Fenntartható, vegán, etikus – egy magyar márka, ahol hulladékból újrahasznosított anyagból készülnek a ruhák

Interjú2021. máj. 8.Berszán Fanni

A Fanna designer polewear márkánál a fenntarthatóság és a környezettudatosság jegyében hulladékból újrahasznosított, vegán anyagokból készítenek ruhákat. Egyelőre a külföldi vásárlók vannak többségben, de a magyar piachoz is egyre szélesebb körben elérnek.

A Fanna magyar márka körülbelül 2,5 éve indult. Azzal kapcsolatban, hogy mikor fogalmazódott meg Nagy Fanni tervezőben a Fanna ötlete, a növekedés.hu-nak elmondta, már régebben is tervezett designer darabokat, csak ezeknek nem találta meg a piacát. Bár eleinte használt bőrt, egy idő után már csak szabászati bőrhulladékot dolgozott fel. 

A Fanna már szigorúan vegán márka, tehát semmilyen állati eredetű alapanyagot nem használunk.

A termékek többek között újrahasznosított poliamid (ECONYL) anyagból készülnek, amelyet az óceánból és szemétlerakókból származó halászhálók és más nylonhulladékok újrahasznosításával hoznak létre.

A tervező a hétköznapjai során is előtérbe helyezi a fenntarthatóságot, a környezetvédelmet. Nem is lehet kettéválasztani a kettőt - ha így tenne, akkor hitelét veszítené a márkája.

A Fannát leginkább az különbözteti meg a többi sportruházatot illetve fürdőruhákat kínáló márkától, hogy nem korlátozódik a tevékenységük kizárólag az értékesítésre: értéket közvetítenek, etikusan, a lehető legfenntarthatóbb módon gyártanak és vegán termékeket kínálnak. 

A minőségre kiemelt figyelmet fordítanak, olyan darabokat árulnak, amelyek amellett, hogy tartósak, nőiesek és kényelmesek is. Nagy hangsúlyt fektetnek az ügyfél-kommunikációra is, különösképp arra, hogy az ügyfelek a lehető legjobb szolgáltatást kapják az igényeiknek megfelelően.

Ők az elsők, velük tudunk nagyra nőni és a környezetért is többet tenni.

Mindezek mellett társadalmi kérdésekkel is foglalkoznak, például az egyenjogúság kérdésével.

A lényeg, hogy minden „Fanna Nő” legyen boldog és érezze jól magát a bőrében. Bíztatjuk a nőket az önszeretetre és az önismeretre, hogy merjen mindenki önmaga lenni, és azt csinálni, amit szívből szeretne, ne azt, amit a társadalom vagy a környezete elvár tőle.

Nagy Fanninak a jövőre nézve rengeteg új ötlete van, folyamatosan tervezi bővíteni a kínálatot, de csak visszafogott tempóban, mivel akkor tud fenntartható módon működni a márka, ha nincs túl gyakran új kollekció.

Az a fast fashion modell, mi nem ezt követjük, sőt, biztatjuk a követőinket, hogy csak akkor vásároljanak, ha valóban szükségük van rá.

A vásárlók megoszlásával kapcsolatban elmondta, inkább a külföldi vásárlók vannak többségben, de a magyar piachoz is egyre szélesebb körben elérnek. Hozzátette, hazánkban egyelőre nem mutatkozik elég nagy igény a környezettudatos termékekre.

Hogy mennyi előkészület van egy-egy kollekció mögött, attól függ, mennyi a kapacitás.

Mivel állandó gyártási kapacitáshiányban vagyunk, így nehéz új kollekciókat készíteni, mivel nem fér bele a gyártási tervbe. Ha több időnk lenne, hamar elkészülhet, mivel vannak már alap, jól bevált darabok, amelyekből ki lehet indulni.

Az újrahasznosítás érdekében a Fanna ruhákat a gyűjtőpontjaikon le lehet adni, ha már nincs a vevő hasznára. Egyelőre nem sokan élnek ezzel a lehetőséggel, de akik már hoztak vissza ruhát, azokat már újra is tudták hasznosítani.  

A saját szabászati hulladékunkat is feldolgozzuk, újrahasznosítjuk, a műhelyben konkrétan nincs is szemét.

A koronavírus-járvány nem érintette negatívan a cég működését, az elmúlt időszakot maximálisan kihasználták: Nagy Fanni marketinget kezdett tanulni, a vásárlói bázis bővítésén dolgozott, és megalkotta a márka hűségrendszerét is. A márka az új igényekhez is igazodott, otthoni kényelmesebb ruhákat és maszkot is gyártottak.