Több ezer parkolóhely tűnhet el a francia nagyvárosokból
HírekEgy új, átfogó közlekedési törvény készül Franciaországban – a jogszabály egy csekély módosítása azonban arra kényszerítheti a nagyvárosokat, hogy több ezer parkolóhelyet számoljanak fel.
A mobilitás új irányairól szóló, a közlekedés egész rendszerét átfogó törvény halad előre a parlamenti jóváhagyás folyamatában. Célja, hogy enyhítse a közlekedés Franciaországban sokak által érzékelt problémáit, különösen a nagyvárosok környezetében, ahol az autó helyenként gyakorlatilag az egyetlen elérhető forgalmi eszköz.
A törvény ugyanakkor szeretne érvényt szerezni a klímaváltozás elleni francia elkötelezettségnek. Tisztábbá és zöldebbé akarja tenni a közlekedést.
A jogszabálynak 50 cikkelye van, amelyek jobb koordinációt várnak el a közlekedési szolgáltatóktól, bizonyos útvonalakon megnyitják a versenyt és kedvezményeket kínálnak az utazás-megosztáshoz. A helyi önkormányzatok felhatalmazást kapnak a sebesség-korlátozás szabályozására, amely egyes térségekben utat nyithat a másodrendű útvonalakon rendkívül népszerűtlen 80 km/óra határ eltörlésére.
Az utca mindenkié?
Nos, egy képviselő egy olyan módosítási javaslatot terjesztett elő, amely a gyalogátkelőhelyektől 5 méteres távolságban megtiltaná a parkolást.
Jean-Luc Fugit, aki Emmanuel Macron kormányzó pártja, a La Republique En Marche (A Köztársaság lendületben, LREM) Rhone térséget képviselő delegátusa, a gyalogos-átkelőhelyektől 5 méteres távolságban meg akarja tiltani teherautók, személykocsik és bármilyen egyéb motoros járművek parkolását. Kerékpárokra és rollerokra a tilalom nem vonatkozna. A képviselő reméli, hogy az intézkedés egyszerűbbé és biztonságosabbá tenné a gyalogosok áthaladását, mert javítaná a közlekedési helyzet áttekinthetőségének feltételeit.
Jean-Luc Fugit a francia Ouest France újság munkatársának azt mondta:
A baleset kockázata valós. Ez a javaslat arra hívja fel a figyelmet, hogy az utca mindenkié.”
Számítások szerint csak Párizsban a gyalogátkelőhelyek 5 méteres körzetén belül 7 ezer parkolóhely található. Ezeket egytől egyig meg kellene szüntetni.
„Ez a javaslat alkalmat ad a lakosságnak és a választott tisztségviselőknek arra, hogy közösen gondolják végig, milyen várost akarnak” – mondta Jean-Luc Fugit.
„Jó lenne, ha a továbbiakban az autót nem helyeznénk minden más elé”.
A törvényt egyenlőre nem fogadták el. A módosítási javaslatot előbb a Nemzetgyűlésnek, azt követően pedig még a Szenátusnak is jóvá kell hagynia. Mivel azonban a kezdeményezést a kormányzó párt egy tagja vetette fel, az Alsóházon valószínűleg átjut és semmi jel nem mutat arra, hogy a Szenátus kifogást emelne.
Ha elfogadják, a javaslat igencsak hosszú felkészülési időt ad az önkormányzatoknak. A szükséges változtatásokat 2026 december 31.-ig kell bevezetni.