Tényleg karbonsemleges lesz a Forma-1?

Hírek2020. jan. 30.Növekedés.hu

Nem titok, hogy a Forma-1 légszennyezéssel járó sport. Az sem, hogy a korábbi tulajdonost, Bernie Ecclestone-t a fenntarthatóság különösebben nem érdekelte.

A helyzet azonban megváltozott, mióta az elit autóverseny sorozatot 2017-ben átvette az amerikai médiaóriás, a Liberty Media. Tavaly a Forma-1 közzétette első fenntarthatósági tervét és azt a nagyratörő célt tűzte ki, hogy 2030-ra karbonsemlegessé teszi a versenysorozatot - számol be a BBC.

Amikor a BBC tudósítója a Világgazdasági Fórumon, Davos-ban találkozott a terv felelősével, Yath Gangakumaran-nal, azt tapasztalta, hogy a fiatalember egyértelműen távol tartja magát a sport nagy öregjeitől, és a Bernie Eccleston alatti időszakot nem kívánta kommentálni.

10-15 évvel ezelőtt a sport irányítása nem érett módon zajlott. Jellemzően egykori versenyzők vezették, nem hivatásos üzletemberek. Mára jóval szakszerűbbé vált és sokat átvett más ágazatoktól, többek között a fenntarthatóság követelményét is.

- nyilatkozta

A Forma-1 széndioxid-terhelése ténykérdés

mondja Yath Gangakumaran, de ennek kevés köze van magukhoz az autókhoz. Csekély súlyuknak és innovatív hibrid motorjaiknak köszönhetően ezek a földkerekség leghatékonyabb járművei.

A fő probléma magukkal a versenyekkel van. Idén 22 ilyen eseményre kerül sor, amelyekre nagy tömegű berendezést, járműveket és embereket kell körbeszállítani a Földön, gyakran repülőgépekkel.
 
2019-ben a sportág 10 csapata átlagosan 177 000 kilométert tett meg.

További, nagy tömegű széndioxid-kibocsátással jár a Forma-1 mintegy 500 millió szurkolója, akik messzi távolságokról is a versenyek színhelyére utaznak.

Mindez rendkívül nagyratörővé teszi a 2030 évi céldátumot, de Yath Gangakumaran rendkívül határozott:

Annak semmi értelme, hogy marketing célból bedobjunk egy határidőt. Az eredmény alapján fognak majd felelősségre vonni, és ez így helyes.

Yath Gangakumaran a Sky Sports egyik vezetője volt. A 31 éves menedzser őszintének tűnik, de vannak a Forma-1 tervének egyes elemei, amelyek kérdéseket vetnek fel.      

Az első szembetűnő tény, hogy a terv csupán a sorozatot szervező Forma-1 vállalkozás, valamint az versenyző csapatok által keltett széndioxid-kibocsátással foglalkozik.

E mennyiség, amelyet a sportág történetében először a Liberty Media számított ki, évente mintegy 256 000 tonna széndioxid-egyenértéket tesz ki.

A terv azonban nem veszi figyelembe a szurkolók által termelt légszennyezést, ami a probléma nagyobb hányada. Ha megtenné, a kibocsátás 1,9 millió széndioxid-egyenértékre ugrana fel.

A Liberty Media arra bátorítja a szurkolókat, hogy a versenyekre tömegközlekedési eszközökkel utazzanak. Kötelezettséget vállalat arra is, hogy a programokat fenntarthatóbbá teszi, például az egyszer használatos műanyagok betiltásával.

Bár a világ körüli versenyek a jövőben is folytatódnak, a kibocsátott széndioxid abszolút mennyisége Yath Gangakumaran szerint bizonyos más területeken kiváltott tételeknek köszönhetően csökkenni fog.

Yath Gangakumaran azt állítja, hogy a vállalkozás a kibocsátást a minimális szinten tartja majd. Úgy véli, tényszerűnek kell maradniuk.

Ez egy világméretű sport. A világ minden sarkában vannak szurkolók, akik látni akarják a versenyeket. Utazás nélkül ez nem működtethető.