Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A cégvezető, aki itthon sikeressé tette a Wolt-ot 

Interjú2021. júl. 15.Kovács Dániel

Tajta Ákos, a Wolt Magyarország ügyvezetője kapta idén az Év Fiatal Menedzsere kitüntetést. A díjátadó apropóján arról kérdeztük a gyorsan fejlődő skandináv startup vezetőjét, hogyan sikerült ilyen rövid idő alatt felfuttatni a céget, amely már az egyik vezető a szektorban.

Három éve a helsinki központtól kapott egy laptopot az induláshoz, és egyetlen magyarként két finn kollégával belekezdtek a cég kiépítésébe…. 

Igen, egy kávézóban raktuk le az alapokat, utána jött egy tipikus lakásiroda hat-nyolc emberrel, majd pár év alatt szépen kinőttük magunkat. Mára több mint 160-an vagyunk 

Induláskor a Wolt-ot étel-übernek is nevezték. Találó?  

Annyiban igen, hogy mi is egy platformot hoztunk létre, hatékonyabbá tesszük az éttermek kiszállítását amellett hogy plusz bevételi forrást biztosítunk számukra.

Az volt a cél, hogy az éttermeknek csak a főzéssel kelljen foglalkozni, ne legyen szükségük saját futárra, aki üres idejében hajtogatja a pizzásdobozokat a konyhában, ha egyszerre befut sok rendelés, akkor pedig nem győzi a kihordást. A futárokat mi biztosítjuk, jelentkezhetnek olyanok is, akik csak részmunkaidőben, mondjuk hétvégén szeretnének dolgozni, nagyon rugalmas a rendszer. 

Jól hangzik, de mi van akkor, ha éppen kevés futár jelentkezik, viszont sokan rendelnének? 

Figyelnünk kell arra, hogy a rugalmasságnak hátrányai is vannak. A Wolt három lábon áll, ha bőven van éhes ügyfél, de nincs elég étterem, amelyek ki tudnák szolgálni őket, akkor sok boldogtalan felhasználó lesz.

Ha sok étterem és sok ügyfél van, viszont kevés a futárunk az utcákon, akkor nő a kiszállítási idő, és nem tudunk jó szolgáltatást nyújtani, és persze az sem jó, ha sok az étterem és a futár, de kevesen rendelnek.

Nekünk meg kell teremtenünk az egyensúlyt a három láb között, hogy ne sérüljön az ügyfélélmény, és a lehető legtöbbet tudjuk kihozni a rendszerből. Ehhez napról napra, hétről hétre figyeljük az adatokat - van már ebből jó pár évnyi, így egyre jobban tudunk előre tervezni.

Az például jól látható, hogy a napi rendelésszámra az időjárás van a legnagyobb hatással. Ha esik az eső, pörögnek a rendelések, erre fel kell készülnünk. 

A koronavírus mindent megpörgetett, ami a házhozszállítással kapcsolatos. Mennyire köszön ez vissza az eredményeken? 

A pandémiás helyzet előtt, 2020 elején nagyjából harmincöt alkalmazottunk volt, most százhatvan. Ezer-ezerötszáz futárral dolgoztunk, ma négy- ötezer aktív kiszállítónk van.

2018-ban tizenöt étteremmel startoltunk el, már háromezerötszáz partnerünk van, és tizennyolc városban vagyunk jelen. A fejlődés az indulásunk óta folyamatos, ez okoz néha problémákat, túlterheli a csapatot, persze ez a jobbik fajta nehézség ami egy cég életében előfordulhat.

 

Emelkedtek a szállítási díjak is? 

Nem, ez továbbra is 499 forint, ez az alapdíj, amiért másfél kilométerre szállítunk ki, sőt néhány kerületben még csökkentettük is ezt 250 forintra. Vidéken eleve ennyiért szállítunk ki, ami szerintem egy nagyon jutányos ár. 

Mennyire sikerült felpörgetni az üzletet három év alatt? 

2020-ban a magyarországi árbevételünk jóval meghaladta a hárommilliárd forintot.Amikor elindultak, már volt a piacon egy monopolhelyzetben lévő cég, ami mellett három startup is elbukott ezen a területen. Hogyan sikerült feltörni? 

Amiben mindenképpen jobb a szolgáltatásunk, mint a konkurencia, az az ügyfélközpontúság.

A futárainkat, az éttermeket, és a retail partnereket is igyekszünk a legmagasabb színvonalon kiszolgálni, ebbe nagyon sok energiát és erőforrást invesztálunk. Nagyon jó az IT-platformunk is, rengeteg adattal dolgozunk, ami sokat segít a döntéshozatalban, és a mindennapi munkában is. 

Például? 

Vannak biciklis, motoros, és autós futáraink, a rendszer automatikusan dönt arról, kihez kerüljenek az egyes megrendelések. Ha hosszabb az út, akkor jó eséllyel egy motorosnak adja a feladatot. Ha egy nehezebb csomagról van szó, az viheti az autós, ha viszont rövid távra kell egy ebédet kiszállítani, akkor azt egy bringás kapja. 

Tavaly a Wolt-ba beszállt többek között Lukasz Gadowski, a Netpincér anyacégének, a Delivery Hero-nak az alapítója. Hogyan használják fel a befektetésekből befolyt összeget? 

Az egyik legfontosabb, amin most gőzerővel dolgozunk, egy saját bolthálózat felépítése. Ez lesz a Wolt retail-lába, ehhez tavaly kapott a cég két nagyobb összegű, összesen  670 millió dolláros tőkebefektetést, aminek a nagy részét erre fogjuk költeni.

A Wolt Market olyan lesz, mint egy raktárhálózat, a termékek között lesz élelmiszer, drogériai termékek, minden szóba jöhet, amit az emberek szívesen vesznek meg online. A legnagyobb előnyünk az azonnali kiszállítás lesz, hiszen a legtöbb netes rendelésre legalább két-három napot várni kell, míg kiviszi a futár cég. 

Folytatjuk a vidéki terjeszkedést, és fejlesztjük az alkalmazást is, hogy minél jobb élményt nyújtson. Emellett dolgozunk egy delivery as a service modellen, amelyet webshopok vehetnek majd igénybe. Az előny, amit nyújtani tudunk nekik, az ebben az esetben is a gyors kiszállítás. A rendszer maga egy teljesen automatizált, integrált része lenne a saját webshopunknak. 

Idén nem csak a magyar leányvállalatot irányítja, hanem felel az egész közép-európai régióért. Milyen feladatokkal jár ez? 

Ez annyit jelent, hogy a magyar cég élére kerestünk egy új ügyvezetőt és immár a többi ország ügyvezetőivel dolgozom azokon a stratégiai kérdéseken ami adott helyen a legfontosabb. A mindennapokban ez egy új és érdekes kihívás, mivel nagyon sok újdonsággal készülünk ahogy már említettem.