TOP 10 – Balatoni kikötők
HírekSzép lassan vitorlás nagyhatalom leszünk. A magyar tenger vitorláskikötőinek száma folyamatosan nő, jelenleg már 72 darab tarkítja a Balaton partját. Közel 9000 vitorláshajót tartanak számon itthon. A július végén, idén 50. alkalommal rajtol el a balatoni Kékszalag Vitorlásverseny. 2018-ban ismét kiemelt támogatást kap a Balatoni kikötőfejlesztés, hiszen 2,5 milliárd forint európai uniós forrás megy a balatoni vitorlás-turizmus fejlesztésére. A turisztikai szakemberek szerint ugyanis az elmúlt évtizedekben a Balatonon jóval kevesebb kikötőhely volt, mint vitorlás. Véleményük szerint a közel hatszáz négyzetkilométernyi vízfelület sokkal több kikötőhelyet is elbír. Példának okáért a területében feleakkora Fertő-tavon harmadával több a vitorlás, mint a Balatonon, de a Boden- vagy a Garda-tavon is jelentősebb a vitorlázók szerepe, mint a magyar tengeren. Jelenleg Magyarországon több, mint nyolcezer vitorlás kishajót tartanak számon, ezek jelentős része a Balatonon található. A tavon futó elektromos hajók száma jelenleg mintegy hatszázra tehető, amelyek között a legkisebb csónakoktól kezdve egészen a negyven lábas yachtokig mindenféle hajótípus megtalálható. A hatalmas fejlesztésekkel tehát az amatőr és a profi hajózok álma kezd valóra válni azzal, hogy az elmúlt években ugrásszerű növekedés figyelhető meg kikötő-fronton. 2012-ben Magyarország legrégebbi kikötőjében, a balatonfüredi Yacht Clubban felújították az úgynevezett belső kikötőt, majd 2014-ben közel 300 millió forintos felújítás és átalakítás is történt: új vizes blokkok, a hangár átalakítása és kibővítése, modern klubterem és büfé nyílt. Aztán ugyanitt, Füreden 2015-ben a Hajógyári Kikötő 102 hajóhelye mellé 174 új kikötőhelyet kapott. Balatonfüred ezzel még koránt sincs „kész”, az egykori kemping helyén jelenleg 1,7 milliárdból fejlesztenek, ahol a tervek szerint 200 bérelhető hajót is vásárolnak majd. A Magyar Vitorlás Szövetség nem titkolt célja, hogy ezzel a projekttel megszólítsa a potenciális, ám eddig inaktív vitorlázókat is. De még 2012-ben Fonyódon új, száz vitorlás befogadására alkalmas kikötőt avattak, a beruházás több, mint 100 millió forintból valósult meg. 2013-ban átadták a 462 millió forintból megvalósult balatongyöröki, és közel ugyanilyen értékű vonyarcvashegyi, majd a 800 millió forintos európai uniós támogatással létrejött balatonfenyvesi (férőhelyeit tekintve mindjárt a toplista második helyére ugorva), és az alsóörsi kikötőt, ez utóbbi 350 millió forintos Széchenyi beruházással jött létre. Bujtor István egykori kedvence, a Tihanyi Hajós Egylet kikötője is új arculatot kapott idén nyárra, Keszthelyen luxusingatlanok épülnek a kikötőhöz közel, Balatonmáriafürdőn pedig az elképzelések szerint 35 nyaralót és hozzá tartozó kikötőt építenek. A siófoki magánkikötő- és a balatonföldvári kikötőfejlesztések sorsa még bizonytalan. A legtöbb kikötő, szám szerint 11 Balatonfüreden található, aztán Balatonalmádi jön 8 kikötővel, a bronzérmet a 6 kikötős Alsóörs viszi el. A dobogóról lecsúszva, a negyedik helyen három település osztozik: Keszthely, Balatonkenese és Tihany egyaránt 5 kikötővel rendelkezik.
De lássuk, a férőhelyek tekintetében hogy alakul a balatoni kikötő TOP 10?
-
Balatonföldvár – vitorláskikötő, BH (Balatoni Hajózási Zrt.) 363 kikötőhely
-
Balatonfenyves- Fenyves Yacht Club & Hotel 350 kikötőhely
-
Balatonszemes – Hunyady József Kikötő, BH 330 kikötőhely
-
Balatonfüred - Hajógyári kikötő 300 kikötőhely
-
Siófok - Stefánia vitorláskikötő, BH 284 kikötőhely
-
Balatonkenese - Marina Port 270 kikötőhely
-
Balatonboglár - Kaáli Nagy Dezső vitorláskikötő, BH 252 kikötőhely
-
Balatonlelle – vitorláskikötő, BH 220 kikötőhely
-
Balatonfűzfő - Marina Fűzfő 206 kikötőhely
-
Keszthely - Keszthely Yacht Kikötő 220 kikötőhely
A 40-50 millió forintot kóstáló francia Dufour 365-ös yachtból 4-5 is fut a Balatonon, sőt, időszaktól függően napi 80-110 ezer forintért bárki bérbe veheti, félmillióért pedig akár egy teljes héten át hajózhat vele.De tavaly bocsátották újra vízre a badacsonyi kikötőben az 1959-es Kékszalag győztesét, az ADDIO nevű fából készült cirkálót, melynek hivatalos ára a 100 millió forintot is meghaladja, de a tulajdonosa, Vásárhelyi Ervin szerint az értéke felbecsülhetetlen. És a világ tengerein közel 30 db olyan RC44 hajó szeli a habokat, amelyből egy a Balatont is, hiszen Kápolnásnyéken, egy magyar műhelyben gyártják a világhírű hajót, melyért Láng Róbert tulajdonos 168 millió forintot fizetett. A Nemzeti Közlekedésig Hatóság 2012-ben 8407 vitorlás kishajót tartott számon Magyarországon, 2016-ban már 8767 darabot. Azóta a nyilvántartás átkerült a Budapest Főváros Kormányhivatalához.