Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A benzines autóknak megkegyelmez az EU? A kilátásokról beszéltünk Várkonyi Gáborral

Interjú4 órájaDevecsai János

Bizakodásra adhat okot, hogy az Unió 2026-ról áthozta az idei évre annak a tárgyalását, hogy az EU 2035-től valóban betiltsa-e az új benzines és dízelautók értékesítését - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Gábor autóipari szakértő, kereskedő és autóvásárlási tanácsadó.

Brüsszelben nemrég több olyan változást is bejelentettek, amely az autóipart érinti. Az ígéretek szerint az EU az eddigieknél jobban támogatja majd az akkumulátorgyártást, felgyorsítják az elektromos átmenetet és a kibocsátási szabályokat is rugalmasabbá teszik.  Mire elég mindez? Megmenthetik a válságba került európai autóipart?

Az Európai Uniónak szerintem előbb utóbb be kell látnia, hogy a fegyverkezés és a „Green Deal” vagyis a Zöld Megállapodás egyszerre nem tud megvalósulni.

Egyik oldalról örvendetes, hogy szóba került a széndioxid kvóták lazítása, mert azt jelzi, hogy végre meghallgatták az autóipari hangokat is. Viszont ez még mindig túl pici lépés a jó irányba.Eddig a fáma arról szólt, hogy a gyártóknak a 2021-es szinthez képest 15%-kal kell csökkenteniük 2025-ben az új személygépkocsik és kisteherautók átlagos szén-dioxid-kibocsátását flotta szinten.

Egyelőre pedig csak annyit tettek, hogy elodázták a problémát azzal, hogy nem 2025 végén, hanem 2027 végén indulnak a büntetések, de úgy, hogy azokba bele fog számítani a vállalatok 2025-os teljesítménye is.Talán van egy lassú ráébredés és a döntéshozók látják, hogy az eddigi elképzelések nem álltak meg a realitás talaján, de ami eddig történt ezügyben az kevés.

Mekkora az esélye annak, hogy a közeljövőben érdemi változásokra is sor kerül?

A magam részéről jelenleg csak a szokásos EU-s maszatolást látom, amelynél egyik lábunkról a másikra állunk, de nem mondjuk ki a lényeget, hisz a fundamentális alapokon egyelőre semmit nem változtattak.Ami bizakodásra adhat okot, hogy 2026-ról áthozták az idei évre annak a tárgyalását, hogy az EU 2035-től valóban betiltsa-e az új benzines és dízelautók értékesítését.

Minek van a legnagyobb valószínűsége: ez a tárgyalás hova futhat ki?

Van egy fennálló keretrendszer, amit sürgősen másfél évvel előbbre hozva az eredeti forgatókönyvet újra akarnak tárgyalni. A logika azt diktálná, hogy itt tényleg érdemben újra fogják kalibrálni a szabályokat és a belső égésű motorral hajtott járműveknél a korábbi elképzelésekhez képest megengedőbbek lesznek. De sajnos azon se lepődnek meg, ha az érdemi változások megint elmaradnának.

Az elmúlt hetek alapján a Trump-kormányzat nem csak politikai ígéretnek szánta a bűntetővámokat, hanem valóban élni is fognak velük. Milyen hatással lehet mindez a magyar autóiparra?

Azt látni, hogy Németországban azoknál a modelleknél, amelyek népszerűnek számítanak az Egyesült Államokban van, hogy kénytelenek a gyártás módosításával vagy a gyártás helyszínének áttelepítésével élni.Minket ez valamivel kevésbé érint. Az itthon gyártott modelleket elsősorban nem az amerikai piacra szánják.

Az export alakulása Németországban

Megjegyzés: Szezonálisan és naptárhatással kiigazított nemzeti számlás adatok alapján; Forrás: Eurostat; MNB Inflációs Jelentés

A sajtóban keringő adatok alapján a Magyarországon készült autókból minden tizedik kerül ki az Egyesült Államokba. Ez megállja a helyét?

Hogyha az olyan prémium-gyártókról beszélünk, mint amilyen az Audi vagy a Mercedes akkor igen.