOW bukásának, amelyeket a magasabb olajárak és az alacsonyabb jegyárak idéztek elő.
Az EasyJet a március végén záruló hat hónapos időszakra 275 millió font (mintegy 103 milliárd forint) veszteséget jelentett a közelmúltban, jóval többet, mint a tavalyi év 68 millió fontos (mintegy 25 milliárd forint) ráfizetése. A Thomas Cook turisztikai ügynökség légitársaságának értékesítését kísérelte meg annak érdekében, hogy 1,5 milliárd fontos (mintegy 560 milliárd forint) félévi vesztesége miatt keletkezett hiányt betömje.
A légitársaságok nyereségessége szempontjából lényeges tényező az üzemanyag ára is. A Ryanair jelentése szerint az ilyen célú kiadások idén várhatóan 460 millió euróval növekednek. Kérdéses az utolsó pillanatban vásárolt, last-minute jegyek ára és a Brexit esetleges hatásai.
A nyereség szintjét mindezzel együtt a 750-950 millió eurós tartományba (mintegy 280-345 milliárd forint) várják.
A Ryanair a két katasztrófát követően elhalasztotta a korábban megrendelt, öt darab Boeing 737 Max átvételét, de leszögezte: „a legteljesebb mértékben” megbízik a gépekben.
Az átvétel késedelme miatt a vállalat kapacitása idén egy millió utassal csökken. Bíznak azonban abban, hogy a gépeknek köszönhetően csökkenthetőek a költségek, s így alacsonyabbak lehetnek a jegyárak is. Azzal számolnak, hogy a már meglévő 737 Max gépek az Egyesült Államokban várhatóan július-augusztustól térhetnek vissza a forgalomba, szeptember-októberben pedig az Európai Unióban is.
A Ryanair közölte azt is, hogy 700 millió euró értékű részvényét visszavásárolja. A Liberum elemzői szerint a lépés rövid távon a „csalódást keltő” nyereség-előrejelzés ellenére erősíteni fogja a részvény árfolyamát.
„Piacvezető pozíciója, kiterjedt hálózata, alacsony egységre eső költségei és erős mérlege alapján várhatóan a Ryanair hosszú távon megőrzi vezető szerepét az európai légiközlekedésben” véli a Liberum.
„Rövid távon keményebb piaci feltételekre számítunk, ami hosszú távon kedvez az erősebb légitársaságoknak, mivel eltakarítja a gyengébb versenytársakat és segíti a piac konszolidációját.”