Várható-e további üzemanyaghiány?
InterjúLeállt a kőolajszállítás az orosz Barátság csővezetéken, a Balaton környékén művészet tankolni, de Pest megye számos kútján is hiány volt a hétvégén. Mindez összefügg, vagy más van a háttérben? Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát kérdeztük, aki azt is elárulta, merre tart most a kőolaj világpiaci ára.
Friss hír, hogy öt napja leállt a kőolajszállítás az orosz Barátság csővezeték Magyarországot, Szlovákiát és Csehországot ellátó déli szakaszán, mivel Ukrajna nem fogadja el területén áthaladó szakasz használatáért járó tranzitdíjat az utalást intéző Gazprombanktól. Eddig is problémás volt a helyzet a benzinkutakon, mi jön most, totális üzemanyaghiány?
Ebben a kérdésben kizárólag a MOL illetékes nyilatkozni, az olajcégtől annyit máris megtudhattunk, hogy felvették a kapcsolatot az érintettekkel, és gőzerővel dolgoznak a megoldáson. (A Mol kifizette az orosz fél helyett a tranzitdíjat, már újraindulhat a szállítás - a szerk.)
Azt ugyanakkor megjegyezném, hogy a helyzet számunkra talán egy szerencsés időpontban állt elő, ugyanis a MOL Százhalombattai kőolajfinomítójában éppen most zajlik az ütemezett karbantartás. Ez ugyan nem jelent teljes leállást, azt viszont igen, hogy a termelés nagyjából a harmadára csökkent, így pedig lényegesen könnyebb átvészelni a kőolaj szállítás leállásának időszakát.
Én úgy gondolom, hogy a probléma megoldásában minden fél érdekelt, az is aki veszi az olajat, az is aki eladja, de még az ukrán Ukrtransnafta-nak is ez lenne a jól felfogott érdeke, hiszen a bevétele származik ebből. Bízom benne hogy hamarosan megszületik a megoldás.
Veszélyes helyzetben történik mindez, a Balaton környékéről már hetek óta érkeznek a hírek benzinhiányról, de a hétvégén már Pest megyében is számos kúton írták ki, hogy elfogyott a 95-ös benzin, sőt az is előfordult, hogy a piaci áron adott 100-as oktánszámúból is hiány alakult ki egy-két töltőállomáson…
A kőolajszállítást érintő aktuális problémának, nincs köze az üzemanyag ellátásban tapasztalható fennakadásokhoz, azok mögött elsősorban logisztikai nehézségek állnak.
Jelenleg még van elegendő benzin és dízel a termelésből, illetve a kereskedelmi készletekben. Talán a dízel üzemanyag az, amiből most némileg korlátosabbak a piaci lehetőségek.
Ahol most a normál 95-ös benzin hiányzott, az kizárólag a hétvégi kiszállítások szűkebb keresztmetszetéből adódhatott. A helyzeten az sem segített, hogy jelentek meg nyilatkozatok egy várható problémáról, aminek hatására sokan álltak be a kútra, hogy biztos, ami biztos, megtankoljanak, ez a többletfogyasztás eredményezte az átmeneti hiányt egyes kutakon.
E tekintetben nagyon igaz, hogy ha beszélünk a problémákról, azzal be is vonzzuk azokat, egy-egy rossz hír esetén menetrendszerűen sorok alakulnak ki a kutakon. Pedig, noha tény, hogy voltak ugyan fennakadások az utóbbi hetekben, mégis azt remélem, hogy a jelenlegi szinten biztosítani fogjuk tudni az ellátást.
Persze azt tudomásul kell venni, hogy lesznek kutak ahol felléphet időszakos termékhiány.
A Balatonon látottak alapján azért elég tartósnak bizonyul a probléma…
Igaz, de ez is annak köszönhető, hogy hétvégenként nagyon sokan utaznak a magyar tengerhez, jelentősen megugrik a regionális piaci igény, amit a legnagyobb nagykereskedő, a MOL sem tud zökkenőmentesen kezelni, ugyanis nincs elegendő logisztikai kapacitás a megnövekedett igények kiszolgálására, mióta az import jelentős része kiesett. A független importőrök volt partnereitől beérkező új igények nehéz feladat elé állítja az ellátási lánc mind elemét, ami így okozhat problémákat.
Arra azért mégiscsak lehet számítani, hogy nyáron nagyobb a mozgás a Balaton körül. Vagy nőtt az üzemanyagfogyasztás is?
Igen, noha az utóbbi napokban némileg mérséklődni látszik, de még mindig magasabb a fogyasztás, mint az elmúlt évek hasonló időszakában.
2022 elején több mint húsz, de volt olyan hónap is, amikor huszonöt százalékkal alakult magasabban a hazai fogyasztás mint az előző évben.
Ugyanakkor a helyzet teljesen még attól sem normalizálódott, hogy a jogszabályváltozások a fogyasztók egy részét már kizárták a hatósági áras termékek vásárlói köréből, ilyenek a külföldi autók, a 7,5 tonnánál nehezebb gépjárművek, és most már a céges autók is. Egyelőre a fogyasztási adatokon markánsan mindez még nem látszik.
A kormány felszabadított valamennyit a stratégiai tartalékból és ezt használhatják. Baj van, vagy csak egy kis rásegítés?
184 millió liter dízel gázolaj felszabadítását engedélyezte a kormányrendelet. Ez a mennyiség körülbelül egy havi fogyasztás negyven százaléka ebből az üzemanyagtípusból, ami segít zökkenőmentesen megoldani az ellátást most, amikor a százhalombattai finomítóban éppen zajlik a karbantartás.
A felhalmozott kereskedelmi készletekkel, illetve ezzel a biztonsági tartalékkal, ami most fel lett szabadítva, ebben a hónapban is folyamatosan el fogjuk tudni látni a piacot termékekkel.
Meddig fog tartani a karbantartás?
A tervek szerint augusztus végéig, és remélem, hogy semmi olyan nem jön közbe, mint a schwechati finomítónál, és nem merülnek fel váratlan technikai problémák. Ami az OMV finomítójában történt, az nem tipikus, de egy ilyen feladat végrehajtása folyamán időnként előfordulhat.
Fel kell készülnünk katasztrófa-forgatókönyvekre?
Azt gondolom, hogy rosszabb forgatókönyvre nem kell számítani, ezt a jelenlegi állapotot kell tartósnak venni, hacsak nem változnak a játékszabályok, és a kormányzat nem vizsgálja felül és módosítja a hatósági ár szintjét, vagy a szabályzás egyéb részleteit.
A kedvezményezetti kör további szűkítése, vagy a kedvezményesen vásárolható mennyiség jogszabályi limitálása segíthet.
A jelenlegi feltételek mellett azt tudom mondani, hogy rosszabb remélhetőleg nem lesz a helyzet, de az ellátási problémákkal a továbbiakban is számolni kell.
Mit mutatnak a piaci folyamatok, elképzelhető, hogy az olajár a jövőben kedvezően alakuljon, és magától megszűnjön az ársapka?
Jelen pillanatban erre kevés esélyt látok. Az amerikai dollár árfolyama, amely fontos tényező a magyar benzinár szempontjából, elég durván erősödik, 385-390 forint környékén áll, miközben a kőolaj világpiaci 98 dollár/barrel. Ez ugyan kevesebb, mint a tetőzéskor tapasztalt 120-130 dolláros árszint, de jóval magasabb, mint amikor az ársapka bevezetésre került.
Az elmúlt napokban tapasztalható volt némi olajár csökkenés, ami egyrészt annak köszönhető, hogy a nagy kitermelő országok hajlandónak mutatkoznak a termelés kismértékű fokozására, illetve látható, hogy a világgazdasági folyamatok sem adnak túl sok okot az optimizmusra.
Azt gondolom, hogy az olajár az előttünk álló hetekben megmarad 90-100 dollár közötti sávban, tehát lényegi változás nem lesz várható az üzemanyagok piaci árában.