Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

Mi lesz a Boci és a Párizsi kocka jövője? Jön a magyar csoki reneszánsza? - Megtudtuk, mit tartogat a jövő

Interjú2024. máj. 4.N.L.

30 év után újra magyar kézbe került a Boci, a Melba és a Párizsi kocka. A svájci Nestlé után a száz százalékban magyar tulajdonban lévő Cerbona Zrt. lát fantáziát abban, hogy ezeket a hagyományos ízeket a továbbiakban is a piacon tartsa, sőt fejlessze. A magyar céget az sem riasztja el, hogy a csokoládégyártáshoz nélkülözhetetlen kakaó ára folyamatosan drágul. A márkavásárlásról Mészáros Tamás vezérigazgató és Pokecz Anna marketingvezető nyilatkozott lapunknak.

Honnan jött annak az ötlete, hogy megvásárolják a Boci, a Melba és a Párizsi kocka védjegyét, a kapcsolódó jogokkal?

Tavaly év végén kaptunk egy megkeresést, ez arra vonatkozott, hogy a Nestlé értékesíteni kívánja ezeket a márkákat. Nem mi voltunk az egyetlen érdeklődők. Bekapcsolódtunk az ajánlati fázisba és végül a miénket ítélték a legjobbnak. A megállapodás értelmében a gyártást még ebben az évben a Nestlé vállalta magára, de a forgalmazással már mi foglalkozunk májustól.

Az a tervük, hogy ez a három márka megmarad a továbbiakban is?

Természetesen megmaradnak, de a forgalmazás mellett további bővítéseket is tervezünk.

A bővítés esetében a csokoládé mellett más termékek is szóba jöhetnek?

Igen. Ez a három, védjeggyel ellátott termékcsoport a Nestlé számára egy lokális márka volt. Ilyen esetben nem feltétlenül arra fókuszál az adott tulajdonos, hogy különösebben komoly erőforrásokat vagy innovációt csoportosítson egy kisebb földrajzi területen népszerű termék köré. A piac viszont igényli az újabb termékeket, újabb ízeket. Ebben az irányban haladunk mi is.

Tervezik esetleg a külpiacok meghódítását ezekkel az édességekkel?

Elsődlegesen Magyarországon szeretnénk az értékesítést eredményesen megoldani.

Értelemszerűen ott, ahol a Cerbona termékei jelen vannak, szóba jöhet egy külföldi expanzió.

Extrém módon drágult a kakaó világpiaci ára. Ennek fényében is jó döntésnek tartja, hogy belevágott a cég ebbe az üzletbe?

A koronavírus-járványt, a háborús helyzetből fakadó energiaár-emelkedést és a magas inflációt is túléltük. Azt gondolom, ezt az akadályt is sikeresen vesszük majd. A kakaó ára tavaly óta folyamatosan emelkedik. Erre úgy tekintünk, mint egy kihívásra, akár jól is jöhet nekünk, hogy pont egy ilyen pillanatban lépünk be a piacra.

Milyen értelemben jöhet jól?

Jelentős átalakulásra számítunk a csokoládépiacon. Ha a kakaó ára tartósan magasan marad, az a csokoládét is drágítja. A fogyasztók kénytelenek lesznek többet fizetni az édességekért, ez pedig a minőségi elvárások emelkedését vonhatja maga után.

Vannak arról információk, hogy miért lett ennyire drága a kakaó?

 Mi is használunk kakaót, mint Cerbona, ezért van egyfajta rálátásunk a piacra. A csokoládégyártásban értelemszerűen ez az egyik legfontosabb alapanyag. A beszállítóinktól vannak érdemi információink, ezek szerint egyrészt a kakaótermeléssel vannak problémák: különböző növénybetegségek nehezítik a munkát. Másrészt, egyre többen fogyasztanak csokoládét, az afrikai és az ázsiai fejlődő országokban folyamatosan nő a kereslet, ami felhajtja az árakat. Ahogy növekszik az életszínvonal, úgy tudnak többet költeni az emberek, például akár csokoládéra is.

Visszatérve a három, Önök tulajdonába került magyar márkára: a gyártás átvételével növekszik a cég szervezete?

 Egy új gyártóhelyet keresünk, ez lehet Magyarországon vagy akár külföldön is. Remélhetőleg nyár végéig megtaláljuk azt a partnert, akivel meg tudunk állapodni erről a tevékenységről és a termékfejlesztés részleteiről is.

Gabonaalapú termékekkel évtizedek óta jelen vannak a piacon. Honnan jött az ötlet, hogy nyitnak a glutén- és a laktózmentes irányba is?

Alapvetően külföldről inspirálódtunk.

Láttuk, hogy ez a termékcsoport folyamatosan fejlődik. Gyorsan reagáltunk és folyamatosan fejlesztünk, a kereslet pedig dinamikusan nő.

Elképzelhető, hogy a jövőben a glutén- és laktózmentes termékek árfekvése érdemben a hagyományos termékek árszabása irányában csökken, esetleg megközelíti azt?

Több tényező is befolyásolja a mentes termékek árát: drágább az alapanyag és drágább a technológia, amit alkalmazni kell. Igyekszünk közelíteni a termékcsoportok árait és tudjuk, hogy sokaknak nincs választásuk, mert kénytelenek megvásárolni a mentes élelmiszereket. Ezzel együtt, több tényezőt mi sem tudunk befolyásolni a gyártás során.

A technológia minden esetben hasonló, inkább a gyártási volumenek mások, a hagyományos termékek iránt még mindig jóval nagyobb a kereslet. További fontos tényező, hogy egy gluténmentes termékeket előállító üzem kialakítására és működésére jóval szigorúbb előírások vonatkoznak, mint más technológiák alkalmazására.