Magyarországon fejlesztik az önvezetéshez szükséges mesterséges intelligenciát

Interjú2019. júl. 5.Faggyas Sándor

A magyarok több mint fele számít arra, hogy az önvezető autók széles körben elérhetők lesznek; a megkérdezettek 72 százaléka szívesen vásárolna mesterséges intelligencia által vezetett járművet a jövőben – derül ki az IBM megbízásából nemrég végzett kutatásból. A budapesti Continental Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központjában az önvezető autókhoz szükséges mesterséges intelligencia fejlesztését végzik. A növekedés.hu-nak a központ igazgatója Jens Brüning nyilatkozott fejlesztéseikről.

Konkrétan mivel foglalkoznak a budapesti fejlesztő központban? 

A Continental Chassis & Safety divíziójának „Fejlett Vezetői Asszisztens Rendszerek” ADAS üzletága alatt működik a budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központ. Ennek a központnak az a feladata, hogy mesterséges intelligencián alapuló megoldásokat szolgáltassanak az ADAS (Fejlett Vezetői Asszisztens Rendszerek) szenzorok tárgyfelismerésének elősegítésére. A budapesti fejlesztések központjában olyan optikai szenzorok vannak, mint az előre tekintő vagy környezetet vizsgáló kamerák.

A modern ADAS szenzorok AI elemeit a közlekedés egyéb résztvevői és az úton lévő tárgyak, jelzések felismerésére használjuk, mint például a sáv, vagy a közlekedési táblák, méghozzá rendkívüli mértékű precizitással. Az automata vezetés megvalósításához elengedhetetlen a vezetői asszisztencia rendszerek biztonságos beépítése.

Milyen kihívást, illetve lehetőséget jelent a korszerű és biztonságos közlekedésben a mesterséges intelligencia alkalmazása?

Az ADAS szenzorok, mint például a kamerák vagy a radarok óriási mennyiségű adatot gyűjtenek a járművek környezetéből. Ezt az adatmennyiséget valós időben kell feldolgozni az autónak, annak érdekében, hogy pontosan átlássa az adott közlekedési helyzetet és megtervezze a lehetséges manővereket. Az adatok összetettsége és a lehetséges forgatókönyvek nagy száma miatt a determinisztikus programozási módokon alapuló hagyományos programozási metódusok nem alkalmazhatóak. A mesterséges intelligencia segítségével a beérkező adatokat neurális hálózatokba tápláljuk be, ami felismeri és kategorizálja a releváns közlekedési tárgyakat. A modern feldolgozási technológiáknak köszönhetően pedig ezeket a neurális hálózatokat valós időben tudjuk használni az autók rendszerében.

A mindennapi élet mely területein mikor alkalmazhatjuk majd és használjuk máris a mesterséges intelligencia eredményeit?

A mesterséges intelligenciát az élet sok területén használják már, például keresőmotorokban, hangvezérlésben, időjárás-előrejelzésben, vagy tőzsdei és biztosító cégeknél. Az ADAS rendszerek a valósidejűséget is figyelembe veszik a járművekbe épített rendszerekben, illetve a biztonság szempontját az autóipari alkalmazások során.

Mennyire kiemelt cél a közlekedés automatizálása, az önvezető autók fejlesztése?

Az autóiparban jelenleg három meghatározó trend zajlik: az elektromos meghajtás, a hálózatba kapcsolás és az önvezető autók. Mindhárom trend egy környezetbarát és egyedi mobilitási megoldást szállít a „Vision Zero”, azaz a balesetek nélküli jövő elérésének érdekében.

Miért fontos mérföldkő az új budapesti központ a Continental számára, miben élenjáró, úttörő az itteni csapat?

A budapesti Mesterséges Intelligencia Központ a következő generációs vezetői asszisztens rendszerek központi szoftverének fejlesztésén dolgozik. A budapesti mérnökcsapat teljes körű megoldásokat nyújt a megfelelő AI mód kiválasztásától kezdve, az új algoritmusok alkalmazásáig és a tesztautókban történő hitelesítéséig. A prototípus tesztautótól rendkívül gyorsan érkezik a visszajelzés a mérnökök felé, így rögtön látható, hogy az új fejlesztés javítja-e a szenzorok érzékelési szintjét, vagy sem.

Budapest tökéletes környezetet biztosít az autóipari szoftverek fejlesztésére. A számos oktatási intézménynek, illetve a csúcstechnológiás és autóipari cégek versenyképes körének köszönhetően megtaláljuk azokat a tehetségeket és szakértőket, akikre szükségünk van.

Az önvezető autók számára fejlesztett alkatrészek a különböző technológiai ágakban tevékenykedő, több száz szakértő közös munkájának eredménye. A budapesti fejlesztő központ egy kiemelt jelentőséggel bíró és nagy mértékben integrált K+F központ a globális mérnöki kooperációs hálózatok világában.

Mit jelent az a deklarált céljuk, hogy „Budapestről szeretnék alakítani a jövő mobilitását”?

Most a mobilitásról alkotott koncepciók rendkívül izgalmas változását éljük meg éppen. Az elektromos meghajtás, a hálózatba kapcsolás és az önvezető autók három kiemelt megatrendjével a jövő mobilitásában már olyan koncepciókkal kell számolnunk, mint a megosztott járművek, az ember-szállító és környezetbarát autók. Mindegyik megatrendnek a legmodernebb technológiai innovációkra és új szolgáltatásokra van szüksége. Ezek közül az innovációk közül számos támaszkodik AI alapú szoftver koncepciókra, melyeket szintén a budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központban fejlesztenek.

A gépkocsik automata vezetéséhez milyen technológiai megoldásokat, rendszereket fejlesztenek, hol tart most ez a munka?

Az ADAS üzletág a vezetői asszisztens rendszerekhez fejleszt szenzorokat és vezérlő egységeket. A szenzorokat az előre tekintő vagy környezetet vizsgáló kamerákhoz, rövid vagy hosszú hatótávolságú radarrendszerekhez, illetve modern lézerszkennerekhez szükséges optikai rendszerekre alapozzák. A szenzorból érkező információból megalkotjuk a tárgyak fúziójának környezeti modelljét. Az autonóm vezetői rendszerek vezérlő egysége tervezi meg az autó manővereit a környezeti modellből érkező adatok alapján, melyet a belső és külső szolgáltatásokból, mint például térképekből érkező adatok egészítenek ki.

Mi mindent tud a központban dolgozó fejlesztő, tervező és szolgáltató csapat?

A budapesti Mesterséges Intelligencia Fejlesztő Központ fiatal mérnökcsapata különféle fejlesztési területeken is nagy szakértelemmel bír. Mérnökeink képesek kezelni ezeket a beérkező óriási adatmennyiségeket, és a hálózat fejlesztéséhez szükséges GPU klasztert. Más csapatok a beépített hardver kialakítás vagy a fejlesztési keretrendszerek különféle aspektusaira fókuszálnak. A csoportok a budapesti helyi projektek kiszolgálása mellett globális szintű csapatoknak is nyújtanak szolgáltatásokat.

Az itt fejlesztett automata vezetői és vezetést segítő rendszereket milyen járművekben fogják alkalmazni?

A megoldásainkat az ADAS szenzorok következő generációiban fogják alkalmazni, amelyek számos autógyártó cég autóiba kerülnek beépítésre. A legújabb rendeletek, mint például az Euro NCAP előírja a kamera szenzorok alkalmazását, a magasabb biztonsági besorolás elérése érdekében. Az olyan funkciók, mint a vészfék asszisztens, a közlekedési tábla felismerő, vagy a sávérzékelő, mind a budapesti központban fejlesztett AI megoldásokra alapulnak.

A hazai közlekedésben várhatóan mikor terjedhet el és mikor hozhat áttörést az önvezetés?

Az L3-ról az L5 szintre (Feltételes – Magas szintű – Teljes automatizáció) lépésről lépésre fogunk eljutni, 2021-től kezdve. A legújabb autómodellek már most lehetővé teszik az L3 szintet autópályán való haladás közben. A teljesen önvezető autók jelenleg alacsony sebességgel közlekednek csak, például bemutató területeken vagy reptereken. A technikai kihívások és a biztonság és helyesség bizonyossága mellett a jogi szempontokat, például a felelősségvállalás kérdését is tisztázni kell még.