Az adatok időállapota: késletetett. | Jogi nyilatkozat

A Nutella milliárdosok – A család, amely egy csokoládébirodalmon ül

Siker2023. ápr. 1.D.J.

A 14 milliárd dolláros Ferrero még mindig családi vállalatnak számít. A jelenlegi cégvezér Giovanni Ferrero Olaszország leggazdagabb embere.

Olaszországban volt hogy külön politikai csoportosulás alakult „El a kezekkel a Nutellától” néven. A céljuk az volt, hogy megvédjék az ismert márkát az európai uniós szabályoktól. Franciaországban pedig egy nagyobb leárazás idején annyi vásárló rohanta le a Nutellás pultokat, hogy többen megsérültek.

A mogyorókrém népszerűsége hosszú évtizedek óta töretlen. Manapság két és fél másodpercenként adnak el belőle egy üveggel.

A közismert édesség tulajdonosa a Ferrero, amely a Kinder csokikat, a Tic Tac cukorkákat, és a Ferrero Rocher bonbobokat is készíti, talán némileg meglepő módon még mindig családi vállalkozásként működik.

Világháború nélkül nem lenne Nutella

A cégóriás gyökerei visszanyúlnak egész a múlt százaz elejéig. Azután, hogy az olasz hadseregben szolgált Pietro Ferrero a 20-as években többször próbálta megvetni a lábát a cukrászat területén. A családjával városról városra járt, sőt amikor Mussolini Kelet-Afrikába rendelte az olasz csapatokat, megpróbált kekszet eladni a hadra fogott fiataloknak.

Igazi sikereit azonban egy észak-olasz városkában Albában érte el. A nagy ötletet a szükség szülte: ahogy kitört a második világháború a csokoládé ritka luxustermékké vált Itáliában. Ezért Ferrero kitalált egy olcsóbb alternatívát.

Egy olyan keverékkel állt elő, amely melaszból, mogyoróolajból, kókuszvajból és kis mennyiségű kakaóból állt. A termékét viaszpapírba csomagolva értékesítette a városban.

A tökéletes receptet keresve néha éjszakába nyúlóan dolgozott. Volt hogy a feleségét hajnalok hajnalán keltette fel, hogy kóstolja meg a legújabb keverékét.

A találmánya, a Nutella korai elődje a „Giandujot” akkora siker lett, hogy amit legyártottak az szinte azonnal el is kelt a boltokban.

Pietro végül a testvérével Giovannival alapította meg a Ferrerot. A cég szárnyalását azonban már nem érte meg. Az indulás után három évvel szívinfarktusban meghalt.

A társaság nemzetközi terjeszkedése igazán a második generáció vezetése alatt indult meg.

Pietro fia Michele Ferrero volt az aki meggyőzte a családtagokat, hogy érdemes betörni a német piacra. Volt náci rakétagyárakat alakították át édességüzemmé. Az új piacukon különösen nagy sikert arattak a cseresznyével és likőrrel telített Mon Chéri bonbonokkal, amelyeket 1956-ban kezdtek gyártani.

Michele ötlete volt az is, hogy feltúrbozzák apja mogyorókrém receptjét. Mivel többé már nem volt olyan drága mint a háború alatt több valódi csokoládét tettek bele, a nevét pedig 1964-ben Nutellára változtatták.

A 60-as években kifejezetten a német piacot akarták megcélozni az új márkájukkal a Kinderrel, de végül a brand globális siker lett.

Amikor Michele átadta a céget a fiainak 1997-ben a társaság már évi közel 5 milliárd dolláros forgalmat termelt és betört az ázsiai piacokra is. 

Bár a botkormány két fivérhez került, Giovannihoz és Pietrohoz, egy tragédia véget vetett a közös munkának. Pietro akár csak a nagyapja szívrohamban halt meg 47 évesen. Azóta a ma már 58 éves Giovanni Ferrero számít a cég első számú emberének.

Giovanni mondhatni egész életében erre a munkára készült: Belgiumban és az Egyesült Államokban tanult. Több diviziónál is kipróbálta magát, mire a cég vezetését átvette.

Több szempontból is szakított az elődjeivel.

Míg a felmenői nem hittek az akvizíciókban addig Giovanni több cégfelvásárlásba is belevágott. Szerinte a Ferrero csak így tudja tartani a lépést az olyan óriásokkal szemben mint a Mars vagy a Mondelez. Az egyik brit márkát a Thorntons-t 170 millió dollárért vásárolta meg, a Nestlé amerikai édesség részlegét pedig 2,8 milliárdért vette át.

A világ vezető mogyorótermelőit is megvásárolta: a török Oltan csoportot és az olasz Stelliferit. Ami azért is jó húzás, mert összességében a Ferrero vásárolja fel a világ mogyorótermelésének a negyedét.

Kritikusai szerint Giovanni nem helyez elég hangsúlyt az innovációra. Túlságosan is az akvizíciókra támaszkodik. A számok azonban őt igazolják. A Ferrero folyamatosan növekszik a vezetése alatt. A legutóbbi üzleti évben 14 milliárd dolláros forgalmat termelt a csoport. Úgy 10 százalékkal többet mint egy évvel korábban.

Csak Nutellából évente 365 ezer tonnát gyártanak. A termelés 18 gyárban folyik és mintegy 40 ezer embernek adnak munkát.

Giovanni Ferrero jelenleg Olaszország leggazdagabb embere és világszinten is benne van a top 30-ban. A vagyona elérheti a 37 milliárd dollárt. Szabadidejében szívesen foglalkozik regényírással. Láthatóan vonzza a fekete kontinens, mivel több könyve is Afrikában játszódik.