Itthon nincs elég minőségi kiszállító cég - Saját futárszolgálatot alapít az Extreme Digital

Interjú2019. nov 8.Devecsai János

Magyarországon, de a régió más országaiban sem működik elég kiszállító cég, amelyik minőségi szolgáltatást tud nyújtani. Emiatt végül az Extreme Digitalnál is rákényszerültünk arra, hogy idén saját futárszolgálatot alapítsunk - mondta el lapunknak Várkonyi Balázs, a vállalat alapító ügyvezetője.

Nem félnek attól, hogy az Amazon vagy az Alibaba esetleg előbb-utóbb magyar felülettel is megjelenik itthon és letarolja a hazai e-kereskedelmi piacot? Egyáltalán fel lehet egy ilyen eshetőségre készülni?

Bár az említett két nagy e-kereskedőnek egyelőre nincs magyar felülete, már most is fontos szereplőnek számítanak Magyarországon. A 20 legnagyobb hazai webáruházban az Amazon és az Alibaba is szerepel, akár csak az eBay. Egyes kimutatások szerint Magyarországon a teljes internetes kereskedelmi forgalomnak már a 45 százaléka külföldi webáruházakban bonyolódik.

Többek közt azért is léptünk fúzióra az eMAG-gal, hogy a versenyképességünk növelésével, és a működésünk optimalizálásával közösen fel tudjuk venni a versenyt a nagy nemzetközi szereplőkkel is. Ami kétségtelenül mellettünk szól, hogy a külföldi óriásokkal szemben nekünk vannak helyi üzleteink, a vásárlók személyesen is fel tudják venni velünk a kapcsolatot, mindemellett nálunk a garanciát is könnyebben tudják érvényesíteni.

A logisztikai szakemberek szerint az ágazatuk komoly nehézségekkel küzd. Mi az Önök tapasztalata? Mennyire jelent problémát az áruk kiszállítása?

Két nagy kihívás van előttünk: két éve azzal szembesültünk, hogy a logisztikai csarnokunkban már annyi termék fut át, hogy az árukat nem lehet kizárólag manuálisan kezelni. Amíg naponta csupán négyezer csomag ment át a rendszerünkön, még nem volt probléma. Viszont miután ezt a szintet átléptük, már nem lehetett a logisztikai feladatokat a régi módszerekkel végrehajtani, ráadásul a helyzetet a munkaerőhiány is nehezítette. A jelentősen megnőtt rendelésszám kiszolgálása egy olyan kihívás, amivel egy bizonyos méret fölött előbb-utóbb minden e-kereskedelmi vállalat szembesül. Esetünkben komoly beruházásokat igényelt a megoldás, egyes feladatokat például automatizáltunk. A másik kihívás, hogy Magyarországon, de a régió más országaiban sem működik elég kiszállító cég, amelyik minőségi szolgáltatást tud nyújtani. Emiatt végül az Extreme Digitalnál is rákényszerültünk arra, hogy idén saját futárszolgálatot alapítsunk, amely kifejezetten háztartási nagygépek kiszállítására szakosodott. Jelenleg 15 saját járművel dolgozunk, amelyekkel Pest megyét és Budapestet tudjuk lefedni.

A reklám-pénzeiket elsősorban hol költik el?

Ha tömegelérésről van szó, Magyarországon még mindig megkerülhetetlen a televízió. Ezen túl viszont szinte kizárólag digitális csatornákon költjük el a hirdetési büdzsénket. Az Extreme Digital esetében emellett fontos szerephez jutnak az árösszehasonlító oldalak is. Mivel vásárlóink mintegy 25 százaléka kifejezetten árérzékenynek számít: őket ezeken a szájtokon keresztül tudjuk elérni a leghatékonyabban.

A fúzió mikor ér véget az eMAG-al?

November végéig erre sor fog kerülni. Az egyesülés után öt éven belül meg akarjuk háromszorozni a cég méretét, és egy 300 milliárd forintos forgalmú vállalattá szeretnénk válni.

November 15-én tartják idén a fekete pénteki akciókat. Mekkora forgalom növekedésre számítanak a tavalyi évhez képest?

Arra számítunk, hogy ezúttal a forgalom 25-30 százalékkal fogja felülmúlni a 2018-as eredményünket.

A magas akciók miatt szinte alig van profitjuk a fekete pénteken termelt árbevétel után. Adja magát a kérdés: így miért éri meg?

A Black Friday akár 10 százalékkal is megdobhatja az éves rendelésállomány nagyságát. Egyrészt a nagyobb forgalom miatt jobb pozícióink vannak, amikor leülünk tárgyalni az üzleti partnereinkkel. Másrészt ilyenkor sok olyan ember is vásárol az online áruházunkban, aki egyébként nem szokott a netről rendelni. Így új vásárlókat is tudunk szerezni.