Decathlon vezér: Nincs még egy ország, ahol olyan nagy lenne a piaci részesedésünk, mint Magyarországon

Interjú2021. máj. 1.D.J.

Az osztrákok hatszor többet költenek sportszerekre, mint a magyarok. Míg nálunk az emberek 50 százaléka egyáltalán nem végez testmozgást, addig Ausztriában a lakosok 73 százaléka űz valamilyen sportot – mondta el a növekedés.hu-nak Pósfai Gábor, a Decathlon ausztriai országigazgatója.

Mielőtt az osztrák leánycég élére került volna, a Decathlon kétszer is megpróbált Ausztriában terjeszkedni. De mindkét alkalommal sikertelenül. Mi volt a probléma?

Komoly kihívást jelentett, hogy új cégként nehéz lett volna labdába rúgni a régi piaci szereplők mellett. Hisz, amikor a Decathlon meg akart jelenni az országban, a nyugati szomszédunkban már 300 Intersport és 250 Gigasport üzlet működött.

Emellett a legtöbb közép-európai országhoz képest a költségek is jóval magasabb voltak.

Nem csak a bérek, de például az ingatlanárak vagy adott esetben a marketingköltségek is.

Mi változott meg? Hogy sikerült harmadjára sikeresen betörni az osztrák piacra?

Az országigazgatóknak már korábban is volt rá lehetőségük, hogy az üzleti modellt a helyi viszonyokhoz igazítsák. De 2014-2015 után még nagyobb szabadságot kaptak a helyi vezetők.

Többé például nem volt elvárás, hogy a Decathlon üzletek feltétlenül a külvárosban nyíljanak.

Akár kisebb belvárosi boltokat is ki lehetett alakítani. De ettől kezdve az üzleti modell más elemét is jobban adaptálni lehetett.

A korábbi kihívások viszont még mindig fennálltak. Továbbra is egy telített, drága piac volt az osztrák. Hogy sikerült mindezt kezelni?

Hosszú lenne mindezt részleteiben átvenni, ezért csak pár példát említenék. Azután, hogy 2018-ban elindult az online értékesítés és megnyílt az első bécsi áruház, az első évünkben a szokottnál többet költöttünk marketingre. Emellett komoly figyelmet szentelnünk rá, hogy az eladók többségében helyiek legyenek, akik kellően felkészültek és érdemben tudnak segíteni a vásárlóknak.

Az árazási politikánál figyelembe kellett venni, hogy Ausztriában ha valami túl olcsó akkor rögtön azt gondolják róla, hogy nem elég minőségi.

Itt azért kiemelném, hogy az osztrák piacnak nem csak kihívásai, de előnyei is vannak. Hisz az Európai Unióban az osztrákok költik a második legtöbbet sportszerekre.

Ha jól tudom, néha Ön is beszokott állni az eladók közé.

Igen bár én ebben nem látok semmi különlegeset. Fontos, hogy egy vezetőnek megfelelő rálátása legyen a saját cégére, ahogy az is, hogy ne veszítse el a realitásérzékét. Ebben pedig segít, ha egy kereskedelmi cég ügyvezetőjének nem esik le a karikagyűrű az ujjáról, ha be kell állni az eladók közé. Ez a csapatot is motiváltabbá teszi. Korábban is volt, hogy néha kivettem a részem az eladásból, amikor még a magyar leánycég élén álltam. Nálam mindig ez volt a megszokott.

Hol tart most az osztrák Decathlon? Milyen hatással volt az üzletre a járvány?

A járvány kipattanása óta négy lezárást is megéltünk. Ám annak ellenére, hogy a bécsi áruházunk tavaly összesen 3 hónapig zárva kellett tartson, több forgalmat termelt, mint 2019-ben. Jó húzásnak bizonyult, hogy a kezdettől nagy hangsúlyt helyeztünk az online értékesítésre.

Az utóbbi hónapokban az eladások feléért a netes áruházunk felelt.

Láthatóan beindult egy piaci átrendeződés. Azok a versenytársaink, akik nem léptek az e-kereskedelem felé most nehéz helyzetbe kerültek. Több cég is kénytelen volt üzleteket bezárni.

Mi viszont tavaly két új áruházat is nyitottunk: egyet a fővárosban egyet pedig vidéken. A következő években komoly növekedéssel számolunk. Tavaly az árbevételünk 20 millió euró volt. Idén viszont már 43 milliós, jövőre pedig 80 milliós forgalomra számítunk.

A tervek szerint 2022 végére már 7 áruházunk lesz Ausztriában.

Belülről látta a magyar és az osztrák leánycéget is. A két országban mi a különbség a dolgozók, illetve a vásárlók között?

A céges környezetben nincs érdemi eltérés, csupán kis különbségek. Az osztrák munkavállalók jobban szeretik, ha minden konkretizálva van egy cégnél. De ez se nem előny, se nem hátrány. Helyzete válogatja. A magyar dolgozók mindenesetre egyértelműen rugalmasabbak.

Ami a vásárlókat illeti: az osztrákok hatszor többet költenek sportszerekre, mint a magyarok.

Míg nálunk az emberek 50 százaléka egyáltalán nem végez testmozgást, addig Ausztriában a lakosok 73 százaléka űz valamilyen sportot. Vásárlóként nagyon tudatosak: szeretik tudni, hogy mi hogyan lett előállítva, vagy hogy melyik termék miből készült. A kerékpározás, a síelés és a vízisportok különösen népszerűek errefelé, ezért az ezekhez köthető áruk kifejezetten jól fogynak.

Ausztriában viszont a fitnesz nem kap olyan kiemelt figyelmet, mint Magyarországon.

Minek köszönhető, hogy nálunk a Decathlon toronymagasan a piacvezetővé tudott válni?

Amikor a Decathlon megjelent, Magyarországon szinte nem is volt konkurencia. A legtöbb vásárló, ha sportszert akart venni kénytelen volt a drága szaküzletekben vagy a piacon vásárolni. Jó ár-érték arányú termékekkel nagy mennyiségben a Decathlon jelent meg először. Kifejezetten jókor sikerült belépni a piacra.

Talán ennek is köszönhetően, nincs még egy ország, ahol a Decathlonnak olyan nagy lenne a piaci részesedése, mint Magyarországon.