Kenyér, sok munkával, adalékanyag nélkül
InterjúLudwig Klára csaknem negyedszázada indította német férjével közös vállalkozását Solymáron. A Jókenyér Kft. az akkor hazánkban még alig ismert, viszont kifejezetten egészséges rozs- és teljes kiőrlésű kenyér gyártásával indult, ötven négyzetméteren, alkalmazott nélkül. A mai, két és fél milliárd forintos forgalmát modern péküzemükben, kilenc boltjukban állítja elő 160 alkalmazott. Megkérdeztük: mi a siker titka. Honnan a vonzódás a szakmához? Valószínűleg a véremben van. Kisgyerekkorom óta szeretem a frissen sült kenyér illatát. Még iskolába jártam, amikor péntek reggelenként a nagymamámmal együtt hajnalban fölkeltem, hogy együtt gyúrhassuk meg a kenyeret, amit aztán délután közösen sütöttünk ki. Ezt a kenyeret ettük egész héten át, a következő péntekig. A szerelem azóta sem múlt el. Így nem volt kérdés, hogy sütőipari iskolába menjek, amikor a pályaválasztás szóba került. Hogyan jutott eszébe vállalkozást alapítani, ahelyett hogy beálljon egy pékségbe? Kalandos történet. Az érettségi után – bár szüleim egyetemre küldtek volna – solymári sváblányként inkább Németországba mentem bébiszitterkedni, hogy egy kis pénzt keressek. Ott találkoztam egy péküzemben későbbi férjemmel, Ludwig Christiannal, s gyorsan fel is váltottam a bébiszitterkedést tanult szakmámra. Egyetlen nőként unikum voltam negyven férfi között. Aztán a munkakapcsolatból szerelem lett, s miután mindenképpen haza akartam jönni, 1994-ben úgy döntöttünk, itthon alapítunk pékséget. Önök, a Jókenyérnél nem a hagyományos magyar fehér kenyérről ismertek, hanem az itthon kevésbé megszokott teljes kiőrlésű termékekről. Nem volt nehéz elfogadtatni ezeket a termékeket? Dehogynem! A fehér kenyérhez szokott magyar ízlésnek savanyúnak, ragadósnak, nehéznek és nagyon furcsa ízűnek tűntek a solymári német pékség rozs, illetve a teljes kiőrlésű termékei. Ketten, ötven négyzetméteren kezdtük. Az épület alapjait magam ástam ki, mert Christian még Németországban dolgozott, hogy meglegyen az indulótőkénk. Első megrendelőink a szállodaláncok voltak, ahol a séfek értékelték, az ide látogató külföldiek pedig igényelték a rozstermékeket. Baldauf László hűvösvölgyi közértje volt az első bolt, amely rozskenyeret vett tőlünk, aztán elindult a CBA lánc, s akkor már sínen voltunk. A CBA után jött a Kaiser’s majd a többi megrendelő. Minek tulajdonítja a sikert? Szerencsénkre a média akkor kezdett foglalkozni az egészséges táplálkozással, s miután mi hat kenyérrel indultunk, a rozs-, a teljes kiőrlésű magos-, a diós-, a hárommagos-, a napraforgós- és a burgonyáskenyérrel, minden vásárlónk megtalálhatta az ízlésének megfelelőt. Akkoriban versenytárs sem nagyon volt, mint manapság. Amikor pedig már ismertek voltak termékeink, hatalmas előnyt jelentett, hogy a rozs, illetve a teljes kiőrlésű termékek gyártástechnológiája férjem révén nekünk nem jelentett gondot, a magyar pékségekben viszont alig-alig ismerték azt, hiszen nem is tanították annak technológiáját a sütőipari szakközépiskolákban. Az is fontos, hogy termékeink mindig ugyanolyan minőségűek, mert szigorúan betartjuk az előírásokat, hogy kenyereink nem tartalmaznak adalékokat, színezőanyagokat, illetve hogy rászánjuk az időt, amely a jó minőség eléréséhez szükséges: hosszú érlelésű kovásszal, illetve technológiával dolgozunk. Hol tartanak ma? Az első négy-öt évben még magam szállítottam ki megrendelőinknek az árut, aztán ahogy bővült a megrendelők száma, úgy lett egyre több alkalmazottunk, s levették ezt a terhet a vállamról. Az eredeti kis gyártóüzemet 2000-ben nagyobba költöztettük, s mellette megnyílt első üzletünk is. Majd sorra nyíltak boltjaink, de franchise üzleteink is vannak. Jelenleg kilenc saját árusítóhellyel rendelkezünk, s nyolc franchise partnerrel, de hamarosan egy újabb szerződést is kötünk. Amikor 2009-ben Pilisszentivánra költöztünk az új gyártóüzembe, már hetvenen voltunk, ahol ma már száz fölötti létszámmal dolgozunk, összesen pedig 160 alkalmazottunk van. Nagyon fontos, hogy mi megbecsüljük a jó munkaerőt, mert nélkülük nem lehet jó teljesítménye a cégnek. Ma is van 8-10 munkatársunk, aki több mint húsz éve dolgozik nálunk, de a 15 éves törzsgárdatagság is kijár már legalább harminc kollégának. Hány terméket gyártanak? Száz, százhúsz termék szerepel a palettán az igények, illetve az idény függvényében, amelyek jó minőségét az adja, hogy a technológia mellett kiemelten odafigyelünk a megfelelő alapanyagok kiválasztására. Állandó beszállítókkal dolgozunk, s teljes kiőrlésű termékek gabonáit a mai napig magunk őröljük, a péksütemények töltelékét mi magunk főzzük. Ez a minőség záloga. Alapanyagváltás esetén pedig hosszas folyamat, amíg végül bekerülhet a gyártásba az új alapanyag. Manapság persze már annyira automatizált a gyártás, hogy nem is nagyon tudunk belenyúlni a folyamatba. Boltjainkban, illetve franchise partnereinknél a régi, solymári üzemünkben kialakított cukrászatban gyártott, ugyancsak adalékanyagmentes süteményeket is kínálunk.