A cégek komoly félreértésben vannak: a közösségi oldalakon a jelenlét nem elég
InterjúBár az ügyfelek elég gyakran a social felületekről szerzik az értesüléseinket, ott nézik a híreket, de a vásárlási döntéseinkhez nem minden esetben találnak elegendő információt. A közösségi oldalak nem biztosítják ugyanazt a mélységet és strukturált információátadást, mint egy honlap – mondta el Sipos Tamás, a Telekom kis- és középvállalkozások szegmens vezetője.
Mennyire fontos, hogy egy KKV-nak legyen saját weblapja?
Egy szóban kifejezve: elengedhetetlen. A saját weblap növeli a vállalkozás hitelességét és a vásárlók bizalmát. Ez derült ki legfrissebb – 2024 májusi* – kutatásunkból is, ami egyben azt is megmutatta, hogy azok a vállalkozások tévednek, akik azt gondolják, hogy ügyfeleik nem igényelnek honlapot.
Sőt, a legutóbbi kutatásunk azt mutatja, a vásárlók döntéseire igenis hatással van, hogy van-e a vállalkozásnak honlapja, hiszen leginkább onnan tájékozódnak.
Sokszor az offline vásárlások előtt is a honlapot nézik meg először, ez egy fontos tájékozódási forrás.
Vajon miért lehet az, hogy a vásárlók olyan helyről szeretnek rendelni, amelynek van honlapja? Miért érzik az emberek kevésnek, ha egy cég csak a közösségi oldalakon van jelen?
Bár az ügyfelek elég gyakran a social felületekről szerzik az értesüléseinket, ott nézik a híreket, de a vásárlási döntéseinkhez nem minden esetben találnak elegendő információt. A közösségi oldalak nem biztosítják ugyanazt a mélységet és strukturált információátadást, mint egy honlap.
Ráadásul a közösségi média oldalakon sok esetben hiányosak az információk.
De nem csak az információk mennyisége a fontos. A honlap azt jelzi számukra, hogy a vállalkozás megbízóható és profi, persze csak akkor, ha a honlapja jól fel van építve: könnyedén megtalálhatók a legfontosabb információk a vállalkozásról, a termékekről, a szolgáltatásokról.
Miért alakulhatott ki a KKV-k többsége körében az a téves kép, hogy a saját weblap üzemeltetése felesleges?
Mert a vállalkozások alábecsülik annak a jelentőségét és azt gondolják, hogy az ügyfeleik sem igénylik, legalábbis ezt mutatta egy korábbi, 2023 év végi kutatásunk**, amiben a megkérdezett, honlappal nem rendelkező KKV vállalkozások mintegy 60% mondta ezt. Ugyanakkor valójában inkább attól tartanak, hogy a weboldal készítése és kezelése, naprakészen tartása bonyolult, nem értenek hozzá, és/vagy nincs rá idejük, hogy foglalkozzanak vele. Pedig – ahogy ez a mostani friss kutatásunkból is kiderült - megéri ebbe energiát fektetni, ráadásul jóval egyszerűbb dolguk van, mint gondolnák.
Milyen lehetőségek állnak nyitva azon cégek előtt, akik saját weblapot indítanának? A kereskedők nyilván szeretnék, ha a Google kereső az elsők között dobná fel a szájtjukat. Hogy tudják ezt biztosítani?
A saját weblap indítása nem bonyolult, ha szakemberek csinálják. Például a Telekom Instant Honlap szolgáltatásával kollégáink teljeskörű segítséget nyújtanak ebben. Az ügyfél egy kulcsra kész honlapot kap, amelyet igényei szerint, vele együttműködésben alakítanak ki a szakembereink, hozzátéve saját szakértelmüket például a keresőoptimalizálásban (SEO),
ami fontos a Google keresőben való jobb helyezés eléréséhez.
A gyakorlatban ez a releváns kulcsszavak beállítását, a technikai SEO beállításokat és a rendszeres frissítéseket jelenti. Továbbá jár hozzá közösségi média integráció is, ezzel is segíti az Instant Honlap szolgáltatás a vállalkozást a gyors és hatékony online jelenlét kialakításában.
Milyen adatokhoz, statisztikákhoz férhet hozzá az, aki használja az Instant Honlap szolgáltatást?
A weboldal szerkesztő felületéhez tartozik egy dashboard is, ahol a tulajdonos meg tudja figyelni, hogy melyik termékét nézték meg a legtöbben, hányan regisztráltak saját fiókot a webshopjukon, vagy akár a feliratkozóknak hírlevelet is küldhetnek.
Mennyi idő mire elkészül az Instant Honlap szolgáltatással egy weblap? Egy átlagos honlap üzemeltetése rendszerint mennyi erőforrást igényel a cégektől?
A honlap elkészítési ideje nagyban függ attól, hogy az ügyfelünk mennyire készült már elő azokkal az adatokkal, amit meg szeretne osztani/mutatni magáról. A honlaphoz ugyanis az inputokat a vállalkozásoktól várjuk, amihez egy online kérdőívet küldünk az ügyfeleink számára a legfontosabb kérdésekkel.
Érdemes azt átgondolni a megrendelés előtt, hogy mire szeretnénk használni az oldalunkat: Pl. referenciákat szeretnénk megmutatni, vagy olyan jellegű tevékenységet folytatunk, ahol az edukáció, vagy egy blog vezetése jobban illeszkedik a profilunkhoz, esetleg inkább webáruházat szeretnénk üzemeltetni, vagy időpont foglalási lehetőségre van szükségünk. A weboldal jó lehetőséget biztosít arra, hogy
bemutassuk a vállalkozásunk misszióját, vagy a termékeinket és szolgáltatásainkat részletesebben, mint amire egy social media felület lehetőséget biztosít.
Az üzemeltetés is a funkciótól függ, webshop esetén a termékkínálat frissítése is gyakrabban lehet aktuális, mintha egy informatív, inkább szolgáltatás leírásokat és referenciákat tartalmazó oldalunk van.
*A kutatást a Telekom megbízásából a GKID Research & Consulting Kft. végezte, több mint 2500 fő megkérdezésével. Az eredmények az online is vásárló internetezők 4,2 millió fős sokaságára reprezentatívak nem, korcsoport és lakóhely településtípusa szerint. A kutatás 2024 májusában készült.
**A kutatást a Telekom megbízásából a BellResearch Kft. végezte 2023 utolsó negyedévében, az üzleti távközlési szolgáltatást is igénybe vevő KKV vállalkozások körében. A 226 619 db mikro-, kis- és középvállalkozást felölelő szegmensben 1910-es mintán történt a reprezentatív kutatás