Nagyot ment tavaly az Abonett, már külföldön is hódít 

Interjú2021. nov. 9.Kovács Dániel

Egymilliárd forint feletti bevétellel zárta a tavalyi évet az Abonett. Az extrudált kenyeret gyártó abonyi családi cég a növekedés érdekében korábban jelentős átszervezést hajtott végre, és 2020-ra már új exportstratégiával fordult rá. Ifj. Szebeni Zoltán, a cég ügyvezetője a Növekedés.hu-nak azt is elárulta, hogy a jövőben akár szöcskéből is készülhet fehérjében gazdag extrudált kenyér, de addig is zöldborsóból és lencséből készítenek ilyet.

Nem sűrűn fordul elő, hogy egy magyar családi vállalkozás átlépi az egymilliárd forintos árbevételt. Az Abonettnek ez tavaly sikerült. Hogyan? 

Fennállásunk alatt 2020 volt az első év, amelyet sikerült egymilliárd forint feletti árbevétellel zárni. Először azt gondoltuk, hogy a pandémiás helyzet lehet a szokatlanul nagyarányú forgalomnövekedés háttérben, ugyanis a lezárások és a pánik hatására az emberek megrohanták a boltokat és készleteztek. Ám jobban megnézve az eladásokat,

noha március-április hozott nekünk is egy nagyobb kiugrást, az értékesítésünk az élelmiszeripari gyártók többségével szemben egyenletesen alakult.

Ez aligha nem annak is köszönhető, hogy tavaly tavasszal olyanok is vásároltak a termékeinkből, akik korábban nem ismerték, de kipróbálták és megszerették. Az eladott csomagok számán ez látszik.

Az is jól jött nekünk, hogy alapvetően megváltoztak az emberek fogyasztási szokásai, sokan kezdtek el jobban odafigyelni arra, hogy egészséges élelmiszereket fogyasszanak. 

A fő termékünk az extrudált kenyér család, amely tizennégy különböző termékből áll, emellett három éve van már a piacon az extrudált szendvicsünk sós és édes ízesítéssel, ennek is jól alakult a forgalma, de messze nem volt akkora a kiugrás, mint a kenyereknél.

Jelenleg a korábban megszokott mennyiségnél mintegy 30 százalékkal nagyobb a kereslet a termékeink iránt, ami a jelek szerint tartósnak is bizonyul. 

Bírja ezt a termelés? 

Mivel a forgalom nem csak tavaly, hanem már a korábbi években is nőtt, ezért 2019-ben indítottunk egy nagyon komoly programot.

Külső szakemberek bevonásával elkészítettünk egy átfogó modernizációs stratégiát, és teljesen új szervezetet építettünk új vezetési szintekkel. Komplexebb lett a működés, a gyártás is át lett szervezve. Komoly probléma volt a munkaerő megtartása is, erre is csináltunk egy programot, amely a betanításra, az első nálunk töltött hetekre fókuszál.

Ez ugyanis egy kritikus időszak, ha ekkor valami nem sikerül, a dolgozó hamar elmehet. Elég sok időt energiát és pénzt fordítottunk a megújulásra, viszont ennek köszönhetően jóval kiegyensúlyozottabb lett a cég működése, amire azért is szükség van, mert szeretnénk egyre jobban nyitni a külpiacok felé.  

Melyik országokba sikerült már betörni? 

Korábban a kereskedelmi partnereink valamilyen helyi márkanév alatt hozták forgalomba a termékeinket, 2020-ra viszont már egy tudatos exportstratégiával fordultunk rá.

Egy olasz kereskedővel idén írtunk alá szerződést, ő már Abonett névvel fogja országosan terjeszteni az extrudált kenyeret, a magyarországi termékeinktől csak az olasz nyelvű csomagolás különbözteti meg.

Ez egy hatalmas siker számunkra, ráadásul már az első rendelés is jelentős mennyiség volt. Általában, ha egy új piacon elindulunk, az óvatos disztribútorok első alkalommal csak egy-két raklappal rendelnek. Ezúttal viszont egy egész kamiont megtöltő, harminchárom raklapos megrendelést kaptunk.

Olaszország esetében akár valamiféle saját marketingről és márkaépítésről is el lehet gondolkodni. A terjeszkedésünk iránya jellemzően az Európai Unió, de szállítunk Izraelbe is, ami a logisztika tekintetében egy komplexebb feladat, és számunkra egy különleges piac, teljesen más fogyasztói szokásokkal, ezért egyedi termékekkel tudtunk megjelenni. 

Csak nem kóser Abonettel? 

Talán furcsának hathat, hogy Magyarországról szállítunk oda kóser terméket, de pontosan ez történt. Gluténmentes és egyben kóser quinoás, lenmagos és kukoricás extrudált kenyereket értékesítünk Izraelben. 

Mikor készült el az első Abonett-extrudált kenyér? 

1986-ban, pontosan 35 évvel ezelőtt. Most ünnepeljük az évfordulóját. Akkoriban egy alternatív fogyasztási cikknek számított az extrudált kenyér.

Már akkor megismerték és megkedvelték a fogyasztók, de az értékesítés a 2010-es években kezdett igazán felfutni, akkortól tudott szintet lépni a vállalat. 

A 80-as években még nem volt piacgazdaság, mára viszont megjelent a konkurencia. Hogy alakult a harc a magyar piacon? 

Megjelent Magyarországon néhány külföldi gyártó, csehek, lengyelek, akik nálunk is forgalmaznak.

Ha ránézünk egy polcra az áruházban, az extrudált kenyerek hetven-nyolcvan százaléka a miénk. Nagyjából ez az arány érvényesül az értékesítésben is.Sok ember úgy gondol az extrudált kenyérre, mint egy fogyókúrás ételre. Ez használ, vagy inkább árt a forgalomnak? 

 Régen ez talán így volt, de ma már azok is előszeretettel fogyasztják, akiknél nem a fogyókúra a cél, hanem mondjuk kevesebb kenyeret akarnak fogyasztani.

A forgalom visszaigazolta a gluténmentes termékeink piacra dobását is.

Ebből is látszik, hogy mennyien küzdenek gluténérzékenységgel. Idén vezettük be a piacra a magas fehérjetartalmú VeganPro extrudált kenyerünket, amihez zöldborsót és lencsét használunk. Ez azoknak lehet vonzó, akiknek fokozottabb fehérjebevitelre van szükségük, mert sportolnak, illetve vegánok vagy csak egyszerűen kevesebb állati fehérjét szeretnének fogyasztani, ami manapság egyre népszerűbb.

Az élelmiszeriparban ezért vált trenddé az új vegán termékek kifejlesztése. Egyébként rengeteg alternatív növényi fehérjeforrás van, de beszélhetünk akár a rovarokról is.

A szöcske például kiváló lehet erre a célra, de ez ma még teljesen idegenül hangzik Magyarországon és az EU-ban is.

Azért kezdjünk el felkészülni a szöcskés Abonettre? 

Miért ne? Én már kóstoltam ilyen termékeket nemzetközi vásárokon. Ebben nagyon nagy növekedést és lehetőséget látok, és ezt mi is tudnánk gyártani. De erre először fel kell készíteni a fogyasztókat. Ez egy távlati cél, egyelőre fehérjeforrásnak tökéletesen megfelel a rendelkezésünkre álló borsó és a lencse, nagyon ízletes termékek készülnek ezekből is.  

Mennyit nőtt az elmúlt években az egészséges/reform élelmiszerek piaca? 

Különböző hazai és nemzetközi kutatásokat tanulmányozva az látszik, hogy az egészséges élelmiszerek piaca folyamatosan bővül, de ennek pontos mértékét nehéz megmondani, mert már a kategória meghatározása sem egyértelmű.

Ezért a konkrét termékek forgalmának változása lehet a legjobb iránytű. Magyarországon az extrudált snackek piaca az extrudált kenyerekhez hasonlóan több mint 30 százalékkal nőtt 2020-ban egy év alatt. Ez egyértelműen azt mutatja, hogy a fogyasztók tudatosabban az egészségesebb élelmiszerek felé fordulnak.