Eljön majd az idő, amikor robotokkal fognak állásinterjúzni, vagy már itt is van?
InterjúA HR területén egyre jobban hódít a mesterséges intelligencia. Az AI alapú algoritmusok új generációja képes figyelembe venni az emberi viselkedést, a toborzás során lehetővé teszi az elfogultság kiküszöbölését, átveszi az unalmas, időigényes feladatokat és kibővíti az emberi képességeket – állítja Baltay Kristóf, a ChatBoss társtulajdonosa és korábbi ügyvezetője.
A HR elég összetett feladatkör. Nem túlzás ezt egy gépre bízni?
Ami nem rég a tudományos fantasztikus irodalmat gazdagította, ma már üzleti tény. Mára a robotok mindennaposak az életünk minden területén, az algoritmusok egyre nagyobb szerepet játszanak a hétköznapjainkban még ha nem is gondolnánk. Csak pár ismert nevet említve Alexa, Siri, Google, Amazon, Tesla.
A robotika, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás legújabb fejleményeivel a technológia nemcsak olyan dolgokat lát el, amelyekről azt gondoltuk, hogy csak az emberek tehetik meg, hanem egyre inkább emberfeletti teljesítményszinteken is képesek. Néhány robot, amely sokkal rugalmasabb már olyan feladatok elvégzésére is képes, amelyeket korábban a gépek számára túl nehéznek gondoltak, mint a hamburger készítés vagy a gyógyszerek gyógyszertárakban történő kiadása. A jövőnk az Emberek és Gépek közötti együttműködésről szól.
Milyen területeken tudja egy HR-es feladatait átvenni a mesterséges intelligencia?
Valójában a HR arénában az AI több szempontból meghatározó lehet, ezek az unalmas, időigényes feladatok automatizálása, az emberi képességek bővítése és az emberi funkciók felerősítése. Gyorsabb lehet például az előszűrés és a jelölt lista kialakítása, valamint megspórolható az első interjú szervezésére és a gyakori kérdések megválaszolására fordított idő. Ezzel egy átlagos, 300 fős munkavállalói állománnyal rendelkező cég még havi tíz nyitott pozíciót számolva is százezreket takaríthat meg a toborzó alapbéréhez viszonyítva.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
Eddig a toborzás és a belső kommunikáció, valamint a tudásmegosztás azok a területetek, ahol a mesterséges intelligencia-megoldások a leghatékonyabbak. Egyre több olyan cég van, akik mesterséges intelligencián alapuló megoldásokkal célozzák meg a HR-t. Szolgáltatásaik között kínálnak megoldásokat: előszűrésre, toborzásra, interjúra, on-off boardingra vagy coachingra. Néhány konkrét példát említve a prediktív humántőke-menedzsmentet segítik a viselkedési elemzéssel működő eszközök, ezek olyan AI alapú algoritmusok új generációja, ami figyelembe veszi az emberi viselkedést olyan hatékonyabb folyamatok felépítéséhez, amelyek jobban képesek megjósolni és módosítani a munkahelyi és szervezeti viselkedést.
A mesterséges intelligencián alapuló toborzás lehetővé teszi az elfogultság kiküszöbölését. Azok a szervezetek, amelyek, támogatják a munkavállalói sokszínűséget, hamar a legvonzóbb munkaadói márkává válnak.
Az AI-alapú gamifikáció biztosan bekerül a tanulási modulokba, mert ezek a szórakozás és a játék során megélt győzelem lényeges elemeit adják hozzá az egyébként sokszor unalmas, száraz tanulási folyamatokhoz.
Az intelligens chatbotok megváltozttják a HR interakcióját a jelöltekkel és az alkalmazottakkal. A chatbotok minősége folyamatosan javítható, alkalmazásuk sok időt szabadít fel a HR-csapatok számára, és hatékony információáramlást biztosít.
Mennyire terjedt el mindez világszerte, és mi a helyzet Magyarországon?
Nemzetközi szinten a HR vezetők már aktívan keresik és alkalmazzák a gépi tanulás és az AI eszközöket. A trendeket követve némi fáziskéséssel, de mára hazánkban is egyre több szakember foglalkozik a témával.
A Personnel Today adatai szerint a vállalatok közel 40% -a az emberi erőforrásokhoz kapcsolódóan használja az AI valamilyen formáját. A vállalatok többsége arra számít, hogy a pandémiás válság miatt egyre aktívabban folytatódik az AI adta lehetőségek kihasználása. A nemzetközi trendek sajnálatos mód messze túlmutatnak a magyarországi környezetben tapasztaltaktól. Egy 2020-as országos HR felmérés azt mutatta, hogy a hazai cégek csupán 17%-a nyitott a HR digitalizációjára.
Mitől függ az átállás sebessége?
A HR területén az automatizálás nem fog egyik napról a másikra történni. Öt kulcsfontosságú tényező befolyásolja az ütemet, az első a műszaki megvalósíthatóság, mivel a technológiát ki kell találni, be kell építeni olyan megoldásokba, amelyek automatizálják a konkrét tevékenységet. A második a megoldások kifejlesztésének és bevezetésének a költsége. Harmadik a munkaerő-piaci dinamika, beleértve az emberi munka kínálatát, keresletét és költségeit az automatizálás alternatívájaként. Negyedik a gazdasági előny, amely magában foglalhatja a HR területen releváns volumen növekedést, minőség javulását, valamint a munkaerőköltség-megtakarításokat. Végül a szabályozási és társadalmi elfogadottság még akkor is befolyásolhatja a robotika adaptálását, ha ennek vitathatatlan üzleti értéke van. Becslések szerint évtizedekbe telik, amíg az automatizálás adta lehetőségeket maximálisan ki fogjuk használni.
Az Önök cége chatbotokat gyárt. Mekkora potenciál van ebben?
A ChatBoss Team 2018 decemberében alakult és általános Chatbotok fejlesztésével indult. Hamarosan felmérte a cég, hogy a HR területén hatalmas igény és piaci rés jelentkezett. A magyarországi alapítású, de mára sikeres nemzetközi projekteket megvalósító Chatboss olyan termékekel lett ismert a piacon, ami a vállalati belső HR operációs folyamatok, a kiválasztás és a tudásmegosztást segítik. Több terméke is díjat nyert a HR Best országos versenyen, és ma már a piac egyik jelentős szereplője. A teljesség igénye nélkül olyan ügyfelei vannak, mint az Audi, Knorr Bremse, WHC, PWC, EON, HBO, Attrecto és még sorolhatnám.
Kicsit előretekintve a jövőbe milyen irányban folytatódnak a fejlesztések?
A pandémiából való kilábalást követően elsők között a Chatboss a Facebook további integrációjával szeretné a kiválasztást segítő termékeit továbbfejleszteni. Továbbá feltett szándék, hogy a chatbotba épített, logikai, pszichológiai és készségfejlesztő tesztek által még szélesebb szolgáltatást nyújtson ügyfelei számára.