ChocoMe: Az arannyal dekorált csokijaink eladása nem csökkent a járvány alatt
InterjúHa nem szól közbe a koronavírus-járvány, akkor a chocoMe nettó árbevétele idén meghaladja az egymilliárd forintot. De közbeszólt, megszakítva ezzel a mindössze tíz éve alakult, ez idő alatt pedig a nemzetközi piacon is ismertté és elismertté vált magyar csokoládémanufaktúra évi 20-40 százalékos növekedését. Mészáros Gábor, a chocoMe alapító-tulajdonosa szerint ezen a piacon is mindinkább meghatározó az online értékesítés.
Mennyiben érintette a koronavírus-járvány a chocoMe-t?
Elég masszívan: áprilisban 91, májusban 70 százalékos volt a forgalomcsökkenés, de még júniusban is csak körülbelül a felét értékesítettük az ilyenkor megszokott mennyiségnek. Tehát látszik egyfajta visszanövekedési tendencia, de messze elmarad az ilyenkor szokásos forgalomtól.
Mit jelent ez mennyiségben, illetve értékben?
A chocoMe nem csak itthon, de nemzetközi szinten is a legnagyobb a többi csokoládémanufaktúrák között van, a XIII. kerületi üzemünkben készült táblás csokoládé és drazsé mennyisége tavaly meghaladta a száz tonnát.
Máskor csúcsidőben, vagyis szeptember és nagyjából április vége között átlagosan napi 7-8 ezer tábla csokoládét készítünk. Március közepe óta azonban fél-egy napot, ha megy az üzem.
Tavaly még úgy nézett ki, hogy 2020-ban a chocoMe nettó árbevétele meghaladja az egymilliárd forintot. Most azzal számolunk, hogy nagyságrendileg a tavalyi nettó árbevételünk felét tudjuk megcsinálni, legjobb esetben a 60 százalékát. Ezzel körülbelül négy évet lépünk vissza az árbevétel tekintetében.
A chocoMe exkluzív csokoládékat gyárt és forgalmaz, a vevői nem árérzékenyek. Miért mégis ez a drasztikus visszaesés?
A legnagyobb károkat az okozta, hogy gyakorlatilag megszűnt a turizmus. Mi 70 százalékban külföldön értékesítünk, 21 nemzetközi repülőtéren vagyunk jelen, viszont a duty free üzletek jelentős része még jelenleg is zárva van, hiába indult el az utasforgalom.
A repterek mellett itthon és külföldön is főként az idegenforgalmi szempontból frekventált helyeken, szállodákban, shopokban, ajándékboltokban kaphatók a chocoMe termékei, amelyek szintén a betérő turistákból élnek, gyakorlatilag ez a forgalom is lenullázódott.
A vásárlóink számára valóban nem az ár az elsődleges szempont, de még a webshopokon keresztüli értékesítés is minimális volt az elmúlt hónapokban. Ennek az is az oka, hogy a mi csokoládéinkat nagyon sokan ajándéknak veszik, úgy is hirdetjük, hogy ez nem csak egy csokoládé, hanem egy exkluzív gourmet ajándék, ami azon kívül, hogy szemet gyönyörködtető, a beltartalma is magas minőséget képvisel. Most azonban senki sem járt vendégségbe, még a rokonságot sem nagyon látogatták az emberek. A koronavírus-járvány amúgy is – reméljük, csak átmenetileg – egészen megváltoztatta a vásárlói szokásokat, a mindennapjaink nem a luxuscikkek felhalmozásáról szóltak, a fogyasztók ösztönösen átkapcsolnak ilyenkor túlélő üzemmódra.
Mivel tudják mérsékelni a veszteségeiket?
A cégnek összesen 26 alkalmazottja van, és a munkatársaink közül senkit nem küldtünk el, de természetesen nem tudunk teljes fizetést adni, még az állami támogatás igénybe vétele mellett sem.
De hiszünk abban, hogy ez egy átmeneti állapot, és sokkal fontosabb, hogy amint normalizálódik a helyzet, a megszokott magas nívón tudjunk dolgozni. Sem ebben, sem abban nincs kompromisszum, hogy a legjobb alapanyagokat használjuk fel. A francia Valrhona, Michel Cluizel, Cacao Barry és a belga Callebaut csokoládégyártó vállalatok 100 százalék kakaóvaj tartalmú, felsőkategóriás csokoládé alapanyagaival dolgozunk, de nem csak a csokoládéból, másból is felső kategóriásat használunk: a mogyoró piemontei, a pisztácia brontei, a mandula avolai, és mi nem kandírozott, hanem liofilizált, vagyis fagyasztva szárított gyümölcsöket használunk, valamint virágszirmokat.
Emellett pedig ehető 23 karátos aranyat, aminek ugyan gasztronómiai értéke nincs, viszont érdekes módon ez alatt a néhány hónap alatt az ehető arannyal dekorált csokoládék eladása egyáltalán nem esett vissza. Alig gyártottunk néhány ezer tábla csokoládét az elmúlt időszakban, annak viszont egy jelentős része ez a fajta csoki volt.
Rájöttek ennek az okára?
Nem tudjuk, mi volt az oka, talán, hogy más cég nem igen gyárt ilyet, mi ezzel a kezdetektől tarolunk, holott egyáltalán nem olcsó.
De az ehető arany is nagyon drága, egy 3 grammos üveg 450 euró, vagyis 50 ezer forint grammja, miközben még a színarany grammja is csak 18 ezer forint körül van most.
A csokoládéra szórt aranypelyheket Oroszországból szerezzük be, évente több kilogrammot használunk fel belőle.
Van még olyan termékük, amit megkímélt a járvány?
Mindenből jelentős a visszaesés, de van két drazsénk, amelyek nagyon népszerűek. Az egyik egy végtelenül egyszerű termék, mégis abból adják el a legtöbbet mindenhol: egy liofilizált málnaszemet fehér csokoládéval vonunk be, majd kívülről finomra porított málnadarabokkal fedjük. A másik egy sokkal összetettebb drazsé, avolai mandula szőke csokoládéval drazsírozva. Ez igen rafinált – nem véletlenül Raffinée nálunk a drazsék elnevezése –, mert az alap egy olyan fehércsokoládé, amiben karamellizálva van a cukor, ezért egy kicsit kekszes jellegű.
Ebbe a szőke csokoládéba egy leheletnyi Guérandó sót keverünk, ez egy magas ásványi anyag tartalmú, vakítóan fehér só, hogy tompítson a fehér csokoládékra jellemző édes ízen. S hogy az egésznek még roppanósabb textúrája legyen, hántolt ostya törmeléket keverünk a krémbe, és ugyanebbe az ostyába hempergetjük meg a drazsét. A több tucat nemzetközi versenyeken díjnyertes termékünk közül ez az egyik, amire nagyon büszkék vagyunk.
A chocoMe egyik legnagyobb fegyvere a kezdetektől az innováció, hiszen egy egészen egyedi termékpalettát sikerült megalkotni. Rákényszerülnek-e most arra, hogy ezen változtassanak?
Mindig is azt gondoltam, hogy csak az innováció az, amivel ott tudunk lenni a nemzetközi piacon, ott is a legjobbak között. Nagyon rövid idő alatt jutottunk el oda, hogy nem követjük, hanem diktáljuk a divatot, minket figyelnek azok, akik arra kíváncsiak, mit lehet kihozni egy csokoládétermékből. Ez főleg annak köszönhető, hogy folyamatosan játszunk az ízekkel, az alapanyagokkal és a csomagolóanyagokkal, hiszen a beltartalomnak és a csomagolásnak erősítenie kell egymást. Az újítás a mai napig meghatározó, eddig jellemzően kétévente jelentünk meg egy-egy új termékkategóriával, illetve Valentin-nap táján. A termékfejlesztés egy soha véget nem érő folyamat, hiszen mindig lehet újat tanulni, folyamatosan fejlődik ez a szakma, akár az alapanyag-használatot, akár a technológiát nézzük. Ugyanakkor a Covid-válság miatt sok termékinnovációt eltoltunk, és inkább kisebb költségből megoldható fejlesztésekkel próbálunk meg a piacra lépni az új csokoládészezon kezdetekor.
Ez mit jelent?
A termékfejlesztéseink egyik ága a jelenlegi piaci körülményekhez igazodik, egy meglevő termékünket pozícionálunk egy elérhetőbb árkategóriába. Ez nem azt jelenti, hogy az alapanyagok minőségén spórolnánk, de úgy terveztünk át egy csomagolást, hogy kisebb kiszerelésben, elérhetőbb áron adjuk ki a Petit termékcsalád bizonyos tagjait. Emellett volt időnk áttervezni, strukturálni az internetes értékesítést, és a jövőben sokkal nagyobb szerepet szánunk ennek a területnek. Terveink szerint már július második felében egy megújult, frissített weboldallal jelentkezünk.