Darvas Zoltán: Ha az idei évet nullszalldósra kihozzuk a szállodákkal, elégedett leszek
InterjúHarminc éve vagyok a szakmában, de hogy ennyire ne lássuk, hogy mi várható a szezonban, még sosem volt - nyilatkozta a növekedés.hu-nak Darvas Zoltán a mátrafüredi Avar, a siófoki Panoráma és a gárdonyi Nautis Hotelt üzemeltető Aranypart csoport tulajdonos ügyvezetője. Mint elmondta, készülnek ugyan a nyitásra, de ehhez semmiféle ajánlást nem kapnak, így maguk határozzák meg a betartandó higiéniás szabályokat.
Hogyan érintette Önöket a koronavírus-járvány?
Három szállodánk van, mindet be kellett zárni március közepén. Egyre több lett a lemondás, nem volt értelme nyitva tartani. A bezárás azért különösen fájdalmas, mert február 28-án nyitottuk meg a mátrafüredi Avar Hotelt, elkezdünk a próbaüzemet. Elképesztő beruházás volt, teljes felújítás, hosszú évekig tartott, épp megnyitottuk és március 15-én pedig be kellett zárni. A Velencei-tónál található Nautis idén lett 10 éves, előtte egy hónapra ezt is bezártuk teljes felújításra. Március elején megnyitottuk, majd rá két hétre itt is zárni kellett. A siófoki Panoráma hotelben pedig tavaly tűz volt, szintén fel kellett újítani, épp megnyitottunk, majd zártunk.
Mátrafüredi Avar Hotel
A Szállodaszövetségtől vagy bármilyen érdekképviselettől kaptak valamilyen segítséget, vagy útmutatót, hogy mit érdemes tenni? Hogy vészeljék át a járvány okozta gazdasági problémákat?
Nem, senkitől nem kaptunk semmilyen útmutatás. Teljesen váratlanul ért minket is a járvány. Én például pont Amerikában tartózkodtam március elején. Ott már kaptam hírt arról, hogy visszamondanak rendezvényeket, de nem volt világvége hangulat. Majd hirtelen begyorsult minden. Mi is válságstábot hoztunk létre, hiszen folyamatosan érkeztek a lemondások. Ami minket érzékenyen érintett az a rendezvénypiac, a konferenciák lemondása.
Átfoglalták vagy teljesen lemondták a konferenciákat?
Sokan teljesen lemondták. De néhány esetben az őszi időszakra áttettük a rendezvényeket.
Önök három frekventált turisztikai helyszínen is üzemeltetnek szállodát, volt bármelyik területen valamilyen egyeztetés a szállodák között, hogy egységesen mit csinálnak?
Nem semmilyen. Mindenki azt csinálta, amit jónak gondolt. Persze lenne erre azért igény, most beléptem egy Facebook csoportba, ahol mindenki írja, hogy valamilyen összefogás kellene, de arra nincs válasz, hogy az milyen legyen és hogy csináljuk.
Az újranyitás kapcsán sincs semmiféle ajánlás, egyeztetés a Szállodaszövetségen belüll?
Már lehetett hallani, hogy enyhítések jönnek, ezért mi magunk kidolgoztunk egy protokollt, hogy mit csinálunk, mit várunk el a vendégektől a biztonságos újranyitás érdekében. A szövetség a mai napig nem küldött nekünk semmiféle útmutatót, ajánlást az újranyitásra, szóval ebben eléggé magunkra voltunk hagyva. Mi kidolgoztunk egy intézkedési tervet, de talán kicsit szigorúak is voltunk. Például először úgy gondoltuk, hogy nem lesz svédasztal, csak tányéros felszolgálás. A tálaló eszközöket ugyanis nem foghatja meg egymás után többszáz ember. De elálltunk ettől, mert a magyar vendég szeret enni. Így majd a kollégáink szedik a svédasztalnál az ételeket. Az asztalokat széjjel húzzuk és ha több a vendég, akkor a konferenciatermekben is svédasztalt csinálunk. A fürdőkben az egyszerre benn tartózkodók létszámát fogjuk korlátozni. Maszk viselését írtuk elő a közösségi helyiségekben, de ezt is visszavettük, mert ha valaki elmegy pihenni, nem maszkban akar mászkálni a szállodában. Egyelőre semmiféle speciális, ránk szabott támogatásról sem értesültem az újranyitás kapcsán.
Siófoki Panoráma Hotel
A leállás alatt el kellett bocsátani embereket?
Az ágazatban nagy elbocsátások vannak. Én nem küldtem el embereket, mert bíztam benne, hogy hamarosan újranyithatunk és nem akartam, hogy pont addigra ne legyen személyzet. Az tényleg katasztrófa lett volna. Ezért mindenkit megtartottam.
Önök élnek a munkahelyvédelmi bértámogatással?
Igen, beadtuk az egyik szállodánkra. Most lényegesen egyszerűbb lett az adminisztráció, mint korábban, és a feltételek is kedvezőbbnek tünnek. Bár hozzáteszem, nálam most nem 4 vagy két órában dolgoznak a kollégák, hanem nem dolgoznak egyáltalán. Ha megkapjuk a támogatást, akkor a másik szállodára is beadom. A frissen nyílt Avar esetében sajnos nem tudom igénybe venni, mert legalább fél éves működés kell, és mi az üzemeltető céget, amelyben a munkatársaim állományban vannak, idén januárban alapítottuk meg.
Önnél hányan dolgoznak?
Nagyságrendileg százan.
Okozhat egyeseknél létfenntartási problémát ha elbocsátási hullám lesz a szektorban?
Mindenképp. Nálam is a takarítók, mosogatók, a kisegítő személyzet számára tényleg létkérdés, hogy megkapják a fizetésüket. Náluk a fizetéscsökkentés sem jöhet szóba, mert abból már nem tudnának megélni.
Készül a nyitásra?
Érdekes helyzet ez, mert jogilag nem voltunk bezárva, tehát minket erre nem köteleztek. Bezártunk, mert nem volt vendég. De igen készülök a nyitásra, úgy gondoljuk, hogy a pünkösdi hétvégén már mindhárom szállodánk üzemelni fog.
Érdeklődők vannak már?
Sajnos nem nagyon veszem észre, inkább még mindig lemondások jönnek.
Velencei-tó, Nautis Hotel
A belföldi turizmus beindulhat idén nyárra?
Őszinte leszek, közel 30 éve a szektorban dolgozom, de ilyen sötétben még pályafutásom alatt nem jártam. Próbálok okos lenni, próbálok előre menni, olvasni, mindenkivel beszélni, de nem tudom megjósolni, kiszámítani, hogy mi lesz. Talán normálisan tényleg arra lehetne számítani, hogy belföldön maradnak az emberek, és lehet, hogy megrohamozzák a szállodákat, de az is lehet, hogy nem. A szálloda akárhogy nézzük, tömeget kezel és emiatt most veszélyes üzem. A hotelekben rengeteg ember találkozik. Ezért másképpen kell majd csinálnunk mindent, mint eddig. Képzelje el, hogy kinyitunk esetleg tele vagyunk foglalással, majd valakit koronavírussal diagnosztizálnak. Bezárják a szállodát? Vagy csak a személyzetet rakják karanténba? Mit csinálok a foglalásokkal? Rengeteg a kérdőjel a szezon kapcsán, bele sem merek gondolni az ilyen esetekbe.
Ön szerint lesznek olyan szállodák, akik ezt nem fogják túlélni?
Biztos vagyok benne, nagyon sokan.
A bezárási időszakra javasolták, hogy végezzék el a felújítási munkákat. Önök éltek ezzel?
Ezen a tanácson őszintén szólva mosolyogtam. Egyrészt mi minden szállodánknál felújítva vártuk a szezont. Másrészt egy felújítást nem lehet ad-hoc elkezdeni. Azt meg kell tervezni, külső, belső építészeket alkalmazni. Emellett bármilyen pénzt is biztosítanak rá, önrész azért kell, és nem hiszem, hogy most erre fogják a szállodások a meglévő pénzüket fordítani, amikor a túlélés a tét. Negyedrészt pedig ha éppen hirtelen nyitás van, akkor ne nyissunk ki, mert épp felújítunk?
Összességében milyen évet vár 2020-ra?
Szeretném a szállodákat idén nullszaldóra vagy egy kis nyereségret kihozni. Ennek már nagyon örülnék. De nagyon nehéznek látom az évet.