Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Több nyugati nagyvállalat más név alatt, megbújva marad az orosz piacon

Hírek2022. máj. 27.Sz.A.

Miközben a legtöbb nyugati nagyvállalat akár óriási anyagi veszteség árán is feladta az orosz piacot, több nagy európai cég más név alatt, vagy stómannok segítségével maradt a piacon. Többen pedig kiskapukat hagytak hátra, hogy a háború után visszatérhessenek az orosz piacra.

Bár egyre másra jönnek a hírügynökségi jelentések, hogy mely nyugati nagyvállalatok hagyták ott az orosz piacot, ez sok esetben mégsem jelenti azt, hogy az oroszországi vállalatok utód nélkül szűntek meg, hiszen jó részüket helybéli vállalatoknak adták el. A Reuters összegyűjtötte, hogy mely nyugati márkák milyen néven, és kinek a tulajdonában folytatják tevékenységüket. 

Számos nyugati márka jelezte, hogy ki kíván vonulni a piacról, hogy még véletlenül se hozhassák nevüket összefüggésbe az Ukrajnában zajló nagyszabású orosz katonai hadjárattal. Ezek a kivonulások óriási veszteségekkel járnak, és gyakran több évtizedes piaci építkezést tesznek semmissé - pédául az energiaszektorban, az autóiparban vagy a pénzügyi szolgáltatásoknál.

Utóbbira példa, hogy több nagybank is csak hatalmas anyagi kár révén tudott megszabadulni orosz portfoliójától, így a francia Societe Generale részvényeinek árfolyama például közel egyharmadával csökkent a háború óta.

A könyvelés és tanácsadás területén dolgozó négy nagy nyugati vállalat már megszakította kapcsolatait Oroszországgal, és három esetben már át is nevezték az országban maradt leányvállalatot. 

A PricewaterhouseCoopers LLP (PwC) közölte, hogy oroszországi részlegének utódja a Technologies of Trust nevet kapja. Az új néven futó vállalat közölte, miközben a bizalom felépítése és a kifogástalan hírnév kialakítása éveket vehet igénybe, ezek lerombolása nagyon rövid idő alatt végbemehet. 

A Deloitte korábbi oroszországi üzletága Business Solutions and Technologies néven működik tovább – derül ki az egyik legnagyobb oroszországi ügyfél, az MTS mobilszolgáltató május 18-i hatósági bejelentéséből.

Az EY korábbi oroszországi egysége a cég honlapja szerint Audit Technologies and Solutions Centre – Audit Services néven indult újra.

A KPMG márciusban közölte, hogy 4500 oroszországi és fehéroroszországi partnere és munkatársa elhagyja a KPMG hálózatát. A március hetedikén napvilágot látott közlemény szerint az együttműködés jövőbeli formáját minden ügyféllel egyenként fogják kidolgozni.

A jövőbeni működés formáira, illetve lehetőségeire vonatkozó kérdésre, sem a PwC, sem a  Deloitte, sem az EY, sem pedig a KPMG nem válaszolt.

A Zurich Insurance (ZURN.S) május 20-án közölte, hogy helyi érdekeltségével megállapodott oroszországi üzletágának eladásáról. Az új márkanév alatt futó vállalat már meg is kezdte tevékenységét, az új nevet azonban nem árulták el.

A Bryan Cave Leighton Paisner ügyvédi iroda oroszországi egysége április 6-án ALUMNI Partners néven indult újra, orosz vezetés alatt.

A CBRE kereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó óriáscég elhagyta Oroszországot, és felmondta partnerségét két ottani leányvállalatával. A CBRE korábbi oroszországi érdekeltsége közölte, hogy a meglévő vezetők veszik át az üzletágat, és CORE:XP néven működnek tovább.

A Renault francia autógyártó egy orosz tudományos intézetnek adja el többségi részesedését az Avtovaz (AVAZI_p.MM) autógyártóban, a hírek szerint mindössze egy rubelért, hatéves visszavásárlási opcióval. Vagyis a franciák nyitva hagyták az ajtót egy esetleges későbbi visszatérésre. A Renault vesztesége különösen nagy, a háború óta 30 százalékot veszett tőzsdei értékéből, mert az orosz piac a vállalat számára kulcsfontosságú volt.

A Renault Russia moszkvai üzeme nem gyárt több Renault-t, és átnevezik Moszkvai Moszkvics Autógyárra, feltámasztva ezzel a Moszkvics márkát, amelynek gyártmányai utoljára két évtizeddel ezelőtt kerültek le a gyártószalagról.

A lengyel LPP kiskereskedelmi vállalat (LPPP.WA) május 19-én közölte, hogy úgy döntött, eladja oroszországi vállalatát, az RE Tradinget egy kínai konzorciumnak, amely azonban nem használhatja a továbbra is az LPP tulajdonában maradó ruházati márkanevet, illetve annak védjegyét.