Kondiparkokkal hódítja meg Amerikát egy magyar cég
InterjúA sportszerek és kültéri kondiparkok forgalmazásával foglalkozó Katker 2005 Kft. a magyar sportélet fejlődésének köszönhetően nagyot nőtt az elmúlt években, most a HEPA által nyújtott Külpiaci Növekedési Támogatás segítségével az Egyesült Államokban készülnek gyárat nyitni és terjeszkedni - tudtuk meg Katona Zoltántól, a cég ügyvezető igazgatójától.
Hogyan sikerült odáig eljutni, hogy reális cél legyen a külföldi terjeszkedés?
Sikerült olyan termékcsaládot kialakítanunk, és nyitni olyan területek felé, amelyekben óriási potenciál van. Ilyen a kültéri kondipark, ezek gyártását is magunk végezzük már öt éve. Ebbe sikerült nagyon jókor, és jó minőségű termékekkel beszállni.
Mekkora piacuk van a sportszereknek Magyarországon és kik jelentik a konkurenciát?
A sportruházat és sportszer- piac a TAO-rendszer bevezetése után kezdett nagyon dinamikusan fejlődni. Megnőtt ugyanis a sportegyesületek vásárlóereje, tudtak profi felszerelést, mezt venni.
Érezhető hatása van annak, hogy a kormány már több mint tíz éve hangsúlyt fektet a sporttevékenységek támogatására, ez különösen a környező országok piacait vizsgálva szembetűnő.
Számunkra nem a sportruházatban utazó multik jelentik a konkurenciát, hanem azok a cégek, amelyek felkeresik a csapatokat, egyesületeket, házhoz viszik nekik a felszerelést. Ebben a szegmensben jellemzően magyarok versenyeznek.
Mennyi most a Katker árbevétele?
Ebben az évben nagyjából négymilliárd forint körül alakul ebből egy másfél milliárdot tesz ki a sportszerek forgalmazása, a többit ma már a kondipark hozza. Tavaly is nagyjából hasonló bevételünk volt,
2011 előtt ennek csupán a töredékét sikerült elérni, a már említett TAO-támogatások pörgették fel a mi árbevételünket is.
Most viszont jöhet a külföldi terjeszkedés. Melyik országokban fognak terjeszkedni?
Sokfelé kacsingatunk, szeretnénk betörni az arab országokba, látunk lehetőséget a Nyugat-európai piacokban is. Oroszországban nagyon erős lenne a konkurencia, ott mindent lefed a konkurens Kenguru Professional, ott inkább nem próbálkozunk.
Célunk eléréséhez a legközelebb az Egyesült Államokban vagyunk, az első kapavágásokon már túl is vagyunk. A tengerentúlon egy olyan üzemet készülünk beindítani, amely az itthon gyártott kész termékeinket fogadja majd. Lesz egy összeszerelő csarnok, festőműhely, illetve egy gumitégla-gyár.
Van még hely a zsúfolt amerikai piacon egy, az ottani viszonylatokban mérve kis magyar cégnek?
2019-ben azért utaztam az Egyesült Államokba, hogy ötleteket merítsek, amiket itthon innovációkra tudunk váltani, elvégre a saját testsúlyos edzés onnan indult világhódító útjára. De azt tapasztaltam, hogy koránt sincs ott az a termékbőség, ahogy azt feltételeztem, sőt amit az ottani kondiparkokban láttam, annál nekünk jobb az eszközrendszerünk, és jobb minőségűek a termékeink. Ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy lenne ott keresnivalónk. Az USA nagy ország, hatalmas piaccal, a sport népszerű, mi pedig nem csak általános edzésekre használható, hanem kifejezetten sportágspecifikus parkokat is gyártunk, szakemberek bevonásával. Az első ilyen egy focira optimalizált kondipark volt, amit Miamiba is kivittünk egy kiállításra, ahol rendkívül jól fogadták. Jöttek a pozitív visszajelzések, kapcsolatok alakultak, sőt egy amerikai focicsapattal már szerződésünk is van.
Hogyan nyújt ebben segítséget a Külpiaci Növekedési Támogatás?
Alapvetően nagyon jól jön az anyagi támogatás mondjuk az ingatlan megvásárlásához és a gépek beszerzéséhez, de az ottani külügyi attasé, Kubatov Anikó is nagyon sokat segít információkkal, kapcsolatokkal, vagy akár a pályázatra jelentkezésben. Mindez jelentősen felgyorsítja számunkra a piacra jutást.
Mennyibe kerül megjelenni Amerikában?
Az üzem, amit kinéztünk három millió dollárba kerül. Ezt majd fel kell újítani, felszerelni és berendezni, úgy számolok, hogy ez egy kétmilliárdos projekt lesz.
Mikorra térül meg ez a befektetés?
Azt remélem, hogy három-öt éven belül.
Jelen vannak már valamilyen külpiacon?
Ebben a formában még nem, de viszonteladókon keresztül eljutottak már a termékeink többek között Olaszországba, Svájcba és Franciaországba is, összesen tizenöt országban telepítették már a kondiparkjainkat.
Mennyire hangsúlyos a bevételek között a külföldi értékesítés?
Ez még nem annyira jelentős, mivel viszonylag fiatal történet. Pár éve megjelenünk nagyobb kiállításokon, ez hozta meg a viszonteladók kedvét, viszont mire ez a vonal igazán beindulhatott volna, beütött a koronavírus, és mindent megakasztott. Szerencsére most már ismét elkezdtek mozgolódni a partnereink, és az is reményre ad okot, hogy a termékünk iránt érezhetően megnőtt az igény. A statisztikáink azt mutatják, hogy a lezárások után a járvány előtti szinthez képest csökkent a konditermek látogatottsága, ami szerintem annak is köszönhető, hogy egyre több a nyilvános kondipark, amelyeket éppen az elmúlt másfél évben sokan kezdtek el használni, és bár nyilván minden edzésfajtának megvannak a maga előnyei, a szabad testsúlyos edzésnek különösen sok a pozitív élettani hatása. Mindez valószínűleg hosszútávon megjelenik majd a bevételeinkben is.
Az arab országokban milyen tervekkel indulnak?
Szeretnénk képviseleteket nyitni, viszonteladókat szerezni, kiállításokra eljutni. Ez egy kicsit más kultúra, meg kell ismernünk, felvenni a ritmusukat.
Alkalmaztunk egy arab kollégát is, aki elkezdte a piacot monitorozni, építgeti a kapcsolatokat. Ez a vonal még gyerekcipőben jár. ugyanakkor nagy lehetőséget látunk benne
Ha minden terve bejön, bejön hol tart majd öt év múlva a cég?
A termékeink márkaneve BeStrong, azt remélem, hogy akkorra már benne lesz az európai top 3-ban. Ha minden jól megy, az Egyesült államokban is stabilan megvetjük a lábunkat 2026-ig, és a piaci részesedésen túl nagyon sok fejlesztést hajtunk végre, és bőven vannak még ötleteink, szeretném, ha mindez termőre fordulna.