Lízingszövetség: Több autómodell esetében egy éven túli átvétellel kell számolni
InterjúÖtödével esett vissza az újautó-értékesítés október végéig, több modell esetén éven túli átvétellel kell az ügyfélnek számolnia, mondta a növekedés.hu-nak Kiss Norbert, a Lízingszövetség autóbizottságának vezetője. A szakértő szerint az év végéig csak rosszabodik a helyzet.
Hogyan érinti a járműlízing területét a chip- és alkatrészhiány?
Az újautó-értékesítés október végével nagyságrendileg 20%-al elmarad a 2019-es, a koronavírus által még nem érintett év értékétől.
Ez az elmaradás az év végéig csak fokozódni fog.
A használt autó import az újautó-értékesítéshez hasonlóan viselkedik – bár most valamennyire javulnak a számok. A magyarországi használt autó tulajdonosváltás pedig évek óta stagnál, kis mértékben emelkedik csak.
A gépjármű kínálat összességében nagyon szűkös, s ez magával hozza a lízingügyletek darabszámának csökkenését.
Ezt egyelőre ellentételezi az autók árának jelentős növekedése és így a finanszírozott összeg emelkedése is. Az idei harmadik negyedévi lízingszövetségi statisztika szerint a lakossági és kisvállakozói (retail) gépjármű-finanszírozási piac teljes kihelyezése megközelítette a járvány előtti 2019-es számot, minimális elmaradás látszik csak.
Milyen járműkategóriákban érzékelhető inkább a probléma?
Mindegyikben komoly szállítási problémákkal nézünk szembe.
Milyen visszajelzéseket kapnak a szövetségektől, tagoktól?
Minden gyár másképp reagálja le a problémát. Van, amelyik bezárja néhány hónapra a gyár egy részét, mások jelentősen visszavesznek a termelésből, s vannak olyanok, amelyek kiszállítják az autókat, de eltérő vagy csökkentett felszereltséggel.
Ami közös az autógyártókban az az, hogy mindenki jóval a gyárak valós kapacitása alatt termel, illetve a fejlesztési, beszerzési, működési költségek növekedése miatt folyamatosan emeli a termékek árát.
Közben pedig gőzerővel fejlesztik az elektromos autókat.
Mit várnak az év hátralévő részében és az első negyedévben - hogyan változik a helyzet?
Az autókínálat tovább szűkül, a becsült szállítási idők javulása még nem várható.
Több modell esetén is éven túli átvételben kell az ügyfélnek gondolkoznia. Eközben dinamikusan emelkedő kamatkörnyezettel találkozunk, amellyel az ügyfelek egyelőre csak „barátkoznak”.
Ezt valamelyest enyhíti, hogy továbbra is jelentős állami programok segítik a finanszírozási kamatok csökkentését. Szeptemberben indult a Széchenyi Lízing Go! például, amely KKV-k számára biztosít fix kamatozással előnyös lízing lehetőséget.
A szövetség tett-e bármilyen javaslatot a helyzet kezelésére?
A KAVOSZ-val és az állammal közösen rövid, de nagyon intenzív felkészülés után sikerült elindítani a fent már említett Széchenyi Lízing Go! programot, hogy biztonságos finanszírozást kínáljunk a KKV-k részére a jelentősen megnövekedett árú gépjárművek beszerzésére.
Piaci információk szerint több lízingcég visszaveszi a még szerződési időn belül lévő autókat, akár díjért cserébe, hogy a hiányt enyhítsék.
Normál lízingügylet esetén, jól fizető ügyfélnél ez szóba se jöhet. Autópark-kezelő cégek esetén a bérleti idő lejárta után sztenderd esetben az ügyfél leadja a gépjárművet a cégnek és bérel egy újat, amit korábban megrendelt és időközben megérkezett.
Az autóhiány miatt most sok ügyfél inkább hosszabbítani szeretné bérleti szerződését.