Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

30-50 százalékkal kevesebben járnak be dolgozni - Mi lesz a kiürült irodákkal?

Interjú2020. okt. 1.Szabó Anna

A legtöbb nagyvállalatnál fázisszerűen rendeződött vissza az irodai élet, és a fázistól függően átlagosan 70 százalék jár be dolgozni, a többiek távmunkában vannak - mondta a növekedés.hu-nak Kalmár Zoltán, az Év Irodája Díj alapítójával a járvány irodapiacra gyakorolt hatásáról beszéltünk.

A járvány újabb hullámának hatására most már sok vállalatnál egyre többen otthonról dolgoznak. Az irodák kihasználtsága hogyan alakul, a dolgozók milyen arányban marad home office-ban?

Mindez nagyban függ a vállalat profiljától, tevékenységétől, így például az IT vagy a fejlesztő cégek nagy többsége ugyanolyan hatékonysággal, esetenként még hatékonyabban tud dolgozni home office-ból, de vannak olyan cégek, amelyek szinte 100 százalékosan visszarendeződtek betartva a biztonsági előírásokat. A multinacionális nagyvállalatok fázisszerűen rendeződtek vissza: 0, 30, 70 vagy 100 százalékban van jelen az irodában a munkaerő.

Attól függően, hogy épp melyik fázisban vannak függ, hogy mennyien vannak az irodában, de a legtöbben a 70 százalékos fázisban vannak. A másik elterjedt rendszer az A-B hetes megosztás, azaz a cég 50 százaléka az egyik héten, a másik a másik héten megy be az irodába, egyébként home office-ban vagy kávézókban, közösségi irodákban dolgozik.

Milyen trendek látszódnak most az irodapiacon a járvány nyomán?

A home office igény abszolút trend, de ezen kívül a járvány több mindent változtatott meg, illetve fog megváltoztatni a jövőben. Az jól látszódik, hogy az irodára szükség van a legtöbb helyen, nem tudják visszaadni az online konferencia-eszközök azt a hatást, személyességet, amit egy direkt meetingen, tárgyaláson megkapunk.

A corporate coworking, vagy vállalati közösségi iroda térnyerése a jövőben növekedésnek indulhat, főleg azokban az esetekben, amikor nagy a home office aránya (heti 3-4 nap), ezekben az esetekben több igény van a közösségi létre, a spontán találkozásokra, az alternatív munkahelyekre.

Mennyi most a piacon az üres iroda? Az árakat bérleti díjakat hogyan befolyásolja a jelenlegi helyzet? 

Az irodapiacon 3-5 éves szerződések vannak, azaz rövid távon kisebb a hatása, több cég próbálja újratárgyalni a szerződését, területeket fog visszaadni a jövőben, lemond esetleges bővülési opciójáról, de olyan is előfordul, aki növekedni fog, hiszen nemcsak vesztesei, de nyertesei is vannak a jelenlegi átalakulásnak.

Az irodapiac egyébként sem túl rugalmas, az előző válságnál még 2010-ben is közel 300 000 nm új irodaterület került a piacra.

A közeljövőben átadandó irodaházak legtöbbjére már előbérleti szerződések vannak, a minőségi, korszerű irodára továbbra is szükség van. Az látszik, hogy a tervezés alatt álló vagy épülő félben lévő irodákba már betervezik az újabb higiéniai és tech megoldásokat,

így például előtérbe kerültek az érintésmentes irodaház, hőkapuk, hangvezérelt liftek.

Mennyire jellemző, hogy átalakítják-e a jelenlegi irodákat a biztonsági előírások miatt? 

Minden cég reagált a vírushelyzetre kivétel nélkül, és különböző intézkedéseket vezettek be, de az irodaházakba történő belépést is egyes irodaházak központilag ellenőrzik, hőmérsékletet mérnek. A legtöbb esetben a fertőtlenítő berendezések kihelyezése történt meg, illetve sok helyen kötelezővé, vagy ajánlottá tették a maszk viselését. Voltak olyan kreatív megoldások ahol például “útjelző” szőnyegeket raktak le, elemeket amik mutatták a menetirányt, fertőtlenítő pontokat és a távolságtartási szabályokat.

Azokban az irodákban, ahol sűrűbben ültek az emberek, asztalnyi helyeket hagynak.

Az ügyfélszolgálattal rendelkező ingatlanoknál szinte minden esetben plexi üvegeket helyeztek el, itt szinte mindenhol kötelezővé tették a maszk használatot.

Az egylégterű irodák mennyire szorulnak most háttérbe?

Nem tartom valószínűnek, hogy a közeljövőben megszűnnének az open office-ok és mindenki külön szobákat kapna, egyrészt gazdaságilag jóval költségesebb az egy emberre jutó irodahányad, másrészt

sok esetben igény van a csapattagok közötti kommunikációra, gyors egyeztetésre és inkább nagyobb távolságokat tartanak egymástól az emberek, mint elhidegülnének egymástól.

Ez jelenleg egy kényszer megoldás amiket bevezetnek a cégek, a járvány lecsengésével az emberi kapcsolatok visszaerősödésére számítunk így az agilis irodáknak is gyorsan le kell követnie majd ezeket a munkahelyi trendeket.