Sokan irigykednek azokra, akik megtehetik, hogy otthonról dolgoznak. A home office azonban nem mindenkinek megy egyszerűen. Sokan arra panaszkodnak, hogy otthon nem tudnak olyan hatékonyan dolgozni, mint egy irodában. Nekik segíthet az a tíz jó tanács, amit az Inc. amerikai üzleti hetilap online kiadása gyűjtött össze.
A tízes listát a portál szerkesztője, Jeff Haden állította össze, akinek könyve jelent meg arról, hogy a sikeres emberek milyen eszközökkel motiválják magukat. Tanácsai így foglalhatók össze:
1. A napirendet tudassa a családdal!
A hatékonyságot jelentősen visszavetheti, ha állandóan félbe kell szakítanunk a munkánkat. Egy home office esetében a családtagok és a barátok lehetnek leginkább azok, akik miatt félbe kell hagyni a munkát. Mondjuk meg családtagjainknak, pontosan mettől meddig dolgozunk, és ezt vegyék úgy, mintha egy rendes munkahelyre járnánk be.
2. Költsön arra, hogy megfelelő környezetben dolgozhasson! Megéri!
Az otthoni munkavégzés általában szellemi munkát jelent, az ember naphosszat a gép előtt ült, ezért fontos, hogy például a székünk a lehető legkényelmesebb legyen, vagy, hogy ne az ebédlőasztalon, hanem egy saját íróasztalon dolgozzunk. Fontos az is, hogy a laptopunk is jól fusson, ne a család összes tagja által korábban már lestrapált, lassú gépen próbáljunk meg határidős munkákat végezni. Fogjuk fel ezt egyfajta befektetésnek, mert ha ezek a körülmények nem passzolnak, akkor nehéz fókuszáltnak, hatékonynak maradni.
3. Ossza fel a napját 90 perces időszakokra!
Általában egy adott feladatra 90 percen át tudunk összpontosítani. Ezután tartsunk 15-20 perces szüneteket. Jó megoldás lehet, ha például négy-öt 90 perces időszakra osztjuk fel a napunkat, ahelyett, hogy 6, 8 vagy 10 órás munkaidőben gondolkodnánk. Így egy nap 4-5 külön feladatot is kipipálhatunk.
4. Tervezzen be előre szüneteket!
A home office-ban is elég nagy lehet az időnyomás, ha állandóan telefon egyeztetni kell, vagy határidőre kell leadnunk valamit. Ettől függetlenül minden nap érdemes előre eldönteni, mikor tartunk szünetet, vagy ebédelünk. Azt is fontos előre megtervezni, hogy mivel kívánjuk felfrissíteni magunkat. Ez lehet egy rövid séta, vagy egy tea elszürcsölgetése a kertben.
5. Kapcsolja ki az értesítéseket!
Ha kikapcsoljuk az értesítéseket a mobilunkon, illetve a gépünkön, az nagymértékben elősegíti, hogy huzamos ideig tudjunk egy adott feladatra koncentrálni. Ha pedig végeztünk az adott munkával, akkor hátradőlve, nyugodtan megnézhetjük, milyen e-maileket, üzeneteket kaptunk.
6. Alakítsa ki a saját napi rutinját!
Sokan azt gondolják, az a legjobb az otthoni munkában, hogy minden rugalmas, nincsen előre megmondva, mit, mikor kell csinálni. Ha azonban nem alakítjuk ki a saját rutinunkat, menetrendünket, akkor könnyen előfordulhat, hogy ellazáskodjuk az adott napot, vagy egy igazán fontos feladat helyett valami kevésbé sürgető dologgal foglalkozunk.
7. Heti egyszer rakjon rendet!
Hetente egyszer érdemes rendet rakni az íróasztalunkon, hogy ne borítsanak el a különböző papírhalmok. Fontos szelektálni, amire már nincs szükségünk, dobjuk ki. Egy rendezett környezett mellett jóval hatékonyabbak leszünk.
8. Már előző este gondolja át, mivel kezdi a napot!
Kiemelt fontosságú, hogy milyen feladattal indítjuk a napot, mivel az megadja majd a nap további részének a hangulatát is. Ezért már gondolja át előző este, hogy minek kezd hozzá először. Be szokott válni, hogy az ember az aznapi legfontosabb teendőjével indít. Függetlenül attól, hogy az egy órát, vagy 20 percet vesz igénybe, a nap további részére is jó hatással van, ha kipipáltuk az aznapi legfontosabb feladatunkat.
9. Fontos a reggeli rutin!
Fontos, hogy reggel ne csúszunk meg. Keljünk fel időben, ne fecséreljünk el sok időt arra, hogy belerázódjunk a napba. Ne tussoljunk fél órát, és a reggelit sem kell nagyon elnyújtani. Be szokott válni, ha valaki a felkelés után már viszonylag hamar, 15-30 percen belül le is ül a gépéhez. Ne felejtsük el, ilyenkor fog legjobban az agyunk. Jó tanács az is, ha csak azután nézzük meg először az e-mailjeinket, ha végeztünk az aznap reggelre betervezett első teendőnkkel.
10. Versenyelőnyként tekintsen arra, hogy otthon dolgozik!
Vannak olyanok, akik úgy érzik, a home office miatt sosem tudnak elszakadni a munkájuktól. Meg kell fordítani ezt a gondolkodást. Nagy rugalmasságot adhat, hogy mi dönthetjük el, a nap melyik szakában ülünk le dolgozni. Az otthoni környezet kényelme és a saját, rugalmas munkaidő-beosztásunk előny lehet az irodában ücsörgő versenytársainkkal szemben.