Üres lelátók: a női futball ellentmondásos valósága Európában

Hírek2019. márc 26.Növekedés.hu

A szponzorok, a befektetők és a média érdeklődése növekszik a női futball iránt, a nézőszám azonban csökken.

A női futball az utóbbi időben nagy lépéseket tett előre; néhány napja két spanyol sztárcsapat, az Atletico Madrid és a Barcelona meccsére több, mint 60 ezer néző zsúfolódott be a napsütötte Wanda Metropolitano stadionba, ami abszolút nézőcsúcs. Ugyanakkor a német és más, vezető női európai bajnokságok mérkőzéseire egyre kevesebben kíváncsiak, olvasható a dw.com hírportálon.

A spanyol rangadóra azon a héten került sor, amikor a Barclays Bank egy minden korábbinál nagyvonalúbb szponzori megállapodást kötött az Angol Női Szuper Ligával (WSL). A megállapodás értelmében a bank a következő három évre több, mint 12 millió eurós, nagyjából 4 milliárd forintnak megfelelő összegű támogatást nyújt a Ligának. Megkapta az Arany Labdát az első női játékos, Ada Hegerberg, azt a díjat, amelyet eddig csak a legjobb férfi játékosnak osztottak. Ezen a nyáron Franciaország rendezi a Női Világbajnokságot, amelyen nézőcsúcsokat várnak.

Soha sem volt tehát még ilyen nagy érdeklődés a női futball iránt. Akkor miért csökken Németországban és Európa-szerte a nézőszám?

"A 60 ezernél több néző egy spanyol női mérkőzésen nyilván remek dolog, de csupán egyetlen alkalomról van szó” mondta Stephan Schmidt, a Turbine Potsdam, az egyik legsikeresebb német női klub szóvivője. „A napi valóság azonban egészen más: a nézőszámunk valójában drámai visszaesést mutat”.

Stephan Schmidt nem hiszi, hogy a Női Világbajnokság megrendezésének hatása lesz a nézőszám hosszú távú alakulására, amely a Turbine esetében az elmúlt öt év alatt 25 százalékkal csökkent, függetlenül attól, hogy Németország a nemzetközi színtéren egyébként hogyan szerepel. 

"Öt évvel ezelőtt a hazai mérkőzéseken körülbelül 2 ezer nézőre számíthattunk. Az idei szezonra ez mintegy 1 500 főre csökkent meccsenként. Lehetséges, hogy ha Németország a Női Világbajnokságon jól szerepel, ezek a számok javulnak, de egy gyors lökés igazából senkin nem segít. A Liga fejlődéséhez hosszabb időn keresztül tartó, fenntartható nézőszám-emelkedésre van szükség.”

A Wolfsburg női csapata, a Bundesliga jelenlegi bajnoka és a Női Bajnokok Ligájának 2013 és 2014. évi győztese, hasonló gondokra panaszkodik. Öt évvel ezelőtt a csapat mérkőzéseit átlagosan körülbelül 2 400 szurkoló nézte. A jelenlegi szám mintegy 1 300 fő, ami 42 százalékos csökkenésnek felel meg.

A Bayern München női csapata ugyanakkor megőrizte közönségét, sőt átlagosan 97 nézővel többen látták meccseit, mint öt évvel ezelőtt. Stephan Schmidt szerint ez soványka eredmény, amit inkább a férfi csapat sikereinek köszönhetnek. „A Bayern női csapata a férfi csapat nagy népszerűségéből él” mondja. „Ha szurkolók bármilyen okból nem tudják megnézni a férfiak meccsét , elmennek és szurkolnak a lányoknak”.

A gondok nem csak Németországban jelentkeznek. A többi ország is nehezen képes a látogatottság megőrzésére annak ellenére, hogy a női futball egyéb területein jelentős az előrehaladás.

A francia Lyon-t nagyon sokan az egyik legjobb európai női csapatnak tartják. A 2015-2018 közötti időszakban három ízben nyertek Bajnokok Ligáját, az öt évvel ez előtti 4 500 fős nézőszám azonban az idei szezonra ezerre zsugorodott. A Montpellier szurkolóinak létszáma 49, a Guincamp-é 35 százalékkal csökkent.

Visszaestek a nézőszámok Spanyolországban és Olaszországban is. A legutóbbi Atletico-Barcelona meccs kiemelkedő látogatottsága a többi bajnoki mérkőzés nézettségéhez képest egyértelműen kivételnek tűnik.

Anglia WSL-je (Női Szuper Liga) az egyetlen komoly európai női futball liga, amely nem élte át ezt a visszaesést. A Chelsea női csapata, a bajnoki cím jelenlegi védői, az elmúlt öt év során 503-ról 1 965-re növelték szurkolóik mérkőzésenkénti táborát. A Manchester City nézőszáma átlagosan 40 százalékkal emelkedett és 2018-19-ben elérte az 1 600 főt. Hasonló a helyzet az egész ligában.

"A női futball valóban fejlődik ebben az országban” mondta a dw.com tudósítójának Daniel Ferguson, a WSL marketing menedzsere. „Több mérkőzést közvetít a televízió, a szponzorok és a férfi klubok pedig jelentős beruházásokat eszközölnek”.

„A WSL jobb marketing-munkára tanítja a klubokat, s azok sikeresen érvényesítik a megnövekedett ismertség előnyeit. Alapvetően fontos a megfelelő demográfiai csoportokra összpontosítani; leginkább a 7-15 év közötti, már futballozó leányok azok, akik valószínűleg hosszú távon kötődnek ehhez a játékhoz.”

Nem meglepő, hogy Daniel Ferguson az idei Női Világbajnokság nézőszámra gyakorolt hatását illetően is bizakodóbb német kollégáinál.

"Reméljük, hogy ez a torna az érdeklődés homlokterébe emeli a női futballt”. A 2015. évi Világbajnokság után a nézőszám azonnal 33 százalékkal emelkedett és ha Anglia ez év nyarán jól szerepel, ez a hatás idén még nagyobb lehet. Építeni akarunk a sikerekre és szeretnénk rávenni a lányok következő generációját, hogy szálljanak be az Euro 2021-re történő felkészülésbe, amelyet hazai terepen rendezünk majd”.

Ahogyan a női válogatott mérkőzések iránti érdeklődés emelkedik, a WSL arra törekszik, hogy ezt a megnövekedett figyelmet átvezesse a hazai bajnokságra is. Ennek kulcsa a női mérkőzések élményeinek jobb továbbítása és a megfelelő életkorú célközönség megtalálása. 

Noha nem tagadható, hogy a női futball számos irányban fejlődik, világszerte új közönséghez jut el és minden korábbinál több fiatal nőt vonz a helyi klubokba, a kontinensen gyűjtött statisztikai adatok az országos szintű hivatásos bajnokságok állapotával kapcsolatban óvatosságra intenek. 

Sokan morognak amiatt, hogy rendkívül nagyok a férfi és női labdarúgók közötti fizetéskülönbségek. Sokan hiszik azt is, hogy ez mindaddig nem fog változni, amíg a szurkolókat nem sikerül rábeszélni, hogy a hazai női bajnoki meccsek alkalmával is mélyebben nyúljanak a zsebükbe.

A 60 000-es nézőszám jól mutat egy újság címlapján. Amíg azonban Európa klubjainak heti mérlege nem javul, ez továbbra is kuriózum marad.