Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Lázár Vilmos: Hiába volt felvásárlási láz, az élelmiszerláncokban összességében kisebb volt a forgalom 

Interjú2021. jún. 22.Sz.A.

Az élelmiszerkereskedelmi szektor is egyértelmű kárvallottja lett a koronavírusnak, hiszen az elmúlt bő egy évben összességében ki mértékben csökkent a forgalom az egy évvel korábbi időszakhoz képest, noha az elején felvásárlási láz volt - mondta a növekedés.hu-nak Lázár Vilmos. A CBA elnökét a hazai termékek arányáról, drágulásról és boltbezárásokról is kérdeztük.

Hogyan érintették a járvány miatti korlátozások a CBA bolthálózatot? 

A koronavírus járvány nagy feladat elé állította a hálózatunkat, hiszen mindvégig zavartalanul biztosítanunk kellett a lakosság ellátását. Az első hullámkor, felvásárlási roham indult, megtöbbszöröződött az alapvető élelmiszerek forgalma. Büszke vagyok a hálózatunkban dolgozó tulajdonosokra, boltban dolgozó valamennyi kollégánkra, hiszen emberfeletti teljesítménnyel sikerült a lakosság megnövekedett igényeit kielégítenünk. A hazai beszállító partnereinkre támaszkodva mindvégig áruhiány nélkül tudtuk a kiszolgálást lebonyolítani. Ez is visszaigazolta a számunkra azt, hogy a magyar beszállítók mennyire fontosak, akik mindvégig képesek voltak megfelelő árumennyiséggel ellátni hálózatunkat.

Mennyiben változott a forgalmuk?

A felvásárlási rohamkor megtöbbszöröződött az üzleteink forgalma, majd ez később jelentősen mérséklődött. Összességében elmondható, hogy az élelmiszerkereskedelmi szektor is egyértelmű kárvallottja lett a koronavírusnak, hiszen az elmúlt bő egy évben összességében ki mértékben csökkent a forgalom az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Mennyiben változott a boltok száma? Kellett bezárni boltokat?

Néhány franchise partnerünk zárt be boltot, ugyanakkor mások meg újakat is nyitottak, illetve csatlakoztak is hálózatunkhoz, így csak nagyon kis mértékű a boltszámban bekövetkezett csökkenés: 2018 üzletről, 1987-re csökkent.

A magyar termékeknek mekkora az aránya Önöknél? Mely területeken lehetne még növelni a magyar termékek arányát?

Magyar tulajdonosi hátterünkkel megalakulásunk óta nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy minél több legyen a magyar termékek részaránya az üzleteinkben. Úgy gondolom, hogy ezen törekvésünk is sikeres, hiszen közel 80 százalékos részarányt képviselnek a hazai termékek az üzleteink polcain. A friss termékekben tulajdonképpen majdnem teljes a magyar terméktartás, ugyanakkor vannak olyan árucikkek is, amelyeket hazai forrásból nem, csak külföldről lehet beszerezni. Fontos, hogy mindenkor le kell követnünk a vásárlói igényeket, hiszen számunkra a vásárlók legteljesebb kiszolgálása az elsődleges.

Mely élelmiszeripari területeken érzékelik a legnagyobb a drágulást? 

Nyilván megfigyelhető bizonyos területeken a termékárak drágulása, ugyanakkor ez a tendencia világviszonylatban így van. Tulajdonképpen az elmúlt időszakban a frisstermékek árában következtek be a legnagyobb mértékű árdrágulások, de persze vannak olyan termékkörök is, ahol csökkenés tapasztalható. Tudomásul kell venni, hogy Magyarországra is begyűrűznek a gazdasági hatások, nem tudjuk függetlenné tenni magunkat az élelmiszerárak változásától. A beszállítók lekövetik az árváltozásokat, a drágulások mögött többnyire a termelési költségek növekedése áll.

A hazánkban működő külföldi kiskereskedelmi láncokhoz képest a CBA mennyiben különbözik a beszerzési metódusokban?

Ahogyan említettem, mi kiemelten odafigyelünk arra, hogy a magyar termékeknek a lehető legnagyobb teret biztosítsuk, hiszünk a hazai termékek kiválóságában és a hazai piacon dolgozó termelőkben, gyártókban. Úgy gondolom, hogy a termékeink minősége világviszonylatban is kiemelkedő, nekünk pedig fontos, hogy a vásárlóink számára csak a legkiválóbb árucikkeket biztosítsuk, melyek biztonságosak, és magas beltartalmi értékekkel rendelkeznek.