eMAG-vezér: még évekbe telhet, mire nyereségesek leszünk

Interjú2022. jún. 7.Devecsai János

Jelenleg a beruházások időszakát éljük a hazai e-kereskedelemben: a logisztikától a HR-ig számos területen komoly beruházásokat viszünk végbe, ami elviszi a nyereségünket - mondta el a növekedés.hu-nak Várkonyi Balázs, az eMAG ügyvezetője.

A COVID-járvány lecsengése milyen hatással van az e-kereskedelmi piacra? 

A pandémia alatti időszak értékelését megnehezíti, hogy rögtön a járvány után egy újabb krízis ütött be a háború képében. A COVID alatt mindenesetre sok új vevő jelent meg az e-kereskedelemben. Az egyik fő célunk pedig tavalyhoz hasonlóan idén is az, hogy az alkalmi vásárlók rászokjanak az online vásárlásra és a netes boltok látogatása az eddigieknél is jobban beépüljön az életükbe.

Ágazati szinten hogyan hat az ukrán háború az online boltokra?

Legyen szó akár a chiphiányról vagy a nyersanyagproblémákról, számos olyan tényező hat most a piacra, ami miatt a teljes kereskedelemi torta mérete stagnálni vagy csökkenni fog idén. Ám az e-kereskedelemben még mindig komoly növekedési potenciál van,

így ennek az időszaknak is mi, online kereskedők lehetünk a nyertesei.

Mit jelent ez a számok szintjén? A COVID-járvány elején óriásit nőtt a netes boltok forgalma.  Mekkora növekedés várható az idén?

A 2020-ban realizálódott közel 30-40 százalékos növekedésre, idén már nem lehet számítani: a tavalyihoz hasonló 10-20 százalék körüli bővülés várható a 2022-es évben.

A költségek egyre inkább nőnek. Ez miként hat az eMAG-ra?

Piacvezetőként az eMAG óriási raktárkészlettel dolgozik, ezért mi nem vagyunk annyira kitéve a piaci kockázatoknak, mint más szereplők - persze az áremelkedéseket teljesen persze mi se tudjuk elkerülni. Összességében elmondható, hogy az online boltok kiadásai nagyobb arányban nőnek, mint ahogy a fogyasztói árak emelkednek. A verseny ugyanis roppant kiélezett a netes áruházak között:

egyes szereplők az árak viszonylagos alacsonyan tartásával igyekeznek piacot szerezni. Persze ebből a helyzetből főleg a kevésbé tőkeerős cégek jönnek majd ki rosszabbul.

Mekkora részt hasít ki itthon az online a teljes kereskedelmi tortából?

Ez az arány tőlünk nyugatabbra lévő országokban akár  a 20 százalékot is eléri. A GKID tavalyi számai alapján itthon viszont a kérdéses mutató 10,4 százalékon áll, tehát még bőven van tér a fejlődésre. Főleg a napi fogyasztási cikkek, az élelmiszeráruk vagy a divatcikkek terén van még helye jelentős bővülésnek.

Az e-kereskedelem teljes tavalyi forgalma 1203 milliárd forintos volt Magyarországon, az eMAG-Extreme Digitalhoz piacvezetőként az e-kereskedelmi szegmensnek úgy az ötöde tartozik.

Az eMAG-nak van nyeresége?

A COVID első éve rendhagyó volt, mivel a kijárási korlátozások nyomán keletkező komoly extra bevételnek hála szinte minden online kereskedő szert tett némi profitra - tavaly viszont kiderült, hogy ez az állapot csak ideiglenes. Jelenleg a beruházások időszakát éljük a hazai e-kereskedelemben:

a logisztikától a HR-ig számos területen komoly beruházásokat viszünk végbe, ami elviszi a nyereségünket.

A következő évek még arról szólnak, hogy ki mennyit tud invesztálni ebbe a piacba.

Mikorra várható, hogy nyereségessé tudnak válni?

Amikor eldőlt, hogy az eMAG és az Extreme Digital fúziója létrejön, akkor azzal számoltunk, hogy 4-5 év múlva válunk majd nyereségessé. Most vagyunk ennek a tervnek a második évében.

Mik a legnépszerűbb termékfajták az eMAG-on?

Bár gyorsan nő a kereslet a játékok, a divatcikkek és az FMCG termékek iránt is, az eladott áruknak még mindig úgy a 65-70 százalékát a műszaki cikkek teszik ki.

Az Amazon vagy más nemzetközi multiknak a hangsúlyosabb hazai megjelenése esélyes a közeljövőben?

Vannak olyan nagy szereplők, főként a közép-kelet-európai régióban, akik úgy akarnak erősödni, hogy Magyarországon is megjelennek - hamarosan például a német Zalando márka fog itthon debütálni. Ezek az új versenyzők akkor tudnak igazán labdába rúgni a már piacon lévő hazai e-kereskedők mellett, ha komoly infrastrukturális és logisztikai fejlesztéseket hajtanak végre.

Ezek viszont jelentős költségekkel járnak. Az új belépőknek Magyarország nem egy könnyű pálya, mert a miénk már egy viszonylag érett piacnak számít.

A multik megjelenése főleg a kereskedelemmel foglalkozó kis- és középvállalkozásoknak jelentenek komoly kihívást.

Miért?

Az eMAG Marketplace-hez hasonló modellben egyre több nagy online áruház működtet saját piacteret, ahol a nagyvállalatok mellett kis- és közepes cégek is árulhatják a termékeiket. Mi egy olyan hazai szereplőként, amely magyar irodával és raktárakkal működik a magyar kereskedelmi partnereket erősítjük.

Ám amikor idejön egy német vagy egy lengyel multi akkor ők hozzák a saját partnerhálózatukat és megpróbálnak új piacot szerezni a külföldi kereskedőiknek.

A kis hazai szereplőket ez természetesen érzékenyen érintheti. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyre éleződő piaci versenyben sokat segíthet a KKV-knak a fennmaradásban, ha nem csak önerőből próbálják felvenni a versenyt a külföldi konkurenciával, hanem csatlakoznak valamelyik piactér modellhez.

Az eMAG többségi tulajdonosa a dél-afrikai Naspers csoport. Úgy tűnik, hogy egy teljesen magyar tulajdonú cégnek itthon nincs igazán esélye az e-kereskedelem területén. Ezt jól látom?

Bár van ebben igazság, azért ez nem teljesen állja meg a helyét. Az a társaság, amely az eMAG-hoz hasonlóan egy nagy generalista céggé akar válni, annak a szükséges fejlesztésekhez roppant sok tőkére van szüksége, ezért ebben az esetben egy külföldi partner bevonása szinte elkerülhetetlen.

Viszont azok a vállalatok, amelyek egy-egy részterületre specializálják magukat, akár 100 százalékos magyar tulajdonban is tudnak sikeresen működni. Erre több jó példa is van itthon.

Az eMAG és az Extreme Digital fúziója nemrég fontos mérföldkőhöz ért. Az Extreme Digital, mint önálló márka megszűnt létezni. Egykori alapítóként milyen érzés volt ezt megélni?

Ez egy adatvezérelt döntés volt: egyértelműen látszott, hogy a vállalatnak így lesz a legjobb. Teljesen azért az Extreme Digital márka nem szűnt meg létezni - inkább bekerült az eMAG ernyője alá, úgy hogy közben a weboldala bezárt. Ez a döntés emocionálisan persze nekem nem volt könnyű, de hamar beláttam, hogy az Extreme Digital úgy tud igazán tovább élni, ha része lesz az eMAG platformnak.