"Évtizedes a lemaradásunk a divat és a parfüm élvonalától" - Interjú Zólyomi Zsolt parfümszakértővel

Interjú2022. dec. 31.Szabó Anna

A logisztikai problémák, a keresletcsökkenés és az infláció megtépázta a luxusipart, de a luxuskozmetikumok, azon belül pedig a luxusparfümök világa szerencsésen a válságálló ágazatok közé tartozik. Lemaradásunk a divat és a parfüm élvonalától évtizedekben mérhető, sajnálatosan szürke a magyar társadalom, illatban is. Zólyomi Zsolt parfümszakértővel beszélgettünk.

Mi jellemzi a hazai parfümpiacot?

A mass market és prestige parfümök világa az erős multinacionális márkák és a beléjük ölt hatalmas összegű marketingköltés miatt együtt mozog a nemzetközi piaccal.

Kétségtelen ugyan, hogy a koronavírus-járvány, majd az orosz-ukrán háború miatti logisztikai problémák, a keresletcsökkenés és az elfutó infláció megtépázta ezt az iparágat is, mégis elmondható, hogy a luxusipar, a luxuskozmetikumok, azon belül pedig a luxusparfümök világa szerencsésen a válságálló ágazatok közé tartoznak.

Nekünk például már hetekkel ezelőtt megdőlt a tavalyi forgalmi csúcsunk. Gondolom éppen ezért sokan lépnek be a parfümök piacára, lásd a számtalan nemzetközi celebritás saját márkáját, sőt, sokan fektetnek a niche parfümökbe is, amelyek kereslete jóval dinamikusabban nő, mint a “normál” parfümöké.

Jelenleg hatalmas átrendeződés zajlik a médiapiacon, ahol a nagy parfümcégek is látszódni szeretnének. A hagyományos marketingcsatornák jelentősége csökken a parfümiparban is, és így a hagyományos nagy márkák is egyre unalmasabbá váltak a fiatal vásárlók számára.

Zólyomi Zsolt parfümszakértő

A glossy magazinok és egyéb papíralapú médiatermékek éve óta bukdácsolnak. Ezzel szemben a digitális világ jókora felfutásban van, ám közben az is átalakul.

A mai huszon- és tizenéves generáció veszi át a kezdeményezést, és olyan platformokat – a Facebook, Instagram után Twitter, Youtube, TikTok, illetve mások – használ, amelyekről az idősebbek talán nem is hallottak.

És itt jön be az influenszer marketing, amikor híres márkák olyan ismert nemzetközi influenszerekhez kötődnek – mert rajtuk keresztül lehet érdemben értékesíteni –, akikkel korábban bármiféle kapcsolatot leginkább letagadtak volna. Így ma már a korábbi szexista marketing helyét átvette az androgün, szemtelen, pimasz, nagyon “gyerekes” fantáziájú reklám.

Emellett felemelkedőben van a niche márkák világa, ahol az igazán izgalmas, élettel teli megoldásokat látja a vásárló.

Ma már nem az arannyal-márvánnyal borított üzletek, a Rolls-Royce-szal érkező vásárlók viszik a piacot, hanem a kevésbé izzadságszagú, eredeti ötletekkel dolgozó niche üzletek.

Ahol lassan elmosódnak a határok a niche, a streetwear és a true luxury között egyfajta nagyon izgalmas keveréket alkotva, amiért imádnak hozzánk bejönni a fiatal vásárlók is. Nem beszélve arról, hogy itt személyre szabott törődést és szakmai tanácsadást kapnak,

nem azt akarjuk eladni nekik, amiből legtöbb van a raktárunkban, hanem ami a legjobban passzol az illatízlésükhöz, a bőrillatukhoz és az aktuális életcéljukhoz - és lehet, hogy abban a hónapban csak egyvalaki viszi el azt a különleges parfümöt.

Na ez az igazi luxus.

Zólyomi Zsolt parfümszakértő

Mi a helyzet Magyarországon?

Magyarország sok évtizeddel van lemaradva ettől a világtól. Ha megnézünk egy itthoni utcaképet, szinte mindenki ugyanabban az unalmas egyendivatban jár, nem nagyon vannak színes emberek.

Még mindig nem merünk egyéniségek lenni egy olyan triviális élethelyzetben sem, mint az öltözködés.

Örömmel látok persze olyan fiatalokat is, akiken szemmel láthatóan előremutatóan trendérzékeny vagy éppen méretre készített ruhát, cipőt látunk, de ők az üdítő kisebbség. 

Parfüméria

Mondok egy példát. A múltkor színházban voltam, ahol szép számmal képviseltette magát a magyar elit. Celebek, művészek, üzletemberek, pénzemberek, politika. És a többségen kétségbeejtően idejétmúlt, boomer ruha volt, nem nagyon láttam az előbb említett frissességet. És nyilván ugyanez igaz a parfümökre is.

Francia- vagy Olaszországban, ha becsukott szemmel leülök egy színházi vagy opera előadáson, akkor bátor egyéniség-illatokatérzek az embereken. Nálunk pedig nem. 

Belsimulunk az átlagba, és “láthatatlanokként”, az igazi egyéniségünk felvállalása nélkül élünk - ami persze jó védőburok, csak egyben lélekölően unalmas.

Nálunk mennyire meghatározók a parfümiparban az influenszerek?

Semennyire. Én például nulla forintot költök influenszerekre.

Itthon nem tudok egyetlen hiteles magyar influenszert sem megnevezni.

A parfümériáimba például szívesen hívok be feltörekvő új magyar kozmetikai termékeket is, ám azt látom, hogy a gyártóik hiába keresnek egy arcot, influenszert a termékhez, nem nagyon találnak. Nem elég, ha egy egy csinos lányhoz kötjük a terméket, mert ha nincs kellő elérése az illetőnek, akkor az erre költött összeg kidobott pénz.

Látni önjelölt magyar youtube, tiktok „parfüm-influenszereket” is, akik kínosan szerencsétlenkedve úgy ajánlanak parfümöt, mintha értenének hozzá, pedig erről szó sincs.

Egyszóval azt tudom mondani, hogy Magyarországon nincsenek kifejlett, felépített, jól menedzselt valódi celebritások, akik igazi, jól belőtt influenszercsatornákat működtetnének. Vannak persze kivételek, ám a lényeg, hogy sajnos luxusipari szempontból még a Balkán vagyunk.