Drágább a kikötőhely bérlése, mint maga a hajó - teltház van a Balatonon
InterjúMegteltek a balatoni kikőtők. Míg pár éve még versenyeztek azért, hogy meg tudják tölteni a szabad helyeket, mostanra fordult a kocka és a hajótulajdonosok küzdenek azért hogy valahol el tudják helyezni hajójukat. A zsúfoltság a használtpiacra is rányomja a bélyegét, ha az eladó hajóhoz kikötőhely is tartozik, az jelentősen felnyomja az árát. Hogyan küzdenek a vadhajtások ellen, és mennyire drágultak meg a kikötők? Tóth Balázst, a balatonlellei BL Yacht Club ügyvezetőjét kérdeztük.
Azt beszélik hajós berkekben, hogy tele vannak a balatoni kikötők, szinte lehetetlen már új hajókat vízre rakni. Azt is hallani, hogy annyira felmentek a kikötőhelyek árai, hogy olcsóbb megvenni egy hajót, mint fenntartani éves szinten. Tényleg ennyire rossz a helyzet?
Igen, általánosságban elmondható, hogy helyhiány van, bár azt halljuk a bérlőinktől, hogy aki nagyon igyekszik, az ilyen-olyan feltételekkel, de el tudja helyezni a hajóját valahol. Az is igaz, hogy kivétel nélkül mindegyik kikötőben áremelkedés tapasztalható.
Ma már azoknak a klasszikus balatoni családi hajóknak, amelyek 2-3 millió forintot érnek, többe kerül a fenntartásuk éves szinten, mint amennyiért megvásárolhatók.
Nagyjából mikor kezdődött a kikötőhelyek drágulásra, és mit jelent ez a számok nyelvén?
Átlagban másfélszeresére nőttek az árak. Ennek számos oka van, leginkább az elektromos hajók berobbanására lehet visszavezetni. A mi bérlői állományunkban 2015-ben mindössze 4 darab elektromos hajó volt, mára van több mint 30.
Százalékos arányukat tekintve borzasztóan nagy teret nyertek ezek a járművek, amelyeknek ugyanúgy kikötőhelyet kell biztosítani, mint a vitorlásoknak. A kikötőknek viszont ez egy újabb igény, amit ki kell elégíteni. Ehhez jön hozzá, hogy a klasszikus balatoni szezon öt-hat hétre szűkült, a többség ilyenkor akarja használni a hajóját. Vannak olyan bérlőink is, akik a hajójukon élnek ez idő alatt, sőt onnan dolgoznak a szezon alatt, elég sok szakma van amiben ez megvalósítható.
A helyhiánynak egészen érdekes vadhajtásai vannak a használtpiacon, azt beszélik, hogy jelentősen drágábban lehet megvenni egy olyan hajót, amelyhez kikötőhely is tartozik, míg ugyanazért a járműért csak a töredékét lehet elkérni, ha a szárazföldön áll. Tényleg ekkora a különbség?
Kétségtelen tény, hogy megjelentek olyan eladó hajók, amelyek piaci áron 2-3 millió forintot érnek, de elkezdték 6 millióért hirdetni mondván, hogy hely van hozzá. Mi ezt a gyakorlatot a kikötőnkben kifejezetten tiltjuk.
Nálunk a tulajdonos csak abban az esetben ruházhatja át a helyet, ha ehhez a kikötő hozzájárult, és minden esetben megnézzük a mögöttes tartalmat.
Csak csak akkor járulunk hozzá kikötőhely átadásához, ha a tulajdonos nem akar ezzel visszaélni. Pont a napokban kellett egy elektromos hajó adásvételébe közbeszólni, hogy bocsánat, ez nálunk nem így működik. Persze én is látom hallom, hogy ez egy átlagos tendencia a Balatonon.
Mi lehet a megoldás a zsúfoltságra?
Vannak erre nagyon jó példák világszerte. Én nagyon sokat hajóztam Ausztráliában, ahol működik egy rendkívül ötletes rendszer, raktári polcok állnak a parton, amelyek a hajók tárolására szolgálnak, ha a tulajdonos jelzi, hogy használni akarja a járművét, egy speciális targoncával leveszik és vízre bocsájtják.
Ez a módszer sem kerül sokkal többe, mint ha folyamatosan vizen lenne a hajó. A Balatonon viszont nem lehetne ennek az előnyeit maradéktalanul kihasználni, éppen a szezonalitás miatt.
A legtöbb igény a július 10 és augusztus 20 közötti öt hétre összpontosul, lehetetlen lenne megoldani, hogy mindenkit hozzá tudjunk segíteni a hajója használatához.
Ugyanakkor vannak olyanok, akik felismerték, hogy az egész éves hajóhely ritka és drága, éppen ezért ők kizárólag télen rakják vízre a hajóikat. Ilyenkor, mondanom sem kell, hogy rengeteg hely felszabadul, így jól járnak, akik az ősz- téli-tavaszi időszakot használják ki.
Mégis mihez lehet kezdeni egy vitorlással a Balatonon télen?
Még enyhén befagyott, 1-2 centis jégen is vígan lehet hajózni, és vannak téli vitorlásversenyek is, december elején indul a Mikulás regatta utána jön a Szilveszteri Regatta, van egy tavaszi esemény is. Ezeken 30-40 hajó is elindul, ami elég szép számnak mondható. Én nagyon örülök ennek, ebben igyekszünk mi úttörők lenni, hogy egy ilyen másodlagos piac kialakuljon.
Ha már egész évben lehet vitorlázni, mennyibe kerül az éves fenntartása a hajónak, ha a vízen akarjuk tartani?
A mi díjszabásunk szerint a legkisebb kategória 1800000 forintba kerül évente. Tudom, hogy ettől sokan felszisszennek, de
ebben nálunk benne van a téli tárolás, a hajófenék mosás, a kötelező biztosítás, és van egy olyan szolgáltatásunk is, hogy ha bárhol bármikor bármilyen problémája lesz a hajósnak, akár műszaki akár rosszullét, akkor a Vízimentők Magyarországi Szakszolgálata ingyen és bérmentve menti a hajót.
Tartalmazza a víz és áram használat, illetve a wellness részlegünk használatát is.
Eddig is az volt a közvélekedés, hogy a vitorlázás a gazdagok sportja, ezek szerint most már még inkább igaz ez…
Ezt azért így nem lehet kijelenteni. Aki saját hajót akar fenntartani, az valóban költséges, de nekünk például van olyan vitorlásunk is, amelyet napi 40 ezer forintért ki lehet bérelni, és négy fő kényelmesen elfér rajta.